کارنامه نیمسال سینما در ۱۴۰۲

به نظر می‌رسد که پاسخ «بله» باشد. حتما نام فیلم « باربی » را شنیده‌اید؛ فیلمی که هزینه‌های بازاریابی‌اش از هزینه تولیدش بیشتر شده و همچنان در حال افزایش است. بودجه تولید فیلم طبق گزارش کمپانی برادران وارنر ۱۴۵میلیون دلار گزارش شده؛ این در حالی است که این کمپانی برای بازاریابی باربی بیش از ۱۵۰میلیون دلار هزینه کرده است. اما این فیلم چقدر فروخته؟ تا امروز حدود ۵/ ۱میلیارد دلار؛ یعنی ده برابر هزینه تولید! بازاریابی برای فیلم‌های ایرانی البته هیچ وقت چندان مورد توجه سازندگان نبوده است.

مضافا اینکه بازار نه‌چندان مطمئن مخاطبان سینما، احتمالا انگیزه چندانی برای بازاریابی گسترده ایجاد نکرده است؛ اما در مقابل گویا سریال‌ها دارند موضوع بازاریابی را بیش از سینمایی‌ها مورد توجه قرار می‌دهند. دست‌کم تبلیغات محیطی و رویدادسازی چنین می‌نمایاند.  به هر روی بازار سینما هم‌اکنون در انحصار فسیل است؛ فیلمی که در شش ماه ۲۶۰میلیارد تومان فروخته و بیش از ۵میلیون و ۸۰۰هزار نفر مخاطب را جذب کرده است. حالا فسیل در جایگاه سوم پرمخاطب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. پس از عقاب‌ها و کانی‌مانگا!

جزئیات پرمخاطب‌های سینما

براساس آمارهای ثبت‌شده در سامانه سمفا به عنوان اصلی‌ترین سامانه اطلاعات و آمارهای فروش فیلم‌های سینمایی اکران‌شده یا درحال اکران، فیلم فسیل از تاریخ ۲۵/ ۱۲/ ۱۴۰۱ که اولین اکران عمومی‌اش بوده تا امروز که تقریبا ۱۸۰ روز از اکران آن گذشته، مجموعا تعداد مخاطبان این فیلم به ۵میلیون و ۸۸۰هزار و ۶۶۰ نفر رسیده و این تعداد مخاطب برای گیشه فیلم یاد‌شده چیزی حدود ۲۵۴میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان درآمد ایجاد کرده است.

این درحالی است که به گزارش تسنیم اگر تعداد مخاطبان فسیل را با پرمخاطب‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، می‌بینیم تا ثبت رکوردی شگفت‌انگیز فاصله چندانی ندارد، به این دلیل که عقاب‌ها اکنون با تعداد مخاطب ۸میلیون و ۶۰۰هزار نفر در صدر فهرست قرار دارد. بعد از آن کانی‌مانگا با تعداد ۵میلیون و ۹۷۴هزار نفر جایگاه دوم را در اختیار گرفته. فسیل هم با فاصله اندکِ ۹۶ هزار و ۳۴۰ نفری، جایگاه سوم را به نام خود کرده است. «بگذار زندگی کنم» با ۵میلیون و ۴۳۷هزار مخاطب چهارمین جایگاه و اخراجی‌ها۲ با ۵میلیون و ۳۳۳هزار نفر رده پنجم را در اختیار گرفته‌اند. در همین حال منتقدان با توجه به میزان استقبال مخاطبان از فیلم فسیل تاکنون بر این باورند که احتمالا تابستان تمام نشده، فسیل جایگاه کانی‌مانگا را در جدول پرمخاطب‌ترین فیلم‌های پس از انقلاب اسلامی به خود اختصاص می‌دهد.

