مخاطبان «عمار» کدام فیلم‌ها را پسندیده‌اند؟

صالحی دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار»، همزمان با ششمین روز برگزاری این رویداد، گفت: طی ۶ روز برگزاری جشنواره در کنار اکران آثار در سینما فلسطین تهران، شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی و جنبی هم بودیم که با استقبال علاقمندان همراه شده است. شعار محوری رویدادها و نشست‌های جشنواره امسال هم «زن ایرانی» است که باعث شده است در این دوره کارگاه‌ها و برنامه‌های جنبه ما به‌صورت ویژه‌تری پرمخاطب باشد.

وی درباره شرایط استقبال از فیلم‌های در حال اکران هم گفت: ما هر روز از سال ۱۳ اکران فیلم‌ها را آغاز می‌کنیم و تا ساعت ۲۲ میزبان مخاطبان آثار هستیم که در این میان سانس‌های از ساعت ۱۸ تا ۲۲ جزو سانس‌های پرمخاطب ما در سینما فلسطین بوده است. هر روز هم در قالب سانس‌های ویژه فیلم‌های پرمخاطب روز قبل اکران می‌شود. فیلم‌هایی که در این ۸ روز بتوانند مخاطب بیشتری را جذب کنند، در جدول برگزاری اکران مجدد به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

صالحی با اشاره به بخش ویژه «آرمان روح‌الله» که امشب در سینما فلسطین برگزار مد گفت: برخی آثار مستند مربوط به این حوزه در بخش مستند داوری شده است اما آثاری در حوزه شعر و آثار تجسمی هستند که در یک ویژه‌برنامه از آن‌ها تجلیل می‌شود. تصمیم داریم در این بخش محصول کار فعالان حوزه «هنر نقطه‌زن» که در این مدت پیش‌رو بوده‌اند و به‌صورت واکنش سریع توانسته‌اند به حوادث اخیر واکنش نشان دهند مورد داوری قرار بگیرد. این مراسم ساعت ۲۰ امشب با حضور هنرمندان سراسر کشور برگزار شد.

مخاطبان «عمار» کدام فیلم‌ها را پسندیده‌اند؟

معرفی فیلم‌های پرمخاطب ۵ روز ابتدایی جشنواره

دبیر اجتماعی سیزدهمین جشنواره «عمار» با اشاره به آثار پرمخاطب این رویداد در ۵ روز ابتدایی توضیح داد: انیمیشن سینمایی «لوپتو» یکی از آثار پرمخاطب جشنواره تا به امروز بوده است که چند سانس ویژه با ظرفیت کامل به آن اختصاص پیدا کرد و حین نمایش هم ظرفیت سالن به‌طور کامل پر شد. دیگر فیلمی که با استقبال خوب مخاطبان همراه شد، مستندهایی مانند «هپکوتیزم» و «مادیان» بوده‌اند که به‌صورت ویژه مورد استقبال قرار گرفتند. مستند «خوبان عالم» هم با موضوع شهدای شاه‌چراغ توانست در بخش «آرمان روح‌الله» با استقبال مواجه شود و به سانس ویژه برسد. مستندهای «نیوجرسی» و «محدوده‌ای در دوردست» هم تا به اینجا از دیگر آثار پرمخاطب جشنواره بوده‌اند.

وحید جلیلی همچنان عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار است و در این دوره هم حضور داشته‌اند. به دلیل مشغله‌هایی که ایشان در سازمان صداوسیما دارند، طبیعتاً کمتر وقت آزاد دارند اما حتماً ما از مشورت‌های ایشان استفاده می‌کنیم صالحی درباره حضور و همراهی وحید جلیلی با این دوره از جشنواره عمار هم گفت: آقای جلیلی همچنان عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره «عمار» است و در این دوره هم حضور داشته‌اند. به دلیل مشغله‌هایی که ایشان در سازمان صداوسیما دارند، طبیعتاً کمتر وقت آزاد دارند اما حتماً ما از مشورت‌های ایشان استفاده می‌کنیم. آقای جلیلی مانند مخاطب به جشنواره مراجعه می‌کنند اما اینگونه نیست که بتوانند تمام وقت در این رویداد حضور داشته باشند. به‌عنوان یک بزرگ‌تر در کنار گروه برگزاری هستند و هماهنگی‌هایی با ایشان داریم.

وی درباره پوشش جشنواره امسال در قاب تلویزیون هم گفت: ما هر سال ویژه‌برنامه‌ای در شبکه افق داریم که این برنامه امسال هم با عنوان «سینما مردم» در حال تولید و پخش است. این برنامه هر روز ساعت ۱۸ روی آنتن می‌رود. یک شبکه اینترنتی هم به نام «عمار فیلم» داریم که بخشی از آثار منتخب جشنواره را به‌صورت پخش زنده اینترنتی پوشش می‌دهد.

صالحی درباره برگزاری جشنواره سیزدهم در استان‌ها هم توضیح داد: جشنواره «عمار» در سال‌های قبل هم در قالب اکران‌های مردمی در استان‌های مختلف برگزار می‌شد و امسال هم آثار جشنواره در ۱۵ استان اکران‌های مردمی را داریم و حتی افتتاحیه و اختتامیه شهرستانی داشته‌ایم. از اسلامشهر تا آذربایجان، خراسان جنوبی، یزد، اهواز، همدان و شهرستان‌ها و استان‌های دیگری هم بودند که برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیدند و همچنان اکران‌های مردمی هم ادامه دارد.

کمک «عمار» به اقتصاد سینمای ایران

وی در ادامه گفت: جشنواره «عمار» در کنار بعد سینمایی، یک رویداد رسانه‌ای است که اهداف مشخصی را دنبال می‌کند. سازمان تماشای جشنواره «عمار» امروز به جایگاهی رسیده است که خودش می‌تواند به عنوان یک شبکه پخش ویژه طیفی از مخاطبان سینمای ایران را به خود جذب کند. بعد از ۱۳ سال این چرخه پخش و توزیع حتی به فروش‌های میلیاردی دست پیدا کرده و توانسته است به اقتصاد سینمای ایران هم کمک کند.

صالحی در پایان تأکید کرد: در کنار سازمان تماشا، در حوزه تولید هم جشنواره «عمار» قدم‌هایی را برداشته؛ مدرسه سینمایی اندیشه و هنر یکی از بازوهای اجرایی جشنواره «عمار» است که در حوزه تولید فیلم و سریال فعال است. در عین حال با توجه به مباحث بودجه‌ای، هر چند سال یک بار می‌توانیم تولیدی در مختصات «منطقه پرواز ممنوع» داشته باشیم. با این همه تولید خیلی در اولویت جشنواره «عمار» نیست چرا که این رویداد را وسیع‌تر از این می‌دانیم. ما کارگردانان مطرح امروز سینمای ایران که زمانی در جشنواره «عمار» حضور داشتند را هم از جریان «عمار» می‌دانیم و دوست دارم آمار این چهره‌ها بالاتر برود.