کمدی سیاسی «چپ راست» به داد گیشه می‌رسد؟

کمتر از سه هفته به برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر زمان باقی مانده است و با توجه به رکودی که هر ساله پس از این رویداد بر چرخه اکران سینما تا موعد عید نوروز حاکم می‌شود، می‌توان این چند هفته را آخرین فرصت برای وارد کردن شوک اقتصادی به سینماها به امید احیای «گیشه ۱۴۰۱» در نظر گرفت.

تا همین چند روز پیش شرایط به گونه‌ای بود که به دلیل حضور کم‌رنگ مخاطبان در سالن‌های سینمایی صاحبان آثار مهم رغبت چندانی به ورود فیلم‌شان به چرخه اکران نداشتند و تلاش‌های شورای صنفی نمایش هم برای تغییر در ترکیب فیلم‌های در حال اکران به امید ترغیب مخاطبان، راه به جایی نمی‌برد؛ در چنین شرایطی ورود دو فیلم پرسروصدا که یکی تا مرز شکار  سیمرغ بهترین فیلم مردمی جشنواره فجر پیش رفت و دیگری هم مدت‌هاست بر لبه پرتگاه توقیف منتظر تعیین تکلیف مانده بود، یک اتفاق ویژه به حساب می‌آید.

فیلم سینمایی « ملاقات خصوصی » به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی امید شمس با بازی پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا از فیلم‌های تحسین‌شده جشنواره چهلم فیلم فجر بود که تا یک روز مانده به برگزاری آئین اختتامیه این رویداد در جدول آرای مردمی جشنواره صدر جدول را از آن خود کرده بود و می‌توانست سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را هم شکار کند اما این فرصت به دلیل ابهاماتی که برخی تهیه‌کنندگان به فرآیند اخذ آرای مردمی وارد کردند، از دست رفت.

این فیلم که به گفته روح‌الله سهرابی مدیرکل عرضه و نمایش سازمان سینمایی با مشکلاتی برای دریافت پروانه نمایش هم مواجه بوده و بعد از مذاکرات صورت گرفته میان مدیران سینمایی و مسئولان قضائی، پروانه نمایش آن صادر شده است، داستان یک عشق متفاوت را روایت می‌کند و در خلاصه داستان آن قید شده است؛ «این چه دوست‌داشتنیه که اگه خلاف نکنیم به هم نمی‌رسیم؟»

فیلم سینمایی «چپ راست» که یک کمدی سیاسی به حساب می‌آید هم تازه‌ترین ساخته سینمایی حامد محمدی به تهیه‌کنندگی پدرش یعنی منوچهر محمدی به حساب می‌آید. فیلمی با بازی رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی، ویشگا آسایش و سارا بهرامی که با تکیه بر حاشیه‌هایی که تا به امروز پشت سر گذاشته است، امید بسیاری به فروش در گیشه دارد.

داستان فیلم چپ راست درباره جابه‌جا شدن نوزادان دو زوج اصلاح‌طلب و اصولگرا در بیمارستان و ماجراهایی است که برای آن‌ها اتفاق می‌افتد.

منوچهر محمدی که در تهیه‌کنندگی فیلم‌های پرفروش ید طولایی در سینمای ایران دارد، پیش‌تر گفته بود که «چپ راست» از نظر موضوع و برقراری ارتباط با مخاطب می‌تواند به دیگر فیلم موفق کارنامه خودش یعنی «مارمولک» تنه بزند!

تازه‌واردها چه کارنامه‌ای در گیشه دارند؟

اما ورود این دو فیلم جدید به چرخه اکران طی دو روز پایانی هفته گذشته، چه تأثیری بر گیشه سینماها داشته و چقدر می‌توان به احیای گیشه‌ها در سه هفته باقی‌مانده تا پیش از جشنواره فیلم فجر به مدد این دو فیلم، امیدوار بود؟

براساس اطلاعات ثبت‌شده در سامانه سمفا، فیلم «ملاقات خصوصی» که از روز ۱۳ دی‌ماه روانه پرده سینماها شده است، تا به امروز بالغ بر  ۶۹ هزار مخاطب  داشته و رقم ثبت شده در گیشه این فیلم هم به تازگی از مرز  ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان  عبور کرده است. این عملکرد در گیشه برای یک فیلم غیرکمدی بسیار امیدوارکننده است و دور از انتظار نیست که این فیلم بتواند تبدیل به رقیبی جدی برای دیگر فیلم‌اولی موفق اکران امسال یعنی «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی تبدیل شود.

