«روز‌های ابدی» و روایت تلاش آمریکا برای نفوذ به ایران انقلابی

سریال « روزهای ابدی » به کارگردانی جواد شمقدری و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری از دوشنبه هشتم دی‌ماه روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

این مجموعه تلاش دارد تا با روایت ۹‌ماه اول پس از پیروزی انقلاب، مقطعی حساس و سرنوشت‌سازی از تاریخ معاصر ایران را در بستر یک اثر داستانی به تصویر بکشد. مقطعی که جامعه ایران در ابعاد گوناگون متأثر از شرایط انقلاب تحولات گسترده‌ای را تجربه کرده و هنوز به ثبات نرسیده است.

«روز‌های ابدی»؛ روایتگر تلاش شیطانی برای نفوذ در روزگاری پرامید و بی‌ثبات

این بی‌ثباتی به‌ویژه در عرصه‌های نظامی و سیاسی نمود بیشتری داشت و در این بستر شاهد تلاش دولتمردان ایالات متحده آمریکا برای نفوذ به ارکان اداره کشور هستیم. این تلاش با دو هدف مهم صورت می‌گیرد: اول جلوگیری از افشای عمق و گستره روابط ایران و آمریکا در دوران حکومت محمدرضا پهلوی و دوم، برقراری ارتباط با چهره‌های سیاسی و نظامی به منظور حفظ منافع سیاسی و نظامی آمریکا در منطقه و جلوگیری از نفوذ شوروی در ایران.


ساعت پخش و تکرار سریال روزهای ابدی+اسامی بازیگران


داستان سریال «روز‌های ابدی» که نام اولیه آن « نفوذ » بود، در چنین بستر تاریخی پر فراز و نشیبی روایت می‌شود. در دو قسمتی هم که از این سریال پخش شده است نیز شاهد بودیم که سازندگان این اثر با عبور از وقایع ماه‌های منتهی به انقلاب اسلامی به تلاش ایالات متحده آمریکا برای انتقال تجهیزات و نابودی سایت جاسوسی کبکان در شمال‌شرق ایران (درگز) پرداخت. از سوی دگر موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و زمینه‌ها و پیامد‌های آن نیز محور اصلی این سریال تاریخی است.

در «روز‌های ابدی» که تصویربرداری آن ۱۷ ماه طول کشیده است، شاهد حضور ترکیبی از بازیگران ایرانی و خارجی هستیم.

امین اسکندریان (مهدی نقش اول سریال)، کیمیا اکرمی (محبوبه نقش اول زن)، احمد نجفی (پرویز)، حمید گودرزی (نفیسی)، رحیم نوروزی (سُرخو)، علیرام نورایی (بکتاش)، صالح میرزاآقایی (سرهنگ شریف‌زاده)، شهره لرستانی (مادر محبوبه)، زهرا سعیدی (مادربزرگ مهدی)، حجت‌الاسلام سیدمحسن هاشمی (استاد حوزه علمیه و نماینده امام خمینی)، جلیل فرجاد (دانشفر)، ماشاءالله شاه‌مرادی (حاج عرفان)، کاوه سماک‌باشی (سروان عباسی)، امیرمحمد زند (حجت‌الاسلام سید عباس موسوی قوچانی)، یلدا افشاری‌نیا (مهناز)، شیوا بلوچی (شهره)، نجوا صاحب‌الزمانی (ثریا)، فاطمه بیگی (ناهید)، محمدجواد جعفرپور (قاسم)، جلال فاطمی (سرهنگ دیویس) و ... از بازیگران ایرانی و فیلیپ ساترکین (مایکل مترینکو)، سامی بابو (چارلز جونز) از بازیگران خارجی این سریال هستند.

جواد شمقدری و ساخت یک اثر دیگر از تاریخ پس از انقلاب

جواد شمقدری کارگردان ۶۱ ساله این مجموعه تلویزیونی پیش از این و در سال ۱۳۷۴ علاقه خود به این مقطع از تاریخ پس از انقلاب را با ساخت فیلم سینمایی «توفان شن» نشان داده بود. اثری که با بضاعت آن روزگار سینمای ایران روایتی جذاب از زمین‌گیر شدن نیرو‌های آمریکایی در صحرای طبس ارائه داده بود.

