افتتاح بزرگترین رویداد سینمایی با رایحه پیامبر مهربانی

به گزارش افکارنیوز، سرانجام سی و سومین جشنواره فیلم فجر شب گذشته در برج میلاد برگزار شد مراسمی که هر ساله با حضور هنرمندان، مسئولان سینمایی و غیر سینمایی آغاز می شود و در کنار آنها رسانه ها و حتی مردم نیز هستند که در افتتاحیه حضور دارند.

امسال مدیران جشنواره سعی کردند شیوه متفاوتی را برای برگزاری افتتاحیه در نظر بگیرند که با تغیییر مکان افتتاحیه این مسئله به چشم آمد، همیشه تالار وحدت مکان افتتاحیه جشنواره بود اما این بار تصمیم گرفتند برج میلاد را برای این کار انتخاب کنند.

همچنین دیگر خبری از فرش قرمز نبود و چهره های سینمایی فرش قرمزی برای پاگذاشتن بر روی آنها نداشتند و خیلی معمولی عوامل فیلم ها به سالن برج میلاد آمدند اما از طرف حامی جشنواره شاخه گلی رز به آنها تقدیدم شد و عکس یادگاری نکته قابل توجه ای بود که عکاسان خبری از آن غافل نماندند.

اما سال سینمای ایران امسال با نام پیامبر اسلام(ص) آغاز شد و به دلیل اتفافاتی که در این چند روز اخیر رخ داده بود سینماگران و مهمانان جشنواره فیلم فجر با امضای یک بیانیه، اهانت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص) را محکوم کردند.

مراسمی که به عطر پیامبر مهربانی مزین شد / رادان و فرخ نژاد در غیاب «آقای بازیگر» همراه «پدرسالار» ایران شدند

این بیانیه توسط هنرمندانی چون فرشته طائرپور، رویا تیموریان، جعفر صانعی مقدم، بهزاد کزازی، لیلا زارع، آزیتا موگویی، ریما رامین فر، حامد بهداد، برزو ارجمند، آزاده صمدی، اکرم محمدی، مهسا کرامتی، رعنا آزادی ور، محمد نشاط، ‌ باران کوثری و… امضا شده است.

در ابتدای ورود، مهمانان به محوطه بیرونی برج میلاد سرود انقلابی «به لاله در خون خفته» پخش می‌شد و همچنین برنامه کامل نمایش فیلم های جشنواره به قیمت ۵ هزار تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

در سالن برج میلاد جایگاه ویژه ای برای اهالی رسانه در نظر گرفته شده است که برعکس سال های گذشته هیچ فردی بدون کارت رسانه اجازه ورود به این بخش را ندارد.

بعد از اتفاقاتی که در بیرون از سالن برج میلاد افتاد به سراغ افتتاحیه جشنواره می رویم به دلیل تاخیر حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۴۵ دقیقه تاخیر آغاز شد؛ چراکه همه مدیران از جمله حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و علیرضا رضاداد دبیر این دوره از جشنواره و علی ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی نیز در مراسم حضور داشتند در حالی که هنوز وزیر ارشاد نیامده بود و سرانجام با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی مراسم افتتاح سی و سومین جشنواره فیلم فجر رسما آغاز شد.

احسان کرمی اجرای این مراسم را برعهده داشت و اگر بخواهیم از نحوه اجرای وی بگوییم که نکته قابل توجه ای از او شاهد نبودیم تنها در چند مورد که برای ادای کلمات به تپق زدن افتاد. اما نکته ای که همیشه مجریان برای مراسم های طولانی باید در نظر گیرند این است که برای خسته کننده نشدن مراسم نیاز است در برخی موارد به شوخی بگذرد تا مخاطب شاهد برنامه ای کسل کننده نباشد اما این بار به جای مجری رامبد جوان بود که باز هم مهمانان را خندان کرد.

مراسمی که به عطر پیامبر مهربانی مزین شد / رادان و فرخ نژاد در غیاب «آقای بازیگر» همراه «پدرسالار» ایران شدند

همان‌طور که در بالا گفته شد، سینمای ایران سال جدید خود را با نام پیامبر اسلام آغاز کرد و در ابتدای مراسم نیز سیدمهدی شجاعی نویسنده صاحب نام ادبیات ایران مهمان ویژه مراسم با حضور روی سن متنی را درباره پیامبر مهربانی، حضرت محمد(ص) خواند. این متن روایتگر تولد تا دوران کودکی و به نبوت رسیدن رسول اکرم بود.

