هیپنوتیزم تماشاگران در جشنواره بین‌المللی فیلم گوتنبرگ
جشنواره بین‌المللی فیلم گوتنبرگ قصد دارد تماشاگران را پیش از نمایش چند فیلم به صورت جمعی هیپنوتیزم کند.

 جشنواره فیلم گوتنبرگ در کشور سوئد که پیش از این نیز دست به تجربه‌های عجیب و غریب چون نمایش فیلم برای مخاطبان با محبوس کردن آنها در تابوت و یا نمایش انفرادی برای یک نفر در فانوس دریایی به مدت ۷ روز را داشته ، اعلام کرده برای دوره جدید خود، قصد دارد برای فیلم‌های نمایش ویژه، تماشاگران را به صورت جمعی هیپنوتیزم کند.

در نمایش ویژه سه فیلم «مموریا» ساخته «آپیچاتپونگ ویراستاکول»، «سرزمین رویاها» از شیرین نشاط و درام روانشناختی «با شیطان حرف نزن» به کارگردانی «کریستین تافدروپ»، یک هیپنوتیزم‌ کننده تماشاگران را به صورت جمعی هیپنوتیزم خواهد کرد و شرایط ذهنی آنها را بر اساس فضا و مضمون فیلم تغییر خواهد داد، البته تماشاگران پس از پایان فیلم از هیپنوتیزم خارج می‌شوند.

به گفته «یوناس هولمبرگ»، مدیر هنری جشنواره گوتبورگ، هدف از این تجربه ایجاد پرسش‌هایی در مورد اطاعت، سرپیچی و کنترل است، پرسش‌هایی که با قوانین و محدودیت‌های سال گذشته که در طول همه‌گیری ویروس کرونا اعمال شد، بیشتر مرتبط هستند. «هولمبرگ» همچنین به تشابهات بین هیپنوتیزم و تجربه غرق شدن در تماشای یک فیلم در یک سینمای تاریک نیز اشاره کرد و گفت: «تماشای یک فیلم در سینما می تواند به شدت هیپنوتیزم کننده باشد. در خانه و با یک تبلت، حفظ تمرکز مورد نیاز برای جذب واقعی یک فیلم بسیار دشوارتر است. سینما هیپنوتیزم یک ادای احترام و همچنین گسترش تجربه تماشای فیلم در سینما است».

هیپنوتیزم تماشاگران در جشنواره بین‌المللی فیلم گوتنبرگ

جشنواره فیلم گوتنبرگ برای ایجاد تجارب اجتماعی عجیب شناخته شده است. سال گذشته یکی از مخاطبان جشنوره به مدت ۷ روز به تماشای فیلم‌های جشنواره در یک فانوس دریایی دورافتاده دعوت شد. در سال ۲۰۱۹ مخاطبان به تماشای فیلم در تابوت‌های طراحی شده به این منظور پرداختند.

این رویداد سینمایی امسال در حالی به صورت حضوری و از ۲۸ ژانویه تا ۶ فوریه (۸ تا ۱۷ بهمن) برگزار می‌شود که جشنواره فیلم ساندنس آمریکا در ماه ژانویه به دلیل همه گیری کرونا لغو شده است و دو جشنواره اسلم‌دنس و روتردام که در ماه ژانویه برگزار می‌شوند نیز غیرحضوری شده‌اند.