مسائلی مانند هوش مصنوعی پیش روی اهالی «شکرستان» قرار می‌گیرد

عباس جلالی‌یکتا، کارگردان «شکرستان» درباره فصل جدید این مجموعه برای تابستان گفت: در فصل جدید «شکرستان» می‌خواهیم درباره محور‌های جدیدی که جامعه با آن درگیر است، صحبت کنیم. از آنجایی که این پویانمایی داستان محور است، سعی می‌کنیم به سمت درام حرکت کنیم و در فحوای داستان به مفهوم اصلی برسیم. تلاشمان این است از مستقیم‌گویی پرهیز کنیم.

جلالی‌یکتا با بیان اینکه این مجموعه علاقه‌مندانی دارد که پیام می‌دهند و سوژه می‌دهند، افزود: برایم جالب بود که مردم پیام می‌دادند و می‌گفتند می‌توان این سوژه را برای خواجه فرزان اجرا کرد. 

مسائلی مانند هوش مصنوعی پیش روی اهالی «شکرستان» قرار گرفت

کارگردان «شکرستان» در پاسخ به این سوال که مخاطبان با کدام شخصیت‌های داستان ارتباط گرفتند، بیان کرد: از آنجایی که درباره شخصیت‌های اصلی داستان بیشتری گفته شده، شخصیت‌هایی مانند خواجه فرزان، ننه قمر، اسکندر، صمد و بهادر همچنان صدرنشین هستند. البته رویکردمان پرداخت به شخصیت‌های فرعی هم هست، تا سوژه‌هایی را در داستان دنبال کنند.

 

وی درباره حضور شخصیت‌های جدید در این پویانمایی گفت: شاید بتوانیم در بخش هوش مصنوعی ربات یا انسان‌های شبیه‌سازی شده را بنابه ضرورت داستان اضافه کنیم. 

جلالی‌یکتا در پاسخ به این سوال که آیا در جهان ابتدا انیمیشن ساخته می‌شود، تا صنایع فرهنگی و محصولات جانبی انیمیشن فروخته شود، توضیح داد: نمی‌توان با قطعیت از فرمول ثابت صحبت کرد. بعضی وقت‌ها می‌توانید داستان مصور داشته باشید، بعد آن را به انیمیشن تبدیل کنید. یا انیمیشن سینمایی بسازید، بعد آن را به سریال تبدیل کنید. حتی می‌توان بخشی از سوژه داستان را برداشت و تعدادی از شخصیت‌ها را وارد ماجرای جدید کرد. به عنوان مثال، «بچه رئیس» انیمیشن سینمایی بود و بعد به سریال تبدیل شد. «سوپر ماریو» بازی بود، بعد به انیمیشن تبدیل شد. 

شکرستان

سید مسعود صفوی، تهیه‌کننده این پویانمایی درباره قسمت‌های جدید «شکرستان» برای تابستان گفت: در قسمت‌های جدید این مجموعه بر مسائلی مانند آب، محیط‌زیست و هوش مصنوعی تاکید شده است. در حال حاضر، خیلی از مشاغل با قوت گرفتن هوش مصنوعی به خطر افتادند. ما هوش مصنوعی را محور داستان «شکرستان» قرار دادیم، که اگر فلان تکنولوژی به نامه‌نگاری اداری یا نگارش مقاله کمک می‌کند، چه اتفاقی برای مشاغل «شکرستان» می‌افتد.

تهیه‌کننده «شکرستان» به مرکز پویانمایی صبا پیشنهاد داده است که می‌توان بجز این روند تولید، برای اولین‌بار رئال انیمیشن آن هم بسازند. یعنی ترکیب بازیگران زنده و انیمیشن. در دنیا هم چنین نمونه‌هایی خیلی ساخته شده است. 

پویانمایی «شکرستان» از تولیدات شناخته شده مرکز صباست، که از سال ۱۳۸۷ اولین قسمت آن روی آنتن شبکه دو رفت.