در ادامه‌ی مراسم کلیپی درباره درگذشتگان عرصه تصویر و دوبله پخش شد که تصاویر زنده یاد احمد رسول زاده آغازگر این کلیپ بود. عظیم جوانروح، مرتضی احمدی، انوشیروان ارجمند و… از دیگر افرادی بودند که تصویر و کارهایشان به نمایش گذاشته شد.

بنابر این گزارش طبق آنچه اعلام‌ شده بود، برنامه ای برای سخنرانی وزیر ارشاد در نظر نگرفته بودند، اما بعد از صحبت های علیرضا رضا داد مجری برنامه از وزیر ارشاد خواست تا برای سخنرانی به روی سن بیاید. با توجه به اینکه سال گذشته در مراسم اختتامیه سخنرانی وزیر ارشاد زمانی طولانی را در برگرفت جنتی امسال کوتاه سخن گفتن را انتخاب کرد. همچنین علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی از سینما و وعده های سینمایی به سینماگران، سخن گفت و آخرین سخنرانی به حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی اختصاص داشت و وی با اینکه متنی را برای سخنرانی آماده کرده بود اما به دلیل طولانی شدن مراسم افتتاحیه از خواندن کامل متن خودداری کرد.

در بخش بعدی مراسم، کلیپ تصویری معرفی هیات انتخاب و داوران بخش های مختلف جشنواره پخش شد؛ همه اعضای هیأت داوران در این مراسم حضور داشتند به غیر از مجید مجیدی، رییس هیات داوران که به منظور تکمیل آخرین مراحل فنی فیلم «محمد رسول الله» در آلمان به سر می برد.

بزرگداشت محمد علی کشاورز(بازیگر پیشکسوت)، حسین جعفریان(فیلمبردار) و لابراتوارها نیز از بخش های پایانی این برنامه بود و برگزیدگان بخش اقلام تبلیغاتی جشنواره‌ی فیلم فجر نیز معرفی شدند.

در برنامه ای که برای بزرگداشت محمد علی کشاورز پیش بینی کرده بودند تجلیل عزت‌الله انتظامی از محمدعلی کشاورز بود که به علت بیماری ریوی و عدم اجازه پزشک برای خروج از منزل، انتظامی نتوانست در مراسم حاضر شود.

بنابر این گزارش؛ حمید فرخ‌نژاد و بهرام رادان به عنوان نمایندگانی از نسل‌های مختلف سینمای ایران در غیاب «آقای بازیگر»، «پدر سالار» سینمای ایران تا روی سن همراهی کردند.

مراسمی که به عطر پیامبر مهربانی مزین شد / رادان و فرخ نژاد در غیاب «آقای بازیگر» همراه «پدرسالار» ایران شدند

این مراسم که نسبتا طولانی شده بود، برخلاف همیشه بصورت زنده از تلویزیون پخش نشد و فقط شبکه‌های رادیویی از جمله رادیو تهران به پخش زنده بخش‌هایی از آن اقدام کردند.

در افتتاحیه‌ی امسال هم بی‌نظمی‌هایی به چشم می‌خورد؛ ابتدا اجازه ورود به افراد غیر رسانه و سینمایی بود که شلوغی مراسم را بیشتر می کرد و حتی یکی از دلایل تاخیر مراسم را می توان به این شلوغی و بی‌نظمی برای حضور مردم عادی نسبت داد؛ این اتفاق باعثشد برخی از عوامل فیلم از جمله عوامل فیلم «تا آمدن احمد» برای پیدا کردن جای مناسب برای نشستن منتظر بمانند.

نکته دیگر اینکه تأخیر ۴۵ دقیقه‌ای آغاز مراسم با اعتراض هنرمندان همراه بود و همچنین طولانی شدن بیش از حد مراسم موجب ترک سالن توسط برخی از حضار در میانه‌ی آن شد.

در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر هنرمندانی همچون سید مهدی شجاعی، خسرو سینایی، ابوالحسن داودی، بهرام رادان، نیکی کریمی، باران کوثری، ویشکا آسایش، ستاره اسکندری، آنا نعمتی، هانیه توسلی، همایون اسعدیان، گلاب آدینه، بیژن امکانیان، عبدالحسن برزیده، محمد زریندست، مصطفی کیایی، پژمان بازغی، نوید محمدزاده، جعفر صانعی مقدم، احمد رمضان زاده، آزیتا موگویی، منصور لشکری قوچانی، سعید آقاخانی، الهام کردا، علی سرتیپی، رویا تیموریان، رویا نونهالی، مهتاب کرامتی، هومن سیدی، حسین یاری، معین کریمالدینی، محسن خان جهانی، محمد رضا اصلانی، حمید فرخنژاد و ... حضور داشتند.