کمدی سیاسی «چپ راست» به داد گیشه می‌رسد؟

پریناز ایزدیار در نمایی از «ملاقات خصوصی»

البته که رسیدن به رکورد فروش ۲۰ میلیارد تومانی آن فیلم کار دشواری است اما «ملاقات خصوصی» هم از منظر ترکیب بازیگران و هم از منظر جذابیت‌های داستانی، ظرفیت نزدیک شدن به این رکورد را دارد.

فیلم سینمایی «چپ راست» اما تازه‌نفس‌تر به حساب می‌آید؛ این فیلم که اکران خود را از ۲۱ دی‌ماه آغاز کرده است، در همین سه روز ابتدایی اکران بالغ بر  ۱۶ هزار مخاطب  را به سالن سینماها کشانده و رقم  ۶۲۸ میلیون تومان  را هم به نام خود در گیشه ثبت کرده است.

با در نظر گرفتن نبود ظرفیت‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی مناسب برای اکران این فیلم کمدی، این فروش را هم می‌توان فروشی قابل قبول دانست هرچند که این فیلم کمدی رقبای سرسختی مانند «انفرادی» در اکران امسال داشته که بیش از ۷۰ میلیارد تومان فروش داشته‌اند و شکستن این رکورد و پیشی گرفتن از این رقبا، اصلاً کار ساده‌ای نیست!

فیلم‌های تازه‌نفس در هر سانس چند مخاطب داشته‌اند؟

با احتساب تعداد سانس‌های تعلق گرفته به این دو فیلم در روزهای گذشته از اکران و مجموع مخاطبان هر یک از فیلم‌ها می‌توان به متوسط مخاطبان در هر سانس هم استناد کرد؛ بر این اساس فیلم «ملاقات خصوصی» تا کنون و به طور متوسط در هر سانس میزبان ۱۷ مخاطب بوده است و فیلم «چپ راست» با همین معیار به‌طور متوسط در هر سانس میزبان ۱۳ مخاطب بوده است.

برای به‌دست آورد شاخصی جهت ارزیابی عملکرد این دو فیلم در جذب مخاطب در هر سانس بد نیست بدانید این عدد برای فیلم «انفرادی» به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم امسال سینماها بالغ بر ۲۳ نفر در هر سانس بوده است.

در نبود ظرفیت‌های تبلیغاتی مانند پخش تیزرهای تلویزیونی و یا استفاده از تبلیغات در فضای مجازی، همه فیلم‌های اکران ناگزیر از اتکا به تبلیغات دهان به دهان مخاطبان هستند و باید دید دو فیلم تازه‌نفس چقدر می‌توانند مخاطبان خود را راضی از سالن‌های سینما راهی منزل کنند تا هر یک از آن‌ها خودشان تبدیل به بلندگوهای تبلیغاتی این فیلم‌ها برای افزایش مخاطبان شوند.

سینمای ایران در حالی ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ یک را پشت سر می‌گذارد که براساس آمار رسمی تعداد مخاطبان سینمای ایران از مرز  ۱۱ میلیون نفر  عبور کرده و مجموع فروش فیلم‌های روی پرده از ابتدای سال تا کنون به رقم  ۳۴۰ میلیارد تومان  رسیده است.

این ارقام در حالی است که در سال ۱۴۰۰ مجموع مخاطبان سینمای ایران  ۷ میلیون نفر  و رقم ثبت‌شده در گیشه سال گذشته هم  ۱۸۵ میلیارد تومان  بوده است؛ با توجه به عبور از بحران کرونا، انتظار این بود که فاصله فروش فیلم‌ها و تعداد مخاطبان سینمای ایران در سال جاری نسبت به سال قبل، خیلی بیشتر از آنچه تا به امروز محقق شده، باشد که با توجه به شرایط حاکم بر سینمای ایران و به ویژه تأثیر التهابات و ناآرامی‌های ماه‌های اخیر، اینگونه نشد!