«آواتار ۲» اولین فیلم دو میلیارد دلاری بعد از همه‌گیری کرونا

« آواتار : راه آب» همچنان مخاطبان گیشه سینما در آمریکا را جذب می کند و در مقابل رقبا، برتری قابل توجهی را حفظ کرده است تا برای پنجمین هفته پیاپی همچنان در صدر جدول هفتگی پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا قرار گیرد. 

این فیلم علمی-تخیلی محصول دیزنی و استودیو قرن بیستم در روز جمعه ۷ میلیون دلار از محل ۴۰۳۵ سالن سینما در آمریکا به فروش خود اضافه کرد و مجموع فروش خود در گیشه آمریکای شمالی را به ۵۳۸.۸ میلیون دلار افزایش یافت. 

گرچه فیلم «آواتار ۲» به فروش افسانه‌ای قسمت نخست این فیلم در سال ۲۰۰۹ نخواهد رسید اما با این حال، در حال حاضر با فروش ۵۳۸ میلیون دلاری از فروش قسمت اصلی پیشی گرفته است که در همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۵۰۰ میلیون دلار در آمریکا فروخته بود. 

«آواتار: راه آب» در حال حاضر چهاردهمین فیلم پرفروش تمام دوران در گیشه سینمای آمریکاست و احتمالا به زودی از «شیر شاه» (۵۴۳ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۹ و «شگفت انگیزان ۲» (۶۰۸ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۸ نیز عبور خواهد کرد.

«آواتار ۲» اولین فیلم دو میلیارد دلاری بعد از همه‌گیری کرونا

این دنباله علمی تخیلی هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینماست و تا به امروز به مجموع فروش جهانی ۱.۷ میلیارد دلار دست یافته و با تداوم تسلط بر گیشه، «آواتار: راه آب» این فرصت را دارد که به اولین فیلمی تبدیل شود که از زمان شروع همه‌گیری کووید، توانسته فروش ۲ میلیارد دلاری را در سرتاسر جهان به ثبت برساند. 

«جیمز کامرون» طی ۲۵ سال گذشته دو فیلم «تایتانیک» و پس از آن «آوتار» را به صدر فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما رسانده است. «آوتار: راه آب» یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های ساخته شده تمام ادوار است و خود کامرون پیش از این عنوان کرده بود برای این که این فیلم را یک موفقیت تجاری توصیف کنیم باید حداقل دو میلیارد دلار در گیشه بفروشد.  

گفته می‌شود بودجه ساخت نخستین دنباله فیلم «آواتار» با هزینه‌های بازاریابی به ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است. 

در «آواتار: راه آب» بازیگرانی چون «سم ورتینگتون»، «زویی سالدانا»، «کیت وینسلت» و «سیگورنی ویور» ایفای نقش می‌کنند و به داستان بیش از یک دهه پیش از قسمت اول این فیلم می‌پردازد.

قسمت اول فیلم «آواتار» در سال ۲۰۰۹ به سینما آمد و در نهایت با ۲.۸۴ میلیارددلار، عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را بدون احتساب تورم از آن خود کرد و به همراه «انتقام جویان: آخر بازی»، «تایتانیک»، «جنگ ستارگان: نیرو بی‌می‌خیزد» و «انتقام جویان: جنگ ابدیت» تنها فیلم‌هایی هستند که تاکنون فروشی بیش از ۲ میلیارد دلار داشته‌اند.

«جیمز کامرون» سال‌ها صرف ساخت و فیلم‌برداری دنباله‌های «آواتار» با بودجه میلیارد دلاری کرده است.

فیلمبرداری «آواتار: راه آب» در سال ۲۰۱۷ و همزمان با سومین فیلم از این مجموعه که قرار است در سال ۲۰۲۴ اکران شود، آغاز شد. او همچنین در حال کار بر روی فیلم چهارم و پنجم است که به ترتیب برای اکران در سال ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ برنامه‌ریزی شده است.