صداوسیما برای تحول فیلمنامه‌ها چه برنامه‌هایی دارد؟

سرپرست مدیریت ایده، پژوهش و اقتباس دفتر فیلمنامه صداوسیما گفت: تاکنون بالغ بر ۲۰۰ ایده به دفتر فیلمنامه ارسال شده است، که نیمی از آن قابلیت پرداختن، تحقیق و پژوهش دارد.

سه عنوان کار اقتباسی از رمان هایی با موضوعات مختلف داریم که با نویسندگان مختلف در حال مذاکره هستیم.
 مدیر بخش ایده، پژوهش و اقتباس دفتر فیلمنامه صداوسیما که کمتر از یک ماه است به این سمت منصوب شده، اعلام کرد: از زمان آغاز به کار این مجموعه که از مهر ماه امسال شکل گرفته، جلساتی به منظور بررسی ایده‌ها، پژوهش و تصویب طرح ها با حضور کارشناسان، استادان و فیلمنامه نویسان برگزار می‌شود که نتیجه آن استخراج ایده در محورهای محتوایی است و بر مبنای نیازسنجی‌های صورت پذیرفته از منابع مرجع هم استفاده می شود.
نجفی همچنین از تشکیل کارگاه‌های تولید ایده خبر داد.
مدیر بخش ایده، پژوهش و اقتباس دفتر فیلمنامه صداوسیما ادامه داد: بخشی هم تحت عنوان «پژوهش» برای فیلم‌نامه‌ها با موضوعات مشخص و مدون، تعریف شده است.
وی همچنین از انعقاد چند تفاهم‌نامه با دانشگاه صداوسیما و اداره کل پژوهش‌های اسلامی صداوسیما درباره‌ی پژوهشهای فیلمنامه خبر داد.
جبرئیل نجفی ایواتلو از برنامه‌ریزی‌ برای برگزاری همایش فیلمنامه و انقلاب اسلامی، دستاوردها، بازنمایی و بررسی انتقادی خبر داد و گفت: انتشار نشریه تخصصی فیلمنامه‌نویسی سریال تلویزیونی هم تصویب شده است.
تشکیل بانک پژوهش‌های فیلمنامه‌ای موجود در سازمان هم از دیگر مصوباتی است که در بخش ایده، پژوهش و اقتباس اداره کل فیلمنامه سیما تصویب شده است.
طراحی همایش علمی هنری، بازخوانی و تحلیل ربع قرن فیلمنامه در رسانه ملی، تصویب پژوهش کمدی و مایه‌های کمدی در درام، تاریخ شفاهی و ایده‌های فیلمنامه‌ای آن از دیگر مصوباتی است که در واحد «ایده، پژوهش و اقتباس» دفتر فیلمنامه صداوسیما انجام شده است.
جبرئیل نجفی ایواتلو اظهار کرد: در بخش اقتباس در کنار بررسی منابع اقتباسی به مقوله بررسی و آسیب شناسی مقوله اقتباس در فیلمنامه‌های سریال‌ها پرداخته می شود. در این میان بررسی فعالیت ها و مصوبات مرکز سیما فیلم که در سالیان متمادی زحمات زیادی در موضوع اقتباس انجام داده اند نیز جزو اولویت‌ها بوده است.