اختتامیه جشنواره تئاتر فجر/ شب درخشش «ژولیوس سزار»

آیین اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امشب (سه‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه) با حضور جمعی از هنرمندان در تالار وحدت آغاز شد. در ابتدای این مراسم ویدیوی به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) به نمایش در آمد. 

اجرای این مراسم با حمید ترابیان است. او پس از خواندن شعری درباره حضرت علی (ع)، گفت: از همه هنرمندان توانا و جوان تئاتر کشورمان تشکر می‌کنم که در این دو سال که از شیوع کرونا می‌گذرد نجیبانه ایستادند و چراغ تئاتر کشور را روشن نگه داشتند.

سپس گزارشی از روزهای برگزاری چهلمین جشنواره تئاتر فجر نمایش داده شد.

*تسویه حساب با گروه‌های نمایشی 

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: میلاد با سعادت حضرت علی (ع) را به همه هنرمندان تبریک عرض می‌کنم و درود می‌فرستم بر مردانی که ایستادند و جان عزیزشان را در مقابل گلوله قرار دادند تا ما امروز در آسایش باشیم. از همه هنرمندانی که در این دوران سخت کرونا تمام تلاش خود را به کار گرفتند، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: امروز که ما در این مکان ایستاده‌ایم با همه گروه‌های نمایشی که در چهلمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشته‌اند، تسویه حساب شده است. از وزارت امور خارجه که برای حضور مهمانان خارجی ما کمک‌های شایانی کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

سپس ویدیویی به رسم یادبود از هنرمندان تئاتری که در یک سال گذشته درگذشتند به نمایش درآمد.

در ادامه این مراسم صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره شهید حاج قاسم سلیمانی به همراه تصاویری از این قهرمان ملی نمایش داده شد.

سپس جایزه ویژه سرباز وطن به نمایش «روزگار سرد» به کارگردانی سمیرا سلطانی از سقز اهدا شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: رئیس جمهور توجه ویژه‌ای به هنر ایران اسلامی دارد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم بیان کرد: از همه هنرمندان عزیز کشورمان تشکر می‎کنم که با وجود همه مشکلات به خصوص مشکلات کرونا، تلاش خود را متوقف نکردند و تئاتر ایران را زنده نگه داشتند. جشنواره امسال یک ویژگی مهم داشت و ما در ابتدای این جشنواره به استان یزد رفیتم و افتتاحیه این جشنواره را در این استان برگزار کردیم.

وی ادامه داد: هنر تئاتر به دلیل قدمت باید در جایگاه رفیع و والای خود قرار گیرد. مجموعه معاونت هنری باید توجه ویژه‌ای به آموزش در این حوزه داشته باشد و پیگیری کند تا جوانان با استعدادی بتوانند به حوزه هنرهای نمایشی ورود کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما حدود سه هزار میلیارد تومان طی این چند وقت اخیر تنها برای هنرهای نمایشی کشورمان هزینه کردیم. شخص آقای رئیس جمهور توجه ویژه‌ای به هنر ایران اسلامی دارد. من در چند استان حضور پیدا کردم و پیگیر بودن که در آن استان‌ها نیز جوانان بتوانند راحت‌تر به این حوزه ورود کنند یا برای ورود به آن آموزش ببینند.

اختتامیه جشنواره تئاتر فجر/ شب درخشش «ژولیوس سزار»

اسماعیلی افزود: هنر و به خصوص تئاتر باید رابطه بهتری با دانشگاه‌های هنر کشورمان داشته باشند و به نظرمان این رابطه تنگاتنگ می‌تواند کمک خوبی به پیشرفت تئاتر کشورمان بکند. اگر ما بتوانیم این ارتباط فراهم کنیم، کار بزرگی صورت می‌پذیرد.

سپس مراسم بزرگداشت رضا رویگری هنرمند پیشکسوت کشورمان برگزار شد.

رضا رویگری در این مراسم گفت: میلاد حضرت علی (ع) را به همه تبریک می‌گویم. جشنواره تئاتر همواره برای من یادآور خاطرات خوش بوده و از برگزاری لذت می‌برم. بالاخره بعد از 60 سال روی صحنه به من جایزه دادند، اما حالا که دادند دستانم جان ندارد که هدیه‌ام را نگه دارم. من در زندگی‌ام جایزه نگرفته بودم و حالا از تئاتر و جشنواره آن هدیه گرفتم، از همه متشکرم.  

