نخستین کافه کتاب تهران چه موقع مشغول به کار شد؟

امروزه کافه کتاب‌ها از پاتوق‌های فرهنگی هستند که در شهر تهران دیده می‌شوند. گاهی با آن‌ها برخورد کرده‌ایم و این روز‌ها بیشتر از قبل چنین کافه‌هایی را می‌بینیم. به راستی نخستین کافه کتاب‌ها چه وقت در تهران احداث شدند؟

نخستین کافه کتاب تهران در دهه ۸۰ به همت انتشارات روشنگران و مطالعات زنان با مدیریت شهلا لاهیجی احداث شد. در ابتدای راه اندازی چنین کافه‌هایی به علت تداخل شغلی با آن‌ها برخورد می‌شد، اما امروزه چنین مسئله‌ای رواج ندارد. گویا کافه کتاب‌ها به عنوان پاتوق فرهنگی پذیرفته شده اند. حتی در کتابفروشی‌های ناشرانی مانند نشر اسم هم چنین مسئله‌ای را مشاهده می‌کنیم.

ماهیت کافه کتاب‌ها چیست؟

کافه کتاب‌ها در واقع همان کتابفروشی‌هایی هستند که در کنار فروش کتاب محلی برای مطالعه هم ایجاد کردند. مخاطبان کتاب می‌توانند هم چیزی میل کنند و هم به مطالعه بپردازند یا به صورت گروهی کتابخوانی کنند. از قدیم هم کافه‌های تهران محل دیدار شاعران و نویسندگان بوده‌اند.

شاعران و نویسندگان به برخی کافه‌ها می‌رفتند و در آنجا شعرهایشان را برای هم می‌خواندند و نقد می‌کردند. از جمله مشهور‌ترین کافه‌ها در تهران کافه نادری بود. افراد مشهور و سرشناسی به این کافه‌ می‌رفتند. هنوز هم برخی کافه‌های تهران هستند که چنین ماهیتی دارند و احداث کنندگان برخی از آن‌ها افرادی هستند که در انجمن‌های ادبی فعال بودند یا هنوز هم در این زمینه فعالیت می‌کنند.