«بچه زرنگ» از قهرمانان هالیوودی تقلید نکرد

انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» حول محور پسری بازیگوش می‌چرخد که تصمیم می‌گیرد جنگل و حیوانات را از شرِ شکارچیان غیر مجاز نجات دهد.

طبق آخرین آمار، این انیمیشن سینمایی که از پنجم مهر ۱۴۰۲ در سالن‌های سینمای سراسر کشور اکران شد، قبل از رسیدن به یک ماه توانست به فروش ۲۰ میلیارد تومانی و مخاطبی بیشتر از ۵۵۰ هزار نفر دست یابد.

بهنود نکویی، کارگردان انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» در پاسخ به این سوال که در یک قسمت فیلم تصاویر قهرمانان امریکایی را دیدیم، که «بچه زرنگ» می‌خواست از آن‌ها الگوبرداری کند، ولی شکست می‌خورد و از زمانی که تصمیم می‌گیرد با توانمندی‌های خودش جلو برود پیروز می‌شود، شما به دنبال تصویرسازی قهرمانان بومی بودید؟ گفت: انتخاب قهرمانان بچه‌ها براساس الگو‌هایی است که به آن‌ها ارائه می‌شود. 

نکویی ادامه داد: ما نمی‌خواستیم بگوییم آن قهرمانان بد هستند یا خوب. ما می‌خواستیم بگوییم «بچه زرنگ» از ویژگی قهرمانان [امریکایی] برخوردار نیست. نگاهمان بر این بود که یک قهرمان می‌تواند براساس الگو‌های بومی خود پیش برود. یعنی براساس علاقه و هدف خودش می‌تواند رشد کند. حتی می‌تواند بر دشمنش گذشت کند و او را جذب خود کند. برای قهرمان بودن لازم نیست ابزار عجیبی داشته باشید.

کارگردان انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» افزود: در داستان نشان دادیم، که ابتدا «بچه زرنگ» خود را نیازمند ابزار می‌بیند. اما به مرور متوجه می‌شود ابزار نیاز نیست و با شناخت خودش می‌تواند مسیر را ادامه دهد. ما می‌خواستیم «بچه زرنگ» به خودشناسی برسد و در موقعیت قهرمان قرار بگیرد. 

«بچه زرنگ» از قهرمانان هالیوودی تقلید نکرد

حامد جعفری، تهیه‌کننده این انیمیشن با بیان اینکه بزرگتر‌ها داستان‌های قهرمان محور را بیشتر در سینما می‌پسندند، توضیح داد:، چون ما پر از آرزو‌های زندگی نکرده‌ایم. پر از قهرمانی هستیم که دوست داشتیم باشیم و نبودیم. ما به بچه‌ها یاد می‌دهیم «خوبِ خودت باش»، «بهترین نسخه خودت باش». قرار نیست ادای کسی را دربیاوری. این عبارت در «فیلشاه» هم بود. قرار نیست تو نوعی به موجود دست نیافتنی تبدیل بشوی. تو می‌توانی در سطح خودت قهرمان باشی و تا سال‌ها عقده قهرمان نشدن را با خودت به دوش نکشی.