روایت ملی شدن صنعت نفت در «خائن‌کشی»

علی اوجی تهیه‌کننده فیلم «خائن‌کشی» در برنامه رادیویی «پرانتزباز» درباره تجربه همکاری با مسعود کیمیایی و انتخاب بازیگران و عوامل این فیلم توضیح داد.

تهیه‌کننده فیلم تازه مسعود کیمیایی درباره این فیلم گفت:«این فیلم که حال و هوای تاریخی دارد و داستان آن در سال‌های ۱۳۳۰-۱۳۳۱ می‌گذرد، نیم نگاهی به ملی شدن صنعت نفت دارد. باید بگویم که باعث سعادت و افتخار من بود که در سی‌امین فیلم بلند مسعود کیمیایی در کنار این کارگردان بزرگ باشم.

ما در این فیلم‌ دکورهای بسیار سنگینی داشتیم، به طور مثال ساختمان بانک ملی ایران در سال ۱۳۳۰ واقع در میدان فردوسی را ساختیم. تمام لوکیشن‌های این فیلم مثل خانه‌ جمعی و لوکیشن‌های عجیبی که در فیلم‌نوشت «خائن کشی» بود، سهیل دانش اشراقی ساخت. درواقع حدودا هشت ماه و از قبل اینکه بخواهیم فیلمبرداری را شروع کنیم، ساخت و ساز دکورها و لوکیشن فیلم را آغاز کردیم و تا پایان فیلمبرداری این روند ادامه داشت. مسعود سلامی نیز در پیش تولید فیلم فضای نوری فیلم را طراحی می‌کرد و گریم‌های فیلم هم با وسواس بسیار طراحی سده و این فیلم گریم‌های بسیار خاص و متفاوتی دارد.

روایت ملی شدن صنعت نفت در «خائن‌کشی»

بازیگرانی چون حمیدرضا آذرنگ، اندیشه فولادوند، پولاد کیمیایی، سعید پیردوست، اکبر معززی، کیانوش گرامی و رضا یزدانی از کارهای قبلی آقای کیمیایی به این فیلم آمده‌اند اما بیشتر بازیگران فیلم که تعدادشان هم زیاد است، بار اولشان بود با آقای کیمیایی همکاری می‌کردند و برایشان یک تجربه‌ جدید بود. من می‌توانم بگویم که امیر آقایی، نسیم ادبی، سام درخشانی، نرگس محمدی، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، فرهاد آئیش، شکیب شجره، پردیس پورعابدینی ، الهام حمیدی و هر کدام از دوستانی که در این فیلم کار کردند، اولین تجربه‌شان بود و باعث شد تا خیلی با انگیزه باشند و آقای کیمیایی هم برای همه این بازیگران خیلی وقت گذاشت و به تبع آن شاهد بازی‌های درخشانی بودیم، به نوعی می‌توانم بگویم که بهترین بازی‌های بازیگران این فیلم است.»