ایرج طهماسب بزرگ شده صداوسیماست

پیمان جبلی رئیس صدا و سیما در جمع دانشجویان دانشگاه شریف درباره حذف چهره‌هایی از جمله ایرج طهماسب و رضا عطاران گفت: «ایرج طهماسب بزرگ شده صداوسیماست. او و افراد مشابه، سرمایه صداوسیما هستند. کلاه قرمزی برند ثبت شده سازمان است. امسال قرار بود عید در خدمت او باشیم اما مشکلی پیش آمد. نه طهماسب نه عطاران هیچ‌یک جزو قلم‌خورده‌ها نیستند.»

 

 برند «کلاه قرمزی» برای تلویزیون است

بیوگرافی ایرج طهماسب

ایرج طهماسب متولد سال 1338 در تهران است. وی برادر ناصر طهماسب (دوبلور)  است. او فارغ التحصیل تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

وضعیت ازدواج و همسر ایرج طهماسب

او همسر مرجان مدرسی(منشی صحنه) میباشد و دو دختر به نام های گلناز و یاسمن دارد.این دو هنرمند در سال 1362 با هم ازدواج کرده اند.

مرجان مدرسی کیست؟

مرجان مدرسی با نام اصلی معصومه مدرسی قوامی فارغ التحصیل معماری و گرافیک و نقاشی است تا سال 1392، بیش از 40 نمایشگاه گروهی و انفرادی داشته است. وی که در زمینه آبرنگ از راهنماییهای مرحوم سید جمال الدین خرمی نژاد بهره برده، سالهاست بخشی از وقت خود را به آموزش هنر خصوصا نقاشی آبرنگ اختصاص داده است.

بازیگری

از سال 1364 با فیلم آن سوی مه به کارگردانی منوچهر عسگری نسب وارد سینما شد سپس همین سال تجربه موفقی در فیلم خط پایان بدست آورد.

ایرج طهماسب و خانواده اش

فعالیت های ایرج طهماسب

ایرج طهماسب کارش را با عروسک گردانی در مجموعه "مدرسه موش ها" در سال 1363 و همچنین بازی در فیلم "آن سوی مه" ساخته منوچهر عسگری نسب در سال 1364 آغاز کرد. از جوایزش می توان به کاندید بهترین فیلمنامه از چهارمین جشن خانه سینما برای فیلم "عینک دودی" اشاره کرد. او و حمید جبلی از معروف ترین زوج های سینمایی ایران هستند که در چند سال اخیر با ساخت سریال کلاه قرمزی برای نوروز توانایی خود را بیش از پیش به همگان نشان دادند. فاطمه معتمد آریا از دیگر همکاران همیشگی طهماسب است که در خیلی از کارهای موفق او همراهش بوده که البته چند سالی است که این همکاری در کارهایشان دیده نشده است.

فیلم "کلاه قرمزی و پسرخاله" که در سال 1373 اکران شد یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران و یکی از به یاد ماندنی ترین کارهای کودک شد. همچنین طهماسب در سال 1381 "کلاه قرمزی و سروناز" را روی پرده داشت که با وجود استقبال زیاد تماشاگران به نسبت کار قبلی موفق نبود.

طهماسب در نوروز 1388 با سری جدید کلاه قرمزی به تلویزیون بازگشت و بار دیگر به دوران اوج خود رسید و در سال های 90 و 91 با ساخت سری های بعدی سریال کلاه قرمزی بر محبوبیت خود افزود. البته در موفق بودن این سریال ها نمی توان نقش حمید جبلی را نادیده گرفت. طهماسب هم اکنون فیلم سینمایی "کلاه قرمزی و بچه ننه" را در نوبت اکران دارد که پیش بینی می شود کار موفقی شود.

ایرج طهماسب  در مجموعه کلاه قرمزی

فیلم‌شناسی ایرج طهماسب

کارگردان

کلاه قرمزی و بچه ننه (۱۳۹۰)

زیر درخت هلو (۱۳۸۴)

کلاه قرمزی و سروناز (۱۳۸۱)

دختر شیرینی‌فروش (۱۳۸۰)

یکی بود یکی نبود (۱۳۷۹)

کلاه قرمزی و پسرخاله (۱۳۷۳)

نویسنده

کلاه قرمزی و بچه ننه (۱۳۹۰)

رفیق بد (۱۳۸۶)

زیر درخت هلو (۱۳۸۴)

خوابگاه دختران (۱۳۸۳)

دختر ایرونی (۱۳۸۱)

کلاه قرمزی و سروناز (۱۳۸۱)

دختر شیرینی‌فروش (۱۳۸۰)

یکی بود یکی نبود (۱۳۷۹)

کلاه قرمزی و پسرخاله (۱۳۷۳)

اتل متل توتوله (۱۳۷۰)

مجموعه‌های تلویزیونی

کلاه قرمزی ۹۴ (کارگردان، نویسنده، بازیگر) (۱۳۹۴-۱۳۹۳)

کلاه‌قرمزی ۹۳ (کارگردان، نویسنده، بازیگر) (۱۳۹۳-۱۳۹۲)

کلاه‌قرمزی ۹۲ (کارگردان، نویسنده، بازیگر) (۱۳۹۲-۱۳۹۱)

کلاه قرمزی ۹۱ (کارگردان، نویسنده، بازیگر) (۱۳۹۱ -۱۳۹۰)

کلاه قرمزی ۹۰ (کارگردان، نویسنده، بازیگر) (۱۳۸۹)

کلاه قرمزی ۸۸ (کارگردان، نویسنده، بازیگر) (۱۳۸۷)

کلاه قرمزی ۲،(مجری) (۱۳۸۱)

صندوق پست(اولین حضور کلاه قرمزی)،(مجری) (دهه ۱۳۷۰)

النگ و دولنگ (کارگردان)

خونه ی مادربزگه

مدرسه موشها

مسابقه تلویزیونی هتل پرستاره

النگ و دولنگ (کارگردان)