کن لوچ خرس طلای جشنواره برلین را دریافت می‌کند

به گزارش افکارنیوز، شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین دیروز جمعه اعلام کرد این جشنواره امسال خرس طلای افتخاری خود را به کن لوچ اهدا می‌کند و ۱۰ فیلم از آثار این سکاندار عرصه سینما را به نمایش درمی‌آورد.

مراسم اهدای این جایزه با نمایش فیلم " بارش سنگ‌ها " که محصول سال ۱۹۹۳ است، همراه خواهد بود.

دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین در این‌باره گفت: کن لوچ یکی از بزرگترین کارگردان های اروپایی است و در طول تقریبا ۵۰ سال فعالیت هنری خود به درجات والایی رسیده و همواره مبتکر باقی مانده است.

وی افزود: توجه عمیق او به مردم و سرنوشت‌های فردی‌شان در کنار تفسیر انتقادی او از اجتماع، بیان ویژه‌ای از او در تنوع شیوه‌های سینمایی ایجاد کرده است. ما کن لوچ را به عنوان یک کارگردان تجلیل می کنیم و عمیقانه او را برای تاثیری که طنز موجود در فیلم هایش بر بی عدالتی های اجتماعی گذاشته است، می ستاییم.

کن لوچ کارش را به عنوان یک کارگردان با کارگردانی درامی از بی. بی. سی با عنوان " کتی به خانه بیا " در سال ۱۹۶۶ آغاز کرد که با تمرکز بر یک خانواده طبقه کارگر که بی خانمان می شوند، ساخته شد. در آن زمان ۱۲ میلیون نفر که شامل یک چهارم مردم بریتانیا بود این فیلم را در نخستین نمایشش از تلویزیون تماشا کردند و فیلم به بحثهای جدی درباره سیاست های دولت منجر شد.

دومین فیلم لوچ " قوش " در سال ۱۹۶۹ او را به عنوان فیلمسازی بین المللی معرفی کرد. این فیلم داستان نوجوانی خیال پرداز و قوش او است و به عنوان یکی از مهمترین فیلم های واقع گرایانه اجتماعی در سینمای اروپا شناخته می شود.

فیلم های لوچ در دوره مارگارت تاچر از تاثیرات سیاست های او بر زندگی طبقه کارگر سخن می گوید. " بارش سنگ ها " در سال ۱۹۹۳ از جمله این فیلم هاست که داستان پدری بیکار را بیان می‌کند که سعی دارد شان خود را حفظ کند و " کفشدوزک کفشدوزک " در سال ۱۹۹۴ درباره مادری است که از سوی کسانی که باید به او کمک کنند، با خیانت روبه ور می شود.

" اسم من جو است " در سال ۱۹۹۸ داستانی عاشقانه بین یک مخالف سابق و یک فعال اجتماعی است و " دریانوردان " در سال ۲۰۰۱ بر این تمرکز دارد که چگونه اتحاد کارگران خطوط آهن به نخستین تجربه های خصوصی سازی شبکه راه آهن منجر می شود.

از دیگر فیلم های مهم کن لوچ " سرزمین و آزادی " در سال ۱۹۹۵ است که تماشاگران را با خود به دوران جنگ های داخلی اسپانیا می برد و آن را با روزهای حاضر بریتانیا مقایسه می کند. " شانزده سالگی شیرین " در سال ۲۰۰۲ نیز تصویرگر جوانی است که به یک توزیع کننده بی ریشه مواد بدل می شود و " در جستجوی اریک " در سال ۲۰۰۹ یک فیلم کمدی درباره نامه رسانی بیکار و یک ستاره سابق فوتبال است.

فیلم هایی که برای مرور آثار کن لوچ در جشنواره فیلم برلین به نمایش در می آیند عبارتند از:

" کتی به خانه بیا "(۱۹۶۶)

" قوش "(۱۹۶۹)

" شکاربان "(۱۹۸۰)

" بارش سنگ ها "(۱۹۹۳)

" کفشدوزک کفشدوزک "(۱۹۹۴)

" سرزمین و آزادی "(۱۹۹۵)

" اسم من جو است "(۱۹۹۸)

" دریانوردان "(۲۰۰۱)

" شانزده سالگی شیرین "(۲۰۰۲)

" در جستجوی اریک "(۲۰۰۹)

شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین از ۶ تا ۱۶ فوریه (۱۷ تا ۲۷ بهمن) برگزار میشود.