بیانیه سیاسی «کاکایی» علیه رسانه‌ها!

به گزارش افکارنیوز، آئین پایانی هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در تالار وحدت تهران با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، معاون هنری و دبیران علمی و اجرایی برگزار شد.

* در این مراسم علاوه بر مدعوینی از وزارت ارشاد، مشفق کاشانی، حمید سبزواری، علی معلم دامغانی، قادر طراوت‌پور، عفت شریعتی مشاور وزیر ارشاد در امور بانوان و علی انسانی حضور داشتند.

* موسیقی سنتی آذربایجان و دیار غرب کشور به صورت زنده اجرا شد که با تشویق‌های حاضران همراه بود.


* در این اختتامیه کاکایی دبیر هشتمین دوره جشنواره شعر فجر برای ارائه گزارش پشت تریبون حاضر شد اما متن سخنرانی وی کاملا حاوی حرف‌های در دل مانده این شاعر در طی شب‌های شعرخوانی شعر فجر بود، او حتی در برخی از مقاطع با سخن مستقیم رسانه‌ها را خطاب قرار داد و برخلاف آنچه در متن قرائی که می‌خواند داشت و از آستانه تحمل پایین رسانه‌ها سخن می‌گفت، اما خود نیز سعه صدر را فدای یک بیانیه کرد و هرچه دل تنگش می‌خواست گفت.

* سخنان کاکایی دقیقا این بود که: در طی شب‌های شعرخوانی مراقبت متصدیان سرویس‌های ادبی خبرگزاری‌هایی که موظف به مخالفت بودند و البته طبیعت چندصدایی است منجر به تفسیرهای غیرواقعی از برخی شعرها شد که حتی در صورت درست بودن این تفسیرها، نمایش پایین بودن آستانه تحمل گروهی اندک بود.

* کاکایی خیلی صریح و در سخنانی شفاف مدیریت فرهنگی را نشانه گرفت و عنوان کرد: مشاوره‌های غلط به نظام مدیریت فرهنگی کشور مشابه آنچه که درباره یکی از شاعران اتفاق افتاد از سوی کارکنان و مدیران موظف و به تعبیر «رضا امیرخانی»، لشگر اجنه و عدم واگذاری کامل نظام و قواعد بازی به اهالی فرهنگ، بحران‌ساز است. جوانان شاعر سرمایه‌های ادبی کشور که به علت نشاط و روح ستیزه‌جوی جوانی مورد بی‌توجهی‌اند و اغلب با راهبردهای غلط، متمرد و سرکش و پندناپذیر می‌شوند.

* این دبیر جشنواره که باید گزارشی از روند چگونگی این نهال هشت ساله در روز تولد هشت سالگی شعر فجر را می‌داد از شعر و جناح بندی و مصادره آن نیز غافل نشد و اینطور بیان کرد: اتفاقات غیرطبیعی و نامعقول دیگری افتاد که زنگ خطری برای مدیریت فرهنگی است و این اتفاق تلاش برای ندیدن و به حساب نیاوردن کسانی است که شاید در صورت دیدن و به حساب آوردن مسیر علمی جشنواره به نفع مواضع سیاسی و جناحی مصادره نمی‌شد.

این سخنان کاکایی در حالی عنوان می‌شود که گویی او چشمان خود را به وضوح روی اشعار سیاه، تاریک و سیاسی جشنواره بسته است و گویی صدای زنگ خطر را برای مدیریت فرهنگی از همه بیشتر می‌شنود.


* در این برنامه علی معلم دامغانی در سخنانی بیان کرد: فجر برای جوانان یک روایت و خبر است.

معلم با از دست اندرکاران جشنواره شعر فجر قدردانی کرد و پس از قرائت ترانه‌ای با عنوان «پیش از فجر»، سخنانش را با یک دوبیتی خاتمه داد و گفت: مرحبا دولت تدبیر و امید / مطلع مشرقی صبح سپید.

* صالح دروند از نامزدهای بخش سنتی، لیلا کردبچه از نامزدهای بخش آزاد، سارایی نامزد بخش بومی اشعاری را قرائت کردند.

* بیانیه هیات داوران در این مراسم توسط محمد علی بهمنی قرائت شد و در برخی نقاط آن برای بخش کودک و عدم تدوین قواعد مشخص برای شرکت کنندگان ابراز تاسف شده بود. او شعر هم خواند.

* تعداد آثار رسیده به جشنواره به تفکیک قالب عبارت است از: شعر سنتی ۴۶۱ نفر ۳۶۳۳قطعه شعر شعر آزاد ۴۰۳ شاعر ۳۰۳۷ قطعه شعر شعر کودک و نوجوانان ۸۵ شاعر ۴۶۴ قطعه شعر شعر بومی ۴۲ شاعر ۲۳۹ قطعه شعر شعر محاور ۱۱۱شاعر ۷۶۸ قطعه شعر کتاب ۱۹۶ کتاب از ۱۸۰ شاعر

* در انتهای برنامه مستند ساخته شده شعر معاصر توسط ابوالفضل جلیلی برای حاضران پخش شد، وی شخصا در تالار وحدت نبود اما مستند وی حاوی گفت‌وگو با شاعران جوان و بعضا شناخته شده‌ای بود که در یک قطار به سفر می‌روند. حسین جنتی، آرش شفاهی، عباس کریمی و برخی شاعران در این مستند صحبت‌هایی ارائه کرده بودند.

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر احتمال عدم پخش این فیلم مستند منتشر می‌شد چرا که قرار بر این شده بود تا بخش‌هایی از این فیلم حذف شود که با مخالفت برخی مسئولان اجرایی جشنواره همراه شده بود اما ظاهرا توافق بر این انجامید که این فیلم پخش شود، در میانه این فیلم نام فروغ فرخزاد و صدای وی و اشعارش نیز قرار گرفته بود.


* این جشنواره با ارائه تندیس و هدایایی در دور هشتم به کار خود پایان داد.