آمریکا بزرگترین صادرکننده و عربستان بزرگترین وارد کننده سلاح در منطقه

 کشورهای خاورمیانه از مهمترین کشورهای وارد کننده سلاح به شمار می‌آیند و طی سالهای گذشته تاکنون، به دلیل درگیری‌ها و جنگ‌های داخلی ، دولت و طرف‌های غیر دولتی در این کشورها به خرید انواع سلاح روی آوردند.

به نوشته پایگاه خبری «الفرات»، در یک پژوهش جدید که مرکز «سیاست‌های بین‌المللی» انجام داد، آمار و اطلاعاتی درباره میزان سلاح‌های صادر شده از سوی قدرتهای جهانی به خاورمیانه و شمال آفریقا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ و نیز بیشترین وارد کنندگان این تسلیحات مشخص می‌شود.

بر اساس این پژوهش، ایالات متحده با اختصاص ۴۸ درصد از نسبت سلاح‌های صادر شده به خاورمیانه و شمال آفریقا، در صدر کشورهای صادرکننده اسلحه قرار می‌گیرد.پس از آن، روسیه با ۱۷ درصد، فرانسه با ۱۱ درصد، بریتانیا و آلمان  با ۵ درصد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

بنا بر این گزارش، طی سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی، این ۵ کشور ۸۵ درصد سلاح‌های صادر شده به خاورمیانه و شمال آفریقا را به خود اختصاص داده‌اند و چین تنها ۳ درصد این سلاح‌ها را صادر کرده است.

بنا بر این پژوهش، بزرگترین واردکنندگان این سلاح‌ها، به ترتیب عبارتند از: 

۱- عربستان سعودی با ۲۹.۵ درصد

۲- مصر با ۱۴.۲ درصد

۳- الجزائر با ۱۰.۴ درصد

۴- امارات -با ۸.۵ درصد

۵- عراق با ۸.۴ درصد

در این میان، عربستان ۷۴ درصد، کویت ۷۰درصد، امارات ۶۸ درصد ، قطر ۵۰ درصد و بحرین ۳۳ درصد سلاح‌های وارداتی خود را از آمریکا خریداری کرده‌اند. ضمن اینکه سلاح‌های آمریکایی نسبت بالایی در خریدهای تسلیحاتی مغرب (۹۱ درصد)، اسرائیل (۷۸ درصد) و اردن (۷۳ درصد) و لبنان (۷۳ درصد) را به خود اختصاص داده‌اند.

به طور کلی این پژوهش می‌گوید که ایالات متحده آمریکا، بزرگترین صادرکننده سلاح به یک سوم از کشورهای منطقه یعنی ۱۳ کشور از ۱۹ کشور است.