اهدای سیمرغ مردمی فجر لغو شد/ عدم اطمینان از آرا

مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: در پی ابهامات مطرح شده از سوی برخی فیلمسازان و صاحبان آثار در مورد اعتبار نظرسنجی مردمی درباره فیلم‌های بخش مسابقه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، دبیر جشنواره، کمیته‌ای را مأمور بررسی و پیگیری ادعاهای مطروحه در مورد صحت و دقت آرای مردمی جشنواره کرد.

وی افزود: گزارش‌های کمیته پیگیری نظرسنجی مردمی جشنواره نشان می‌دهد، علیرغم تلاش بخش‌های مختلف زنجیره ثبت آرای مردمی، به دلیل پیچیدگی این فرآیند و وجود متغیرهای متعددی که در صحّت و دقت نتایج نظرسنجی دخالت دارند، اطمینان کامل از صحت نتایج در بخش‌های مختلف به سادگی حاصل نمی‌شود. زیرا از خرید بلیت توسط تماشاگران واقعی، تا حضور تماشاچی در سینما، دریافت بلیط فیزیکی و دریافت مطمئن پیامک توسط تماشاگر و نهایتاً ثبت رأی در سامانه، زنجیره‌ای از فرآیندهای فنی و انسانی مختلف را در بر می‌گیرد که باید در همه مراحل اطمینان‌بخش باشد تا بتوان به دقت نتایج اعتماد کرد.

دبیر جشنواره عنوان کرد: بررسی تیم‌های کارشناسی نشان می‌دهد به دلیل پاره‌ای اشکالات و از جمله اشکال فنی در ارسال پیامک که باعث شده بعضی از مخاطبان دریافت نکنند، و نیز قطعی و اختلال اینترنت در بعضی سینماها، نتایج نظرسنجی مردمی برای ستاد جشنواره اطمینان‌بخش نیست.

وی تاکید کرد: بنابراین، ضمن سپاس و پوزش توأمان از تماشاگران عزیز که در فرآیند نظرسنجی مردمی مشارکت کردند، به خاطر صیانت از آرای مردم و نیز حفظ حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از ضایع شدن کوچک‌ترین حقی از فیلمسازان، در این دوره جایزه داوری مردمی را نخواهیم داشت، زیرا صحّت و دقت نتایج آرای مردمی برای ما یک اصل است و این تصمیم یک جراحی دشوار و البته ناگزیر در جهت استانداردسازی و اعتبار هر چه بیشتر جشنواره فیلم فجر به شمار می‌رود.

جشنواره فجر

نقاش‌زاده با اشاره به اینکه فرآیند نظرسنجی مردمی از ساعت ۱۴ امروز متوقف خواهد شد، اظهار کرد: برای این دوره جایزه آرای مردمی سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اعلام نخواهد شد. البته رجوع به آرای مردمی برای انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، در سال‌های گذشته نیز همواره محل بحث و گاه مناقشه جدی بوده است. علت این امر هم فقدان یک سازوکار مطمئن برای دسترسی به آرای واقعی تماشاگران بوده است و کمیته پیگیری آرای مردمی ستاد جشنواره، امیدوار است در سال‌های آینده با مطالعه عمیق این فرآیند، نتایج بهینه‌ای حاصل شود.