«آقا نعمت» روایت فتح قله دماوند در دمای منفی ۲۵ درجه

شانزدهمین جشنواره مستند ایران  سینماحقیقت  به دبیری محمد حمیدی مقدم از بیستم تا بیست‌وپنجم آذر ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.   

مستند بلند آقا نعمت در بخش ملی و بین‌الملل به کارگردانی علی تک روستا در شانزدهمین جشنواره مستند ایران سینما حقیقت به روی پرده پردیس سینمایی ملت رفت.

علی تک روستا سازنده اثر این مستند گفت: حدود دوسال پیش دوست داشتم با موضوع امید و انگیزه فیلمی بسازم؛ زیرا وقتی به جامعه ایرانی و جهانی نگاه کردم دیدم هرکسی در زندگی با مشکلاتی دارد و موضوع مهم اینجاست که ناامید نشود و با امید و انگیزه مشکلات را پشت سر بگذارد.

او ادامه داد: داستان این فیلم از آنجایی شروع می‌شود که من پس از ده سال همراه با دوستانم برای کوهنوردی به قله دماوند رفتم. در آنجا داخل کیسه خواب بودم که دیدم فردی می‌گوید من مسیر قله دماوند را در یک ساعت و نیم رفتم و در یک ساعت برگشتم. برایم جالب شد مسیری که دیگران هفت الی هشت ساعت طی می‌کنند این فرد عنوان می‌کرد که من در دو ساعت و پنجاه دقیقه این مسیر را رفتم و برگشتم.

«آقا نعمت» روایت فتح قله دماوند در دمای منفی ۲۵ درجه

تک روستا افزود: این موضوع برایم جذاب بود و همانجا دوربینم را در آوردم و با آن فرد مصاحبه گرفتم، اما وقتی که به ایشان نزدیک شدم دیدم با مشکلات و چالش‌های بزرگی همراه است و با امید و انگیزه دوست داشت مشکلاتش را حل کند. این شد که من با ایشان همراه شدم و دست به ساخت مستند آقانعمت زدم.

او گفت: برای فیلمبرداری چون او کوهنورد بود برای من خیلی سخت بود که همراه ایشان باشم، چون نیاز به تکرار برای کوهنوردی داشتم تا بتوانم مسیری را در کنارش باشم. روایت قصه ما صعود آقا نعمت و انگیزه‌اش برای فتح قله دماوند در یک روز با دمای منفی ۲۵ بود که بالاخره با دوستانمان توانستیم این صحنه ورود و خروج او را از قله دماون  به تصویر بکشیم.

تک روستا درمورد شرایط سخت تصویربرداری در دمای منفی ۲۵ اینگونه گفت: تولید این مستند حدود هشت ماه زمان برد و من در این مدت تک نفره کار می‌کردم، اما با توجه به اینکه آقا نعمت می‌خواست چهار جبهه قله دماوند را صعود کند، نه تنها من به عنوان تصویر بردار یا کارگردان خودم را به یک آمادگی جسمانی رسانده بودم بلکه هیچ فردی نمی‌توانست با او همراه شود. 

او افزود: مشکل خیلی بزرگی که داشتیم شارژ باتری‌ها بود که در آن دما سریع باتری خالی می‌شد که خودمان پوشش‌هایی برای نگه داشتن شارژ باتری درست کردیم تا حداقل بتوانیم لحظه‌ای‌که آقا نعمت به قله صعود می‌کنند را تصویربرداری کنیم.

تک روستا در مورد استقبال علاقه‌مندان از این اثر گفت: ما مستندسازان به دنبال این هستیم که یک فیلم خوب برای مردم بسازیم و حقیقا با استقبالی که در اکران فیلم همراه ما بود؛ جایزه‌ام را گرفتم.

او عنوان کرد: جایزه من حضور عزیزانی بود که به تماشای این اثر نشستند و خستگی من به عبارتی تمام شد و همین برای ما جایزه بزرگی بود که مخاطبان راضی بودند.