سیگار، یار ناباب و همیشگی سریال‌های خانگی!

کانال تلگرامی تبیان نوشت: «توماس شلبی کیه؟ ما خودمون شهاب حسینی ‌مذگان داریم!» این جمله در واکنش به حجم بالای سیگار کشیدن شهاب حسینی در سریال تازه « گناه فرشته » در فضای مجازی چرخید.

البته این اولین بار نیست که یک سریال سیگارکشیدن افراطی را به نمایش می‌گذارد، قبل‌تر هم جواد عزتی در «زخم‌کاری» انقدر سیگار می‌کشید که می‌گفتند کارگردان می‌گفته صدا، دوربین، سیگار و حرکت! یک تئوری وجود دارد به اسم یادگیری اجتماعی! مطابق این تئوری افراد به ویژه کودکان و نوجوانان، رفتارها، نگرش‌ها و واکنش‌های عاطفی را از طریق مشاهده و تقلید از دیگران یاد می‌گیرند. به عبارت دیگر افراد می‌توانند با دیدن رفتار‌های دیگران به ویژه کسانی که به آن‌ها احترام می‌گذارند یا با آن‌ها همانندی دارند، این رفتار‌ها را در خود ایجاد کنند.

چهار عنصر اصلی در یادگیری اجتماعی وجود دارد: توجه، حافظه، تقلید و انگیزه. نوجوانان در حال توسعه هویت خود هستند و ممکن است از شخصیت‌های فیلم و سریال برای شکل دادن به خودپنداره خود استفاده کنند. از طرفی افراد از طریق مشاهده عواقب رفتار‌های دیگران یاد می‌گیرند.

سیگار، یار ناباب و همیشگی سریال‌های خانگی!

اگر شخصیتی در یک فیلم برای سیگار کشیدن پاداش دریافت کند (مثلاً به نظر جذاب بیاید یا از طریق آن موقعیت اجتماعی خود را بهبود بخشد)، نوجوانان تصور می‌کنند که این رفتار مثبت است و آن را به عنوان بخشی از هویت خود در نظر می‌گیرند، زیرا فرد در این دوران به دنبال تثبیت هویت خود است. تحقیقاتی که از سوی دانشمندان امریکایی در سال‌های ۲۰۰۱، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲ درباره تأثیر رسانه و سیگار منتشرشده نشان می‌دهد، نوجوانانی که بیشترین میزان تماشای فیلم‌هایی با نمایش سیگار کشیدن را داشتند، دو برابر بیشتر احتمال داشت که شروع به سیگار کشیدن کنند. با همه این تفاسیر این نکته حائز اهمیت است که مجوز انتشار مجموعه‌های نمایش‌خانگی علاوه بر مباحث محتوایی باید شامل مواردی تربیتی و آموزشی مانند مصرف سیگار، نمایش قمار یا مشروب‌خواری نیز شود.