درخشش هنر ایرانی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر

پس از چهار سال انتظار امروز یکشنبه ۲۹ آبان قطر جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را افتتاح خواهد کرد و میلیون‌ها نفر از علاقه‌مندان بهمستطیل سبز بازی افتتاحیه قطر مقابل اکوادور را تماشا خواهند کرد. تیم ملی فوتبال ایران هم در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهانحضور دارد و سفیدپوشان ایرانی در اولین دیدار خود به مصاف انگلیسی‌ها می‌روند.

برگزاری جام‌جهانی در قطر که از نظر موقعیت مکانی در نزدیک‌ترین فاصله به ایران قرار دارد بهانه‌ای شده که هنرمندان ایرانی در کنارورزشکاران به قطر بروند تا با مردم و آداب و رسوم دیگر کشورها آشنا شوند و در مقابل فرهنگ ایران را اشاعه دهند.

طراحی لباس هواداری، برگزاری جام بازی‌های رایانه‌ای فوتبال، برپایی دهکده جام جهانی به همراه برنامه‌های متنوع فرهنگی ورزشی،بافت فرش جام جهانی، توسعه زیرساخت کیش و برپایی نمایشگاه صنایع دستی از برنامه‌هایی است که در داخل و خارج از کشور برایجام‌جهانی در نظر گرفته شده است.

صنایع دستی

صنایع دستی مجموعه‌ای از اصیل‌ترین هنرها

کمیته فرهنگی جام جهانی برنامه‌ریزی کرده تا نمایشگاه آثار فرهنگی و هنری کشورهایی که در جام‌جهانی حضور دارند برگزار شود ودر این نمایشگاه نمونه آثار و محصولات فرهنگی و هنری و صنایع‌دستی خود را به نمایش می‌گذارد. آثاری که به معرفی ظرفیت‌های ایرانبه اهالی کشورهای دیگر بپردازد زمینه‌ای برای جذب گردشگر شود.‌

صنایع دستی، حاصل ذوق، تلاش و خلاقیت است. مجموعه ای از اصیل ترین و کاربردی ترین هنرها و مهارت ها که از تنوع زیادی برخوردار است و نشان‌دهنده هویت و پیشینه هر ملت و آیینه آداب و رسوم و سنن و فرهنگ هر منطقه است. 

ظرفیت هر کشور در صنایع دستی متفاوت است و بسیاری از کشورها از تنوع صنایع دستی برخوردار نیستند، این در حالی است که کشور ما از نظر تنوع، کیفیت، توان تولید و سابقه طولانی تولید، جایگاه بسیار بالایی در صنایع دستی جهان دارد به نوعی که صنایع دستی ایران در بسیاری از کشورها با استقبال خوبی رو به رو شده است.

درخشش هنر ایرانی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر

جام‌جهانی قطر میزبان هنر فاخر ایرانی

مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این زمینه گفت: جام جهانی فوتبال در قطرمی‌تواند فرصتی برای تبادل فرهنگی باشد، سکویی در ساحل کورنیش قرار دارد که در اختیار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی قرار گرفته است.

او ادامه داد: البته ما اجازه فروش نداریم و فقط نمایش است و تلاش داریم با استفاده از بروزترین تکنیک‌های تصویری بتوانیمظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و داشته‌های خودمان را در حوزه صنایع‌دستی نمایش دهیم.   

جلالی بیان کرد: صنایع‌دستی محصول سلیقه، هنر و اندیشه زیست بوم‌های مختلف است، باید در زنجیره ارزش بنشیند و بسته‌بندیخوب به این موضوع کمک می‌کند. هر صنایع‌دستی مانند نگینی است که باید در یک غلاف بنشیند.

معاون صنایع دستی کشور بیان کرد: تمام صنایع‌دستی که داریم ارزشمند و نفیس است، اما زمانی که از بسته بندی صحبت می‌کنیم بهخاطر ارزش دادن بیشتر به این محصولات نفیس است.