تلویزیون غیر از اخبار به برنامه زنده نیاز ندارد

مهدی بهادران تهیه کننده برنامه «جیوگی» درباره ساختار این برنامه که از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود گفت: اگرچه ظاهرا این برنامه در قالب تولیدات گفتگومحور قرار می گیرد اما به نظر من بهتر است از عبارت فرم یا قالب جدید استفاده کنیم. ما قبل از آغاز تولید، روش هایی را در دستور کارمان قرار دادیم که اعمال آنها این برنامه را کاملا از ساختار گفتگومحوری که معمول تلویزیون است دور می کند چرا که موضوع برنامه، نوع دعوت و چگونگی حضور مهمان ها و حتی مجری، ساختاری جدید میان برنامه های تلویزیون بوجود آورده است.

وی افزود: میلاد دخانچی صرفا مجری برنامه نیست که امروز در «جیوگی» باشد و فردا «ماه عسل» اجرا کند. او یکی از اعضای اصلی تیم تولید است و تحصیلاتش در رشته دکترای مطالعات فرهنگی بی ارتباط با برنامه نیست. من و همه کسانی که در ساخت این برنامه دخیل هستیم دانشجویان رشته های علوم انسانی بودیم و درصددیم از منظری دیگر به برنامه های تلویزیون نگاه کنیم.

«جیوگی» یک تمرین است

بهادران اظهار کرد: در واقع برنامه به گونه ای طراحی شده که شاید فقط این تیم می تواند آن را به اجرا آورد چون در نتیجه همفکری طولانی مدت شکل گرفت و ما از ابتدا می دانستیم برای آینده چه چیزهایی مدنظر داریم. تولیدکنندگان «جیوگی» پیش از این در تعاملات فرهنگی با یکدیگر تجربیاتی به دست آورده اند که در نتیجه تصمیم گرفتند آنها را در این برنامه به نمایش بگذارند. «جیوگی» یک تمرین است که بتواند هم در فرم و هم محتوا شرایطی جدید را رقم بزند.

وی درباره اینکه بر اساس چه تمهیداتی قرار شد «جیوگی» سه شب در هفته به مدت نیم ساعت روی آنتن برود، توضیح داد: باتوجه به آنچه در ذهن ما بود اگر برنامه ای به مدت یک ساعت و نیم با محوریت های موضوعی و مهمانانی که ما داریم در یک قسمت روی آنتن می رفت مخاطب کشش پیگیری بحث را نداشت. در بررسی هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که سه اپیزود نیم ساعته برای این برنامه بهتر می تواند نظر مخاطب را جلب کند.

این تهیه کننده در پاسخ به اینکه در نیم ساعت قرار است چه پیامی منتقل شود، عنوان کرد: ممکن است این سوال پیش بیاید که ما در نیم ساعت چه نتیجه ای را قرار است به مخاطب القا کنیم که در این باره باید بگویم «جیوگی» قرار نیست بحثی را مطرح کند و به نتیجه برساند. در این نیم ساعت می خواهیم به حرف و بحث هایی بپردازیم که مردم در جامعه کوچک تر خودشان مطرح و دغدغه ذهنی شان را با یکدیگر قسمت می کنند.

رسانه می تواند در خدمت دغدغه های مردم باشد

وی افزود: رسانه امروز این ظرفیت را دارد که فضایی در اختیار دغدغه های مردمی قرار دهد. ما سعی کردیم در قالب یک برنامه تلویزیونی با حضور نمایندگانی از همین مردم مباحث اجتماعی را به گفتگو بگذاریم و چون عنصر زمان برای ما در فرم مهم بود سعی کردیم چینش محتوا را به گونه ای انجام دهیم که برای بیننده کسل‌کننده نباشد. اتفاقا به شدت هم پرهیز داریم از ساخت برنامه ای که انتهایش نتیجه گیری در چارچوب مشخص داشته باشد.

بهادران با تاکید بر اینکه شروع یک راه جدید را مدنظر دارند، بیان کرد: نمی دانم تا کنون چقدر موفق بودیم اما معتقدم «جیوگی» پتانسیل بهتر شدن و گنجاندن مباحث گسترده تر را دارد به شرطی که حمایت مسئولان فرهنگی کشور، سازمان صدا و سیما و کمک فکری استادان را داشته باشیم. اتاق فکر این برنامه افراد صاحب نظر هستند اما به خاطر اینکه خودمان در محیط های دانشجویی هستیم از دوستان و از هرکس که ایده خوب داشته باشد کمک می گیریم.

وی ادامه داد: دغدغه ما با مردم یکی است و به نظر می رسد رابطه خوبی هم با بینندگان مان داریم. خوشبختانه مدیران جدید سازمان این مساله را درک کردند و درصدد کمک به ما برآمدند. واقعا خوشحالیم که این اعتماد وجود داشت و ما هم در تلاشیم به بهترین نحو پاسخ سازمان را بدهیم. می دانم که جوانان زیادی به همکاری با تلویزیون علاقمندند. امیدواریم از طریق «جیوگی» عرصه برای دیگران هم باز شود و جوانان از پیگیری و تلاش دست برندارند.

بهادران در پایان گفت: این روزها همه علاقه دارند برنامه زنده داشته باشند در صورتی که به نظر من به جز اخبار، هیچ برنامه دیگری نباید در تلویزیون زنده و مستقیم پخش شود. کار تولیدی اتفاقا بسیار سخت تر است چون گروه باید با توجه به زمانی که در اختیار دارد بهترین محتوا را ارائه دهد و با کیفیت ترین پیام ها را منتقل کند، اما خیلی از اشتباهاتی که می شود در برنامه زنده پیش نیاید به اسم پخش مستقیم توجیه پذیر است در صورتی که همان برنامه اگر فرصتی در اختیار داشته باشد خیلی بهتر و پربیننده تر می شود.