فصل جدید انیمیشن «شکرستان» روی آنتن می‌رود

حسین محمودی مدیر گروه مجموعه انیمیشن « شکرستان » درباره مجموعه انیمیشن گفت: سریال «شکرستان» که در نوروز ۱۴۰۲ روی آنتن رفت، در ۲۷ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای با تکنیک کات اوت ارائه شد و از آنجا که نوروز همزمان با ماه مبارک رمضان بوده، موضوعات این دوره شکرستان حول محور مسائل اجتماعی شهروندی، محیط زیست، حریم شخصی، سلامت، مسئولیت‌پذیری خانواده و نکاتی همانند اهمیت ورزش، روش‌های نوین کسب و کار همچنین اشتغالزایی و موضوعات دیگر به تصویر کشیده شد. هر یک از مضامین مد نظر قرار گرفته بر اساس قصه و داستانی با زبانی طنز به انتقال پیام‌های فرهنگی پرداخت. 

وی در مورد مجموعه انیمیشن «شکرستان» اظهار کرد: در مجموعه انیمیشن «شکرستان» که ایام نوروز ۱۴۰۲ روی آنتن رفت، کاراکتر جدیدی اضافه نکردیم و از ظرفیت‌های شخصیت‌های گذشته برای بیان قصه استفاده شد. در این مجموعه شش فضا بر اساس داستان‌ها و قصه‌های گذشته دارد که به بیان بهتر مفاهیم کمک می‌کند و هر کدام از شخصیت‌ها نیز با توجه به ظرفیت‌هایی که برایش قصه تعریف شده هدفگذاری شده است. 

محمودی در مورد سری جدید مجموعه انیمیشن «شکرستان» بیان کرد: هم اکنون مجموعه انیمیشن «شکرستان» حدود ۵۰۰ قسمت را پشت سر گذاشته و سری جدید آن به عنوان سری دهم شکرستان در راه است. برای این منظور نگارش این مجموعه در حال شکل‌گیری بوده و بر اساس برنامه‌های در نظر گرفته شده، چند شخصیت جدید فراخور داستان‌ها و قصه‌ها در کنار سایر شخصیت‌های قدیمی قرار خواهند گرفت. موضوعاتی که در سری جدید «شکرستان» مدنظر قرار می‌گیرد، برگرفته از شعار سال بوده و حول محور رونق گردشگری، مصرف انرژی، مهار تورم و برخی نکات دیگر به تصویر کشیده خواهد شد این مهم در کنار زبان طنز و مثبت شکرستان همچنین بهره‌برداری از ضرب‌المثل‌ها و ادبیات قدیمی انجام می‌شود. بدین ترتیب در نظر داریم تا سری جدید مجموعه انیمیشن «شکرستان» را در ۵۲ قسمت تهیه کرده و در اختیار نگاه‌های مخاطبان قرار دهیم. 

 فصل جدید انیمیشن «شکرستان» روی آنتن می‌رود

وی درباره شخصیت‌های مجموعه انیمیشن «شکرستان» اظهار کرد: ۳۰ شخصیت اصلی در مجموعه شکرستان وجود دارد و فضاهای فنی متعددی نیز در ساخت این پویانمایی مدنظر قرار داده شده است. با توجه به ظرفیت‌های موجود تلاش داریم تا اثری با کیفیت را به مخاطب ارائه دهیم. 

مدیر گروه مجموعه انیمیشن «شکرستان» تاکید کرد: مجموعه انیمیشن «شکرستان» حول محور یک شهر قدیمی و داستان‌های خیالی آن مطرح شده و شخصیت‌ها به گونه‌ای طراحی شده که به کمک داستان آمده و موضوعات، مقوله‌های جدید و فرهنگی را مطرح می‌کنند. حتی در مواردی نیز به فراخور داستان ارتباطی با نمکستان شهر قدیمی و خیالی که در مجاورت شکرستان دارد  برقرار می‌کند و همه این موارد به کمک تخیل و انیمیشن به اجرا گذاشته می‌شود. 

محمودی در مورد مجموعه پویانمایی «شکرستان» اظهار کرد: مجموعه انیمیشن «شکرستان» از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین انیمیشن‌های سریالی ایرانی محسوب می‌شود که بر پایه ظرفیت‌های هنر ایرانی بنا نهاده شده است؛ سبک قصه‌گویی اصیل ایرانی با شیوه زندگی جامعه امروز ترکیب شده و در مجموعه انیمیشن «شکرستان» منعکس شده و در نتیجه ویژگی منحصر به فردی را برای مجموعه انیمیشن «شکرستان» فراهم کرده و ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی برای ساخت پویانمایی را به همراه داشته است. نکته قابل تامل دیگر اینکه مجموعه انیمیشن «شکرستان» که در قالب سریال تهیه، تولید و روی آنتن می‌رود، در نوع خود در منطقه خاورمیانه قدرتمند عمل کرده است. 

وی در مورد هدف‌گذاری مجموعه انیمیشن «شکرستان» به دلیل حضور در جشنواره‌های بین المللی تصریح کرد: مجموعه انیمیشن «شکرستان» در جشنوارهای مختلفی شرکت کرده و توانسته جوایزی را دریافت کند، با این حال تلاش می‌کنیم که کیفیت تولیدات را در حدی قرار دهیم که بتوان در عرصه بین‌الملل توانمندی و استعداد ایرانی را با مفاهیم ارزشمند فرهنگ قدیمی ایرانی پیوند داده و آن را ارائه کرد. . 

مدیر گروه مجموعه انیمیشن «شکرستان» ضمن تاکید بر فرهنگ‌سازی به واسطه برخی پویانمایی‌های مشهور افزود: پویانمایی‌های محبوب و تاثیرگذار عملا بازخورد خود را نشان می‌دهند. شخصیت‌های مجموعه پویانمایی شکرستان برای مدتی وارد بازار شد و عروسک‌های آن ساخته شد. همچنین تکیه کلام‌های خاصی که برخی از این شخصیت‌ها داشتند نیز در مکالمات روزمره منعکس شده بود، اما ادامه این روند و فرهنگ‌سازی با توجه و تکیه بر توانمندی‌های پویانمایی‌های داخلی نیازمند و مستلزم کار فرهنگی بیشتر است و در این زمینه تلاش مسئولان نقشی موثر در توسعه آن دارد، اگرچه در یک دوره شاهد تولید لوازم‌التحریر و بهره‌گیری از شخصیت‌های این پویانمایی در جامعه بودیم. سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند نقش قابل توجهی در تهاجم فرهنگی را رقم بزند و بدین ترتیب کاراکترهای خارجی را از فرهنگ خود خارج کنیم. 

محمودی به مقایسه تولیدات مرکز صبا با سایر پویانمایی‌ها پرداخت و خاطرنشان کرد: مجموعه انیمیشن «شکرستان» به شیوه سریالی تولید می‌شود، از این رو مرکز صبا در تولید این گونه پویانمایی امتیاز بالایی دارد و سایر بخش‌ها همانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نه از نظر کمیت و نه از نظر کیفیت، نمی‌توانند چنین تولیداتی داشته باشند.