حمایت از مولفان منجر به کاهش هزینه کتاب خواهد شد

علی حاجی تقی مدیر مسئول انتشارات طوبی گفت: قیمت گذاری کتاب قاعده و اصول خاص و مشترکی ندارد و همانند هر کالای دیگری است با این تفاوت که کتاب یک سری اقلام مصرفی از قبیل کاغذ، گلاسه و کار‌های اجرایی همانند صحافی و چاپ دارد که قیمت این موارد هر روز در حال افزایش است، و از سویی هزینه‌هایی همچون حقوق معنوی پدید آور و کار‌های نرم افزاری مانند  و ویرایش، نمونه خوانی، گرافیک، صفحه آرایی و تایپ به هزینه تولید کتاب اضافه می‌شود. از این رو هر ناشربا توجه به هزینه‌ای که برای کتاب می‌کند و درصدتخفیفی که برای مراکز پخش درنظر می‌گیردو همچنین هزینه‌های سربار تولید، قیمت کتاب را مشخص می‌کند.

به گفته حاجی تقی، هزینه  تولید کتاب می‌تواند از ناشری به ناشر دیگر و نیز بر اساس  کیفیت و جغرافیای تولید کتاب، محتوا و نوع  متریال به کار رفته درکتاب متفاوت باشد، بنابراین ناشر تمامی هزینه‌ها را بر اساس موارد ذکر شده با درنظر گرفتن سود خود حساب می‌کند و با توجه هزینه پخش و  قیمت کتاب را تعیین می‌کند.

حاجی تقی در مورد کاهش هزینه‌ها در چاپ‌های بعدی کتاب گفت: به طور معمول کتاب یک سری هزینه‌های اولیه دارد، این هزینه‌های اولیه می‌تواند شامل هزینه‌های نرم افزاری مانند صفحه آرایی، غلط گیری، ویرایش، زینک متن و جلد کتاب، طراحی کتاب باشد، هر چند این هزینه‌ها در چاپ‌های بعدی وجود ندارد مگر در شرایطی که ویرایش جدید صورت بگیرد،  اما درسال‌های اخیر، هزینه‌های چاپ کتاب از یک چاپ به چاپ دیگر چنان با سرعت و شدید افزایش پیدا میکند که  نه تنها کاهش بخشی از هزینه‌ها را بی اثر میکند بلکه ناشر ناچار به افزایش قیمت کتاب میشود.

حمایت از مولفان منجر به کاهش هزینه کتاب خواهد شد

مدیر انتشارات ارمغان طوبی ارمغان طوبی در مورد تاثیر کاغذ دولتی در کاهش قیمت کتاب گفت: اولا این سهمیه آنقدر کم است که به هیچ وچه پاسخگوی نیاز ناشر نیست تا بتواند کاهش دهنده قیمت کتاب باشد آن هم اگر قرار باشد ناعادلانه توزیع شود که دیگر هیچ تاثیری در کاهش قیمت کتاب نخواهد داشت، ثانیا کتاب جز کاغذ اقلام مصرفی دیگری ازقبیل گلاسه، زینگ، هزینه چاپ، صحافی و ... دارد که مرتب افزایش میابد و در کل توزیع کاغذ به شکل کنونی مشکلی از ناشر و قیمت کتاب حل نخواهد کرد.

حاجی تقی در خصوص اینکه چه نهاد یا ارگانی باید روی قیمت کتاب نظارت داشته باشد گفت: چرا نهاد یا ارگانی باید روی قیمت کتاب نظارت داشته باشد؟ ناشری که تمام هزینه‌های خود و مواد مورد نیاز خود را به صورت آزاد تهیه میکند آن هم در شرایطی که  بیشتر متریال مصرفی کتاب خارجی و شدیدا وابسته به قیمت دلار هستند، چرا باید قیمت کتاب را با نظارت یک ارگان بگذارد؟ مگر تولید کننده لباس، وسایل خانه، لوازم التحریر و غیره قیمت محصول خود را با نظارت ارگانی مشخص میکند و قیمت پشت آن میزند؟ شما کجا دیده اید یک مداد یا یک لباس قیمت تولید کننده داشته باشد؟

به گفته حاجی تقی، این تفکر حاکم است که، چون کتاب کالای فرهنگی است باید قیمت مشخص و نظارتی داشته باشد در حالی که همین کتاب با سرمایه ناشر و بدون حمایت و کاملا با قیمت آزاد تولید میشود و به هیچ وجه امکان دستور کردن قیمت آن وجود ندارد و اگر چنین اشتباهی صورت گیرد قطعا کیفیت محتوایی و متریالی کتاب به شدت کاهش یافته و فساد‌های دیگری را در پی خواهد داشت.

حاجی تقی گفت: اگر به دنبال کاهش هزینه کتاب و افزایش کتاب خوانی هستیم باید دنبال راه‌های دیگر باشیم نه اینکه ناشر را مجبور به قیمت گذاری دستوری کنیم، حمایت از مولفان، حمایت از ایجاد مراکز پخش و فروش کتاب (کاهش هزینه توزیع) آموزش و تربیت کتابخوانی و حمایت از اقشار کتاب خوان میتواند از جمله این راهکار‌ها باشد.