قلیان‌خانه‌هایی به
نام
کافی‌شاپ

اقبال جوانان شیراز به این تفریحات ناسالم در فضاهای عمومی همچون پارکها و کافی شاپ ها که با حضور خانواده ها نیز همراه است چندسالی است که فراگیر شده است. قلیان اگرچه در وهله اول، احساس خوشایندی در مصرف کنندگان آن ایجاد می کند اما آثار زیانبارش بر جسم و روان افراد بر هیچ کس پوشیده نیست.

در حالی که در بسیاری از اماکن در شیراز، قلیان به عنوان جاذبه ای جدید برای جوانان معرفی میشود اما فضای کافیشاپهای بیشتر شهرها به دور از این تفریحات ناسالم، رونق خوبی دارد. استفاده از کتاب نیز به عنوان یکی از جاذبه های جدیدی است که در این مراکز عمومی تبلیغ میشود که اگرچه کتاب میتواند به عنوان ابزار مناسبی برای فضاهایی همچون پارکها و کافی شاپ ها تلقی شود اما همیشه خلاء وجود وسایل تفریحی و ورزشی در کافیشاپها احساس میشد، وسایلی که هم به رونق بیشتر کسب و کار کافیشاپها کمک میکند و هم باعث تغییر ذائقه جوانان از تمایل آنها به دخانیات و قلیان به سمت ورزش و تفریحات سالم می شود.

 اتحادیه صنف فروشندگان آبمیوه و بستنی و فالوده شیراز، ابتکاری به خرج داده و استفاده از وسایل تفریحی و ورزشی را به اتاق اصناف شیراز و اداره ورزش و جوانان شیراز پیشنهاد داده که اتفاقا با استقبال آنها نیز مواجه شده است.

در همین رابطه، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آبمیوه و بستنی و فالوده شیراز، گفت: این اتحادیه، وسایل تفریحی و ورزشی را جایگزین استعمال دخانیات و قلیان در کافیشاپها می کند.

جلیل معینی در گفت وگو با خبرنگار «خبرجنوب» بیان داشت: با هدف ترغیب جوانان به سمت ورزش و سرگرمیهای سالم و همچنین دور نگه داشتن آنها از استعمال دخانیات و قلیان، اتحادیه صنف فروشندگان آبمیوه و بستنی و فالوده شیراز پیشنهادی به اتاق اصناف شیراز مبنی بر استفاده از وسایل تفریحی و ورزشی همچون فوتبال دستی، بیلیارد، شطرنج و... در فضای کافی شاپ ها داده است تا در کنار اشاعه این تفریحات سالم در فضای کافی شاپها، جوانان به سمت ورزش نیز ترغیب شوند.وی با بیان اینکه از این پس استفاده از وسایل ورزشی و تفریحی در محیط کافی شاپها به عنوان رستهای از اتحادیه صنف فروشندگان آبمیوه و بستنی و فالوده شیراز دنبال میشود، گفت: طی مکاتبهای که این اتحادیه با اتاق اصناف شیراز داشته است، این موضوع با استقبال آنها نیز مواجه شده و امیدواریم اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز نیز همکاری های لازم را در این رابطه داشته باشد.وی افزود: نیازمند پایهریزی و اجرای اقدامات فرهنگی- ورزشی هستیم که در جامعه آثار مثبتی برجای بگذارد، ماندگار باشد و به سلامت جامعه کمک کند.

در این خصوص نایب رئیس اتاق اصناف شیراز نیز با تاکید بر اینکه کافی شاپها در کنار خدمات خود به شهروندان، با قراردادن وسایل تفریحی و ورزشی، این محیط ها را از آلودگی به دخانیات و قلیان پاک کنند، گفت: با این اقدام، فضای کافی شاپها از یک محیط آلوده به محیط سبز تبدیل میشود و در این راستا این طرح با موافقت هیات رئیسه اتاق اصناف شیراز مواجه شده و استفاده از این وسایل ورزشی و تفریحی در قالب رسته ای به اتحادیه صنف فروشندگان آبمیوه و بستنی و فالوده شیراز اضافه

می شود.

خسرو فروغان با اشاره به اینکه طرح مذکور در کمیسیون نظارت مرکز استان مصوب شده است، بیان داشت: برای اجرای مطلوب این طرح، اتاق اصناف شیراز نشستی با اداره ورزش و جوانان این شهرستان و همچنین مرکز بهداشت شیراز برگزار میکند. وی افزود: تعامل سازنده اتاق اصناف شیراز، اداره ورزش و جوانان و اداره بهداشت در راستای اجرای جایگزینی وسایل ورزشی و تفریحی به جای استعمال دخانیات و قلیان در محیط کافی شاپها میتواند به الگویی برای سایر استان ها تبدیل شود.

فروغان بیان داشت: واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه صنف فروشندگان آبمیوه و بستنی و فالوده شیراز که از فضای مناسبی برای ارائه این خدمات به مردم برخوردار هستند میتوانند با استفاده از وسایل ورزشی و تفریحی در محیطهای خود، در کنار خدمات ارائه شده، به ترغیب جوانان به سمت تفریحات سالم و تمایل بیشتر آنها به ورزش کمک کنند.

در ادامه رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز نیز با ابراز خرسندی از استفاده از وسایل ورزشی و تفریحی در محیط کافیشاپهای شیراز، گفت: ماموریت ما، فراهم کردن محیط سخت افزاری و نرم افزاری برای تامین سلامت جامعه است.

محسن سالاری با بیان اینکه برای توسعه ورزش در جامعه، رعایت همه استانداردها الزامی است، اظهارداشت: حداقل استاندارد لازم برای استفاده از وسایل ورزشی و تفریحی در فضای کافیشاپها از سوی واحدهای صنفی این اتحادیه، در اختیار داشتن حداقل 200 مترمربع فضای مفید با ارتفاع حداقل 3 متر میباشد.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات اولیه را در این راستا با اتاق اصناف شیراز و اتحادیه صنف فروشندگان آبمیوه و بستنی و فالوده شیراز داشتیم، گفت: جلسه نهایی نیز با این ارگانها به زودی برگزار میشود.

سالاری افزود: اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز از برنامههایی که به توسعه ورزش در جامعه و سلامت افراد کمک میکند به شدت استقبال مینماید.