کارنامه نیمسال سینما در۱۴۰۲

کاهش مخاطبان هفتگی

بررسی عملکرد سینماها در هفته گذشته با توجه به ایام اربعین حسینی نشان می‌دهد مجموعا ۲۲۰هزار و ۱۷ نفر برای دیدن فیلم مورد‌علاقه خود از میان ۲۲ فیلم روی پرده سینماها در ۱۱هزار و ۴۱ سانس بلیت سینما تهیه کرده‌اند. این تعداد بلیت مجموعا درآمدی معادل ۱۰۵میلیارد و ۶۲۳میلیون و ۳۲هزار و ۵۵۰ریال برای گیشه‌ها ایجاد کرد که در مقایسه با یک هفته قبل‌تر، یعنی ۴ تا ۱۱ شهریور، شاهد کاهش تقریبا ۴۰درصدی مخاطبان سینماها بوده‌ایم. براساس داده‌های ثبت‌شده در سامانه سمفا در دوره یاد‌شده مجموعا ۳۹۹هزار و ۷۸۷ نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد‌علاقه خود در ۱۵هزار و ۱۷۹ سانس بلیت سینما تهیه کردند که درآمدی معادل ۱۶۴میلیارد و ۴۵۳میلیون و ۱۳۲هزار و ۵۰۰ریال به گیشه‌ها واریز کرده است. هرچند کاهش تعداد مخاطبان سینماها بدون تردید مربوط به آغاز شرکت عاشقان سالار شهدا در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی در کشور عراق است.

پرفروش‌های دیگر

بررسی عملکرد تکی فیلم‌های روی پرده در بازه زمانی یازدهم تا هجدهم شهریور ۱۴۰۲ نسبت به یکدیگر نشان می‌دهد فسیل با سهم ۷/ ۳۶درصدی از کل مخاطبان هفته مورد‌نظر، یعنی ۸۰هزار و ۷۵۸ مخاطب، در ۲۸۲۶ سانس و درآمدی معادل ۳۸میلیارد و ۶میلیون و ۸۸۵هزار ریالی، همچنان در صدر پرمخاطبان جدول قرار دارد. به دنبال آن شهر هرت با سهم ۵۴/ ۲۵درصدی از کل مخاطبان، یعنی ۵۶‌هزار و ۲۰۵ نفر، در ۲۳۷۸ سانس با درآمد ۲۷میلیارد و ۴۳۷میلیون و ۱۵۰هزار و ۵۰ریال، جایگاه دوم جدول پرمخاطب‌ها را در اختیار گرفته است. این درحالی است که نارگیل۲ با سهم ۲۴/ ۱۴درصدی از کل مخاطبان، یعنی ۳۱هزار و ۳۴۰ مخاطب، برای ۱۹۲۳ سانس درآمدی معادل ۱۳میلیارد و ۷۸۴میلیون و ۵۲۷هزار و ۵۰۰ریال در کارنامه خود ثبت کرده تا در جایگاه سوم جدول قرار گیرد.

در پی آن ستاره‌بازی محصول مشترک ایران و آمریکا که به عنوان تازه‌وارد فهرست اکران شناخته می‌شود با سهم ۶۹/ ۵درصدی از کل مخاطبان، یعنی ۱۲هزار و ۵۳۰نفر، برای ۶۷۶ سانس و درآمدی معادل ۶میلیارد و ۶۶۳میلیون و ۴۱۰هزار ریال جایگاه چهارم را به نام خود ثبت کرده است. بی‌مادر با تعداد ۱۰هزار و ۸۱۴مخاطب، یعنی سهم ۹۱/ ۴درصدی از کل مخاطبان هفته، برای ۱۰۵۴ سانس درآمدی معادل ۵میلیارد و ۳۹۹میلیون و ۱۴۵هزار ریال در کارنامه هفتگی خود ثبت کرده تا جایگاه پنجم جدول را به نام خود کرده باشد. در پی آن آخرین تولد با سهم ۶۴/ ۳درصدی از کل مخاطبان، معادل ۸هزار و ۱۹ بلیت فروخته‌شده، برای ۶۹۳ سانس، درآمدی معادل ۴میلیارد و ۱۳۴میلیون و ۵۳۰هزار ریال داشته که جایگاه ششم جدول فروش هفتگی را برایش به ارمغان آورده است.