در ادامه بنیاد شهید و امور ایثارگران از میان آثار نمایشی بخش‌های مختلف جشنواره از نمایش «سگک» به کارگردانی رضا بهرامی به دلیل پرداخت لطیف و زیبایی شناسانه به زندگی شهید شاهرخ ضرغام و نمایش «مصریه» به کارگردانی اکبر آیین به دلیل ارایه تصویر صحیح از فرهنگ ایثار با لوح تقدیر و جایزه نقدی قدردانی کرد.

سپس تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به فردوس حاجیان اهدا شد و از فرزند شهید سیدجواد حسینی نیز تجلیل به عمل آمد.

فردوس حاجیان، گفت: من باید به شمال می‌رفتم ولی به یک دلیل مهم پذیرفتم ۹۰ ثانیه صحبت کنم. اقتصاد فرهنگ و هنر ویلچرنشین شده و بودجه فرهنگی جشنواره یک سوم فیلم سرباز رایان بوده است. جای اقتصاد خلاق در ارشاد نیست در شورای انقلاب فرهنگی است و باید بعضی ها جایشان را به جوان ترها بدهند. اگر قرار است تئاتر شغل شود نیاز به اقتصاد خلاق داریم.

در ادامه این مراسم جایزه ویژه جشنواره کمدی خندستان و شهرداری اصفهان به وحید نفر برای نمایش «تصویر مصور مظفری» رسید.

لوح تقدیر و جایزه نقدی از سوی هیات داوران به نمایش «بعضی‌ها را باید دورادور دوست داشت» به علی بابایی از کرج اهدا شد.

هیات داوران معاونت اجتماعی شهرداری تهران  به دو نویسنده که به هویت شهری و معضلات اجتماعی پرداخته بودند جایزه دادند. عقد قرارداد با کهبد تاراج به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال برای نگارش معضلات اجتماعی با رویکرد اجتماعی و امیدبخش و عقد قرارداد با لیلی عاج به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال برای نگارش نمایشنامه با محوریت مادر و نقش او در تحکیم بنیاد خانواده جایزه این بخش بود. امتیاز چاپ این آثار به مدت یکسال در دست شهرداری است.

در ادامه این مراسم جوایز چهلمین جشنواره تئاتر فجر اهدا شد.

بخش رادیوتئاتر

 *جایزه بهترین افکت این بخش به نرگس موسی‌پور برای نمایش «کافه» و «ضیافت مرغان مهاجر» اهدا شد.

*جایزه بهترین صدابرداری این بخش به مجید آئینه برای نمایش کمدی «کافه» تقدیم شد.

*جایزه بهترین بازیگر مرد در این بخش به بهرام سروری‌نژاد برای ایفای نقش در نمایش «کافه» رسید.

*جایزه بهترین بازیگر زن این بخش به الهه علیزاده برای ایفای نقش در نمایش «مافگه» و همچنین دیپلم افتخار این بخش به مریم مشهور برای ایفای نقش در نمایش «کافه» اهدا شد.

*جایزه بهترین نمایشنامه این بخش به زهرا اسماعیلی برای نگارش نمایشنامه «مافگه» تقدیم شد.

*جایزه بهترین کارگردانی این بخش به زهرا اسماعلی برای کارگردانی نمایش «مافگه» اهدا شد.

*جایزه اثر برگزیده این بخش به زهرا اسماعیلی برای تهیه‌کنندگی نمایش «مافگه» رسید.

بخش دیگر گونه‌های اجرایی

*جایزه این بخش به مریم خلیلی برای کارگردانی اجرای «هفت تا نه و نیم» اهدا شد. همچنین از مهیار جوادی‌ها برای کارگردانی اجرای «رها» و عیسا صادقی برای اجرای «دگردیسی شاعرانه» تجلیل به عمل آمد.

بخش خیابانی 

*جایزه بهترین طراحی لباس در این بخش به هادی کیانی برای نمایش «روده درازی‌های یک مرده بی‌صاحب» اهدا شد. 