نسخه تلویزیونی این فیلم هم در سال ۷۷ روی آنتن رفت و پس از آن بار‌ها بازپخش شد. این فیلم را می‌توان تنها اثر نمایشی داستانی درباره حادثه طبس و از معدود آثار تصویری درباره تسخیر لانه جاسوسی دانست.

شمقدری از اوایل دهه هفتاد با فیلم دفاع مقدسی «بر بال فرشتگان» به صورت حرفه‌ای کارگردانی سینما را نیز آغاز کرد. در این فیلم بازیگرانی همچون جلیل فرجاد، حسن جوهرچی، اردلان شجاع کاوه و سودابه آقاجانیان ایفای نقش می‌کردند.

او در اواخر دهه هفتاد سریال «آفتاب و زمین» را با موضوع زندگی و نحوه شهادت پدر امام خمینی (ره) و دوران خردسالی حضرت امام (ره) تولید کرد. سریالی که سرانجام در زمستان سال ۷۹ روی آنتن تلویزیون رفت.

شمقدری که در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ به عنوان رئیس سازمان سینمایی در دولت نهم بیشتر درگیر فعالیت‌های اجرایی بود، از چند سال پیش پژوهش درباره این مجموعه تلویزیونی را آغاز کرده است.

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده این سریال هم در گفتگویی که اخیراً با یکی از رسانه‌ها داشته با اشاره به این که «روز‌های ابدی» به مستندات واقعی آن دوران پایبند است گفته است: سعی شده از تحریف این مقطع مهم تاریخی جلوگیری شود. نویسنده و کارگردان آقای جواد شمقدری چهار سال تحقیق مفصل و بسیار سنگینی را برای این کار انجام دادند. حدود پنج صفحه نام کتاب‌ها و افرادی بوده که برای تحقیق سریال از آن‌ها استفاده شده است.

حضور یک تهیه‌کننده باتجربه؛ نقطه‌قوت سریال شبانگاهی شبکه یک

علی‌اکبری، خود کارنامه قابل‌توجهی از تولیدات تاریخی در تلویزیون دارد؛ سریال‌های «ایوب پیامبر»، «مردان آنجلس»، «فرستاده»، فیلم و سریال « مریم مقدس »، «نردبام آسمان» و «خاطرات مرد ناتمام» از جمله سریال‌های تاریخ است که علی‌اکبری تهیه‌کنندگی آن‌ها را به عهده داشته و هرکدام روایت‌گر مقاطع مختلف تاریخی و در جغرافیای متفاوت هستند.

علی‌اکبری تولید فیلم‌هایی همچون «پرواز در شب»، «بلمی به سوی ساحل»، «پاداش سکوت»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «تلفن همراه آقای رئیس جمهور» و «استرداد» را نیز در کارنامه تهیه‌کنندگی خود دارد که از او یک تهیه‌کننده باسابقه و شناخته‌شده در عرصه سینما نیز ساخته است.

آن‌گونه‌که تهیه‌کننده «روز‌های ابدی» گفته است، برای صرفه‌جویی در زمان، هزینه‌ها و انرژی گروه سازنده، بخش عمده‌ای از این مجموعه با استفاده از فرمت «سی جی آی» و تروکاژ‌های کامپپیوتری بصری استفاده شده و نزدیک به ۳۰۰ دقیقه از سریال «روز‌های ابدی» ۱۰۰ درصد کامپیوتری است. صحنه‌هایی که اگر درست و باکیفیت طراحی و تولید شود، می‌تواند تأثیر فراوانی روی مخاطب داشته باشد.

«روز‌های ابدی» که از حیث مضمون در زمره آثار راهبردی در سیمافیلم به حساب می‌آید، این شب‌ها جایگزین یکی دیگر از این گونه آثار یعنی «خانه امن» شده است. این چرخه تولید سریال‌های راهبردی پیش از این با مجموعه‌هایی نظیر «ترور خاموش»، «گاندو»، «سارق روح» و «ارمغان تاریکی» شروع شده بود. حال باید منتظر ماند و دید که این اثر تاریخی تا چه اندازه در جذب مخاطب و ارائه روایت جذاب و تأثیرگذار از وقایع ماه‌های اول انقلاب موفق خواهد شد.