توضیحات قائم‌مقام باغ کتاب درباره شایعات

طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی انتقاداتی نسبت به وضعیت باغ کتاب تهران‌، تعطیلی باغ علم نوجوان و درآمدزایی از طریق فروش چیپس و پفک و ... از سوی برخی فعالان فرهنگی مطرح شد. انتقاداتی که نگرانی هایی را درباره این مجموعه فرهنگی ایجاد کرد.

باغ کتاب تهران بزرگ‌ترین مجموعه کتاب و سرگرمی‌های علمی کشور است که در دوطبقه با زیربنای 65 هزار متر مربع و وسعت 110 هزار متر مربع در اراضی عباس آباد احداث شده است. شمالی‌ترین بلوک باغ کتاب تهران، یعنی بلوک A مخصوص بچه‌ها است و بهارستان نام دارد. در طبقه همکف آن فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان قرار دارد. مجسمه‌های بیش از 30 شخصیت کارتونی خاطره‌انگیز در این طبقه در فضای داخل و بیرون کتابفروشی نصب شده است.

در طبقه اول بلوک C، باغ علم کودک احداث شده است. این مرکز علم که با مشارکت شرکت ال.جی ساخته شده، چهار داستان علمی را در قالبی مهیج و مدرن بازگو می‌کند: داستان بدن، داستان خانه، داستان شهر، و داستان زمین.  در طبقه اول بلوک D نیز  باغ علم نوجوان، قرار داد که ویژه بچه‌های 12 سال به بالا است.

روز گذشته مدیران مجموعه باغ کتاب پس از شایعات مطرح شده در قالب یک نشست خبری از توسعه این بخش و بروزرسانی آن خبر داده‌اند‌، موضوعی که مجید صادقیان؛ قائم‌مقام باغ کتاب تهران جزئیات بیشتری از آن را بررسی کرده است.

توضیحات قائم‌مقام باغ کتاب درباره شایعات

صادقیان ضمن رد هرگونه شایعه در خصوص تعطیلی باغ علم نوجوان به تسنیم گفت: باغ علم نوجوان در مساحتی بالغ بر  3 هزار متر مربع با  30 دستگاه علمی در حوزه‌های الکتروینک، مکانیک، صوت و ... خدمت‌رسانی می‌کند،‌ اخیرا به دنبال توسعه این فضا 6 دستگاه دیگر نیز سفارش داده شده که تولید شوند، 2 دستگاه تولید شده و 4 دستگاه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مجموعه باغ کتاب بر اساس قوانین دولتی بهره‌بردار باغ علم نوجوان است،‌ در هر دوره‌ای این بهره‌برداری طبق مزایده‌ای مبتنی بر قوانین دولتی واگذار می‌شود،‌ اکنون قرارداد بهره‌بردار پیشین  به اتمام رسیده و اینگونه به نظر می‌رسد،‌ این شایعات نیز در همین راستا تولید می‌شود. ما باید مزایده را برگزار و بهره‌بردار جدید را شناسایی کنیم،‌ قطعاً در کیفیت نیز به بهره‌برداری و بهره‌وری بیشتر باغ کتاب توجه داریم، تا کودکان و نوجوانان مراجعه‌کننده بتوانند بهره بیشتری از خدمات ببرند.

قائم‌مقام مجموعه باغ کتاب با اشاره به بازدید رایگان دانش‌آموزان مدارس دولتی از باغ علم کودک و نوجوان تصریح کرد:‌ در زمینه باغ علم کودک نیز باید مزایده برای بهره‌بردار جدید داشته باشیم‌، طبیعتاً پیشنهاد بهره‌برداری و افزایش سرمایه باید از سوی علاقه‌مندان به شرکت در مزایده وجود داشته باشد، تا بتوان به توسعه کمی و کیفی این دو بخش اندیشید. بنابراین شایعات مطرح شده صحت ندارد و باغ کتاب به دنبال توسعه این دو حوزه است.

 وی با اشاره به کتابفروشی بزرگسال باغ کتاب گفت:‌ کتابفروشی بزرگسال باغ کتاب،‌ هم‌اکنون بیش از 62 هزار کتاب را در خود جای داده و این ویترین باغ کتاب است، البته نباید انتظارداشته باشیم همه عناوین چاپی  در کشور در باغ کتاب عرضه شود،‌ باغ کتاب کتابخانه نیست، فروشگاه است و بر اساس بیشترین تقاضا ویترینی را شکل می‌دهد.

صادقیان با اشاره به توسعه این بخش از باغ کتاب نیز گفت:‌ برنامه ما بهبود کیفیت خدمات است،‌ بخش سروستان(کتابفروشی بزرگسال) در دوره مدیریت پیشین با 450 ناشر قرارداد بسته بود و حالا این تعداد به 1400 ناشر رسیده است. در حوزه کتاب کودک. نیز مجموعه با شرکت ماه‌پیشانی قرارداد دارد.

وی با اشاره به اجاره کانتر به محصولات مختلف در باغ کتاب و انتقاداتی که به فروش چیپس و پفک وجود دارد گفت: همه نهادهای دولتی در سال‌های اخیر دچار کاهش بودجه دولتی شدند، باغ کتاب به عنوان نهاد فرهنگی به شدت موثر در شهرداری و شورای شهر تهران فاقد بودجه تخصیصی است، پس طبیعتاً هزینه‌ها و درآمدهایش بر عهده خودش است،‌  این درآمد  لاجرم باید از راه‌های مشروع و فرهنگی قابل تایید خبرگان و نخبگان  ایجاد شود،‌ در این راستا هر برند تبلیغاتی که  وارد باغ کتاب می‌شود، باید نسبت مستقیم و سلامت محوری یا با خانواده یا با کودک و نوجوان داشته باشد،‌ حتما چپیس و پفک را تبلیغ نمی‌کنیم اگر بهره‌برداری هم بفروشد‌، قطعاً‌  تذکر داده می‌شود،‌ در یکی از موارد هم این اتفاق افتاد که تذکر دادیم و حذف شد،‌ پس رویه ما این است که به هر فروشگاه و برندی اجازه عرضه محصول نمی‌دهیم.

صادقیان گفت:‌ نکته مهم دیگر اینکه در بلوک A که بخش بهارستان است و ضلع شمالی باغ کتاب محسوب می‌شود‌، هیچ تبلیغی انجام نمی‌شود، بنابرای فضاهایی که کودک حضور پیدا می‌کند و  مراجعه به کتابفروشی، بخش بازی و باغ علم دارد،‌ در معرض این تبلیغات قرار نمی‌گیرد.

وی در ادامه از آغاز به کار سینمای روباز باغ کتاب با 600 صندلی خبر داد که به وضعیت اکران سینماهای کشور اشافه شده است، هم‌چنین یکی از سالن‌های سینما نیز با 140 صندلی به مجموع سینماهای تهران اضافه شده است‌.

صادقیان در پاسخ به این پرسش که سایر سالن‌های باغ کتاب چه زمانی آماده بهره‌برداری مجدد هستند‌، گفت:‌ در مورد سایر سالن‌‌ها شهرداری با سرمایه‌گذار و بهره‌بردار‌ها درگیر مشکلات حقوقی است و در حال پیگیری هستیم و امیدوارم در آینده نزدیک آماده اکران شوند.