رادیو ورزش گلِ سر سبد معاونت صدا برای جام جهانی۲۰۲۲

۲۹ آبان سوتِ آغاز مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر زده می‌شود و ایران در نخستین بازی به سراغ انگلیس می‌رود. در این حین، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برای پوشش رسانه‌ای مسابقات جام جهانی برنامه‌هایی را در جدول پخش خود قرار دادند.

معاونت سیما زودتر از معاونت صدا از تدارک برنامه‌های مفصل با جام جهانی در شبکه‌های سه و ورزش خبر داد و قرار است پوشش زنده ۵۶ بازی از مسابقات جام جهانی به دوش شبکه سه سیما باشد. شبکه ورزش هم برای اینکه از قافله عقب نماند، هشت بازی را به روی آنتن می‌برد. 

در معاونت صدا ۵۶ بازی جام جهانی به عهده شبکه رادیو ورزش است و حدود ۱۴ تا ۱۵ ساعت ویژه برنامه‌ جام جهانی روی آنتن می‌رود. البته قرار است روز یکشنبه در معاونت صدا رادیو جام جهانی رونمایی شود که هنوز اطلاعات دقیقی از آن شبکه ارائه نشده است. 

مهدی آذرمکان، مدیر شبکه رادیو ورزش درباره تعداد تولیدات این شبکه به مناسبت جام جهانی و تقسیم کار بین شبکه‌های رادیویی گفت: ما در رادیو ورزش به صورت ویژه همه مسابقات جام جهانی را پخش خواهیم کرد. از ۶۴ مسابقه‌ای که در جام جهانی برگزار می‌شود، ۵۶ مسابقه را روی آنتن می‌بریم. 

رادیو ورزش گلِ سر سبد معاونت صدا برای جام جهانی۲۰۲۲

آذرمکان ادامه داد: ویژه برنامه‌هایی هم در رادیو ورزش تدارک دیدیم که در روزهای برگزاری جام جهانی از صبح در جدول پخش برنامه‌ها قرار دادیم. از جمله مستند، نمایش و یک برنامه ویژه به نام «جام ۲۲» که از ساعت ۸ تا ۹ صبح آخرین اخبار، اطلاعات و تحلیل‌ها را به گوش مخاطبان می‌رساند. 

مدیر شبکه رادیو ورزش افزود: برنامه «فوتبال چه‌خبر» به آخرین رویدادهای جام جهانی می‌پردازد. همچنین، آیتم‌هایی مرتبط با جام جهانی در برنامه‌های این شبکه مانند «صبح و ورزش»، «عصرانه» و ... پخش خواهد شد.

وی درباره تقسیم کار شبکه‌های رادیویی برای پخش ویژه برنامه‌های جام جهانی توضیح داد: رادیو ایران، جوان، تهران و صبا ویژه‌ برنامه‌هایی را برای جام جهانی تدارک دیدند. برنامه‌های معمول ورزشی شبکه‌های رادیویی هم به موضوع جام جهانی می‌پردازند. ما در روزهای جام جهانی حدود ۱۹ ساعت برنامه زنده داریم. یعنی از ساعت ۶ صبح تا ۰۱:۰۰ بامداد در رادیو ورزش برنامه زنده داریم که حدود ۱۴ تا ۱۵ ساعت ویژه برنامه‌های جام جهانی را روی آنتن می‌بریم. 

آذرمکان توضیح داد: مسابقات ورزشی از ۱۳:۳۰ دقیقه شروع می‌شود و تا ۰۰:۳۰ ادامه دارد که همه آن‌ها را پوشش زنده می‌دهیم. بین این ساعات هم‌ تحلیل و کارشناسی درباره مسابقات ارائه می‌شود. ویژه‌ برنامه‌های مرتبط با جام جهانی هم برای شنوندگان در‌نظر گرفته شده است. 

مدیر شبکه رادیو ورزش در پاسخ به این سوال که  کدام شبکه‌های رادیویی به کدام جنبه جام جهانی می‌پردازند، گفت: رادیو گفت‌و‌گو ویژه برنامه ورزشی دارد که به‌طور دائم به مسائل حوزه ورزشی می‌پردازد. در جام جهانی هم بحث‌های این برنامه به سمت جنبه‌های مختلف این مسابقات مانند جام جهانی و سیاست، جام جهانی و اقتصاد، جام جهانی و فرهنگ و ... حرکت می‌کند. ما از دوستانمان در رادیو اقتصاد و رادیو فرهنگ خواهش کردیم که اگر امکان دارد درباره فرهنگ و جام جهانی و اقتصاد و جام جهانی برنامه‌ای را تدارک ببینند. 

پیش از این پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما درباره ویژه برنامه‌های جام جهانی گفته بود، پخش ویژه برنامه‌های متفاوت و متنوع به صورت زنده و تولیدی و با محوریت تحلیل و بررسی زوایای مختلف برگزاری جام جهانی با دعوت از کارشناسان و پیشکسوتان این حوزه و پخش مستندهای جذاب در تشریح ترکیب، تاریخچه و حواشی تیم‌ها و کشورهای حاضر در این رویداد بزرگ ورزشی و فوتبالی در دستور کار قرار گرفته است و قرار است از ۱۰ روز قبل از افتتاح، این مسابقات از آنتن شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی آغاز شود. 

جبلی با اشاره به اینکه گروه‌های خبری و برنامه‌ساز متشکل از خبرنگار، گزارشگر، مجری و عوامل فنی به قطر اعزام شده‌اند، گفت: استودیویی اختصاصی در محل برگزاری مسابقات تدارک و تجهیز شده است که به صورت زنده، مخاطبان و مردم فوتبال‌دوست را در جریان متن و حاشیه بازی‌ها و نحوه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قرار خواهد داد.