بخیه های هوشمند؛ ترمیم سریعتر زخم ها

افکارنیوز: تا به حال برای شما اتفاق افتاده که نیاز به بخیه زدن پیداکنید؟ اگر پیش آمده، حتماً می دانید مطمئن بودن از عفونت نکردن جای بخیه مهمترین امر در این مسئله می باشد. حالا دانشمندان دانشگاه ایلینویز با درک این مسئله، روش هوشمندی ابداع کردند که نگرانی از عفونت زخم را بر طرف می کند و پس از استفاده از این تکنولوژی جدید بخیه زدن، زخم با سرعت بیشتری بهبود می یابد.

در این روش از نخ های الکترونیکی استفاده می شود که از رشته های میکروسکوپیک سیلیکونی متصل به نخ های ابریشمی یا پلیمری ساخته شده اند. این بخیه های هوشمند قادر هستند که دمای دقیق اطراف زخم را اندازه گیری کنند و زمانی که به خاطر عفونت دمای آن بالا می رود، متوجه شوند و با واکنش دادن در اثر گرما، جریان عبوری برق را محدود کنند. این کار از طریق سنسورهای داخل رشته های بخیه انجام می شوند.

همچنین نخ بخیه هوشمند دارای روکشی از طلا می باشد که با اتصال به منبع انرژی گرم می شود. در تحقیقات مشخص شده که گرما به بهبود هرچه زودتر زخم کمک می کند.

محققان امیدوارند که با این روش بتوان طول درمان زخم ها را سرعت بیشتری بخشید و از عغونت ها و پیامدهای خطرناک آنها تا حد بسیار زیادی جلوگبری کنند.