*لوح تقدیر و جایزه نقدی مشترک برای طراحی فضا به محمدرضا پورعلی و میلاد حسن زاده برای نمایش «ارزش نداره» و  تندیس این جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به فضاسازی هادی کیانی نمایش «روده درازی‌های یک مرده بی‌صاحب» اهدا شد.

*لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش موسیقی به امیرحسین انصافی، امیرمحمد انصافی، محمدحسین رحیمی و نیما مهدوی برای نمایش «آخرین اولی» و همچنین تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آریان خسروی برای موسیقی نمایش «باجه تلفن» اهدا شد.

*لوح تقدیر و جایزه نقدی بازیگری مرد به امیرحسین انصافی و امید حبیبی برای نمایش «آخرین اولی» و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بازیگر مرد به  هادی کیانی برای نمایش «روده درازی‌های یک مرده بی‌صاحب» تقدیم شد.

*لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر بازیگری زن به آرزو جعفری برای نمایش «قصه کفش‌ها»، دلارام ترکی برای نمایش «پی او وی» و مارال ایزدبخش برای نمایش «بیست و پنج متر آرزو» اهدا شد. در بخش بازیگری زن برگزیده‌ای معرفی نشد.

*لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش طراحی ایده به افشین خدری برای نمایش «باجه تلفن» و سمیه مهری برای نمایش «آخرین اولی» و همچنین تندیس، لوح تقدیر و جایزه در بخش طراحی ایده به هادی کیانی برای نمایش «روده درازی‌های یک مرده بی‌صاحب» رسید.

بخش صحنه‌ای

*لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر طراحی گریم به آژمان بیژنی نسب و فرزانه رادفر برای نمایش «هملرم بیژنی» و همچنین تندیس و جایزه نقدی این بخش به محمد مسیبی برای نمایش «احتمالات» اهدا شد.

*لوح تقدیر و جایزه نقدی طراحی حرکت به مهرداد آبیار نمایش «بانوی محبوب من» و همچنین تندیس و جایزه نقدی این بخش به مجتبی رستمی‌فر نمایش «ژولیوس سزار» تقدیم شد.

*لوح تقدیر و جایزه نقدی طراحی نور به محمود کریمی برای نمایش «سوینی‌تاد» و همچنین تندیس و جایزه نقدی این بخش به ایمان نخلستاتی برای نمایش «ژولیوس سزار» رسید.

*لوح تقدیر و جایزه نقدی طراحی لباس به سارا حسین پور برای نمایش «ژولیوس سزار» و همچنین تندیس و جایزه نقدی این بخش به آژمان بیژنی‌نسب و نسیبه برای «هملرم بیژنی» اهدا شد.

*لوح تقدیر و جایزه طراحی صحنه به سیدمهدی موسوی‌تبار و علی شمس و نمایش «احتمالات» و تندیس و جایزه نقدی این بخش به مجتبی رستمی‌فر برای نمایش «ژولیوس سزار» رسید.

*لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین موسیقی این بخش به آرمین سپیدار برای موسیقی نمایش «سوئینی تاد» و همچنین تندیس و جایزه نقدی این بخش به ویلیام نیری برای نمایش «بانوی محبوب من» تقدیم شد.

*تندیس و جایزه نقدی بخش بازیگر مرد بخش صحنه‌ای به تینو صالحی برای نمایش «سگک» اهدا شد.

*لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش بازیگری زن به الهام شعبانی برای نمایش «بابا آدم» و نسرین درخشان‌زاده برای نمایش «احتمالات» و تندیس و جایزه نقدی این بخش به نورا هاشمی برای «بانوی محبوب من» تقدیم شد.

*لوح تقدیر و جایزه نقدی نمایشنامه نویسی به کهبد تاراج برای نمایش «سگک» و تندیس و جایزه نقدی این بخش به باقر سروش نگارش نمایشنامه «سالخوردگی» رسید.  

*لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش کارگردانی به علی شمس برای نمایش «احتمالات» و تندیس این بخش به مجتبی رستمی‌فر برای نمایش «ژولیوس سزار» اهدا شد.