روایتی از ماجرای اسارت ۸ رزمنده در سلولی به ابعاد یک متر

علیرضا معروفی کارگردان نمایش «تن ها» که امروز یکشنبه ۱۹ بهمن در قالب جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌رود، درباره این اثر نمایشی گفت: نمایش «تن ها» پیش از این در جشنواره تئاتر «مقاومت» به صحنه رفت و به عنوان برگزیده این جشنواره برای حضور در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز معرفی شد. این نمایش با اقتباس از کتاب «سرباز کوچک امام» اثر فاطمه دوست کامی نوشته شده است که خاطرات آزاده ۱۳ ساله ای را با نام مهدی طحانیان به تصویر می کشد. او به عنوان جوان ترین اسیر جنگی در زمان اسارتش به شدت کانون توجه بعثی ها بوده و مشکلات زیادی را پشت سر می گذارد.

وی افزود: در روایتی واقعی که در این کتاب نقل شده است ۱۰۰ نفر از رزمندگان ایرانی توسط نیروهای بعثی به اسارت گرفته و در یک اتاق دوازده متری زندانی شدند در حالیکه زخمی و مجروح بودند. در این نمایش به جای ۱۰۰ نفر ۸ سرباز در سلولی به ابعاد یک در یک متر زندانی شده اند که موقعیت بغرنجشان و اتفاقاتی را که تجربه می کنند، به تصویر کشیده می شود.

این کارگردان تئاتر درباره دیگر ویژگی های این اثر نمایشی توضیح داد: نمایش «تن ها» به صورت کاملا رئالیستی نوشته شده اما شیوه اجرای نمایش رئالیستی نیست و بیشتر با فضایی مینیمال روبرو هستیم. ۸ کاراکتر نمایش به صورت جدا از هم و با فاصله ای یک متر از یکدیگر روی صحنه حضور دارند و در اجرا با چینش نور و فضاسازی آنها را در موقعیت سلول قرار دادیم.

معروفی در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر فجر در شرایط کرونا عنوان کرد: برگزاری جشنواره تئاتر «مقاومت» و جشنواره تئاتر فجر حتی با ۵۰ درصد ظرفیت اتفاق خوشایندی است که باعث شد تئاتر در این شرایط تعطیل نشود و هنرمندان بتوانند حداقل در این جشنواره ها روی صحنه رفته و از لحاظ روانی تخلیه شوند.

نمایش « تن ها » یکشنبه ۱۹ بهمن در آخرین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر ساعت ۱۶:۴۵ در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.