اظهارات نوش‌آبادی درباره اعدام شیخ‌نمر

در این نشست نوش‌آبادی با تسلیت شهادت شیخ نمر گفت: اقدام غیرمسئولانه و کینه‌توزانه عربستان سعودی در به شهادت‌ رساندن شخصیت دینی مصلح و مظلوم، با سکوت و چشم‌بستن مدعیان حقوق بشر و دموکراسی مواجه شده است.

 

وی افزود: عجله عربستان سعودی در قطع ارتباط با جمهوری اسلامی ایران نیز اشتباه دیگری است که نشانه سرپوش گذاشتن روی جنایاتشان است. 

 

نوش‌آبادی همچنین در مورد لغو مجوز نشریه «یا لثارات» اظهار داشت: هیئت نظارت بر مطبوعات یک شورای فرادستگاهی است و نمایندگان قوای سه‌گانه و جمعی از کارشناسان حوزه علمیه و دانشگاه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا معاون تام‌الاختیار، یکی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی در آن عضویت دارند. 

 

وی در همین رابطه افزود: برای لغو پروانه نشریه «یا لثارات» اکثریت اعضای این هیئت تصمیم گرفتند تا به استناد بندهای 8 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات و تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات که بر تخلف اصرار داشته، مجوز این نشریه به دلیل افترا و اهانت، انتشار شایعات بی اساس و اصرار بر تخلف، لغو و توقیف شود.

 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص توقیف روزنامه «بهار» گفت: توقیف روزنامه بهار بر اساس رای قوه قضاییه با توجه به بند 5 اصل 196 قانون اساسی بوده است که بر اساس این قانون هر گونه اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران مستوجب برخورد است.

 

نوش‌آبادی تصریح کرد: توصیه می‌کنم رسانه‌ها بر اساس قانون مطبوعات، به حدود آزادی و اختیارات و رسالت خود تسلط داشته باشند که تخلفی صورت نگیرد. مدیران و دست‌اندرکاران مطبوعات کشور بار دیگر قانون مطبوعات را مطالعه کنند و بر اساس برداشت‌های شخصی خود نظر ندهند.

 

نوش‌آبادی در ادامه پیرامون جشنواره عمار و حواشی شکل‌گرفته بر سر بودجه این جشنواره گفت: برای این جشنواره در تخصیص بودجه سال 94 هیچ ردیف بودجه‌ای اختصاص نیافته. فقط حمایت از ساخت فیلم فاخر بوده که هیچ دستوری هم ابلاغ نشده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره‌ها حمایت می‌کند؛ ولی هیچ درخواست کتبی و رسمی از این جشنواره نرسیده است. اما این جشنواره که برخاسته از جوانان فرهنگی و انقلابی است، همیشه مورد حمایت این وزارتخانه بوده است.

 

جشنواره فیلم فجر

 

نوش‌آبادی در خصوص جشنواره فیلم فجر سال 94 با اشاره به آثار انتخابی در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو گفت: امسال بر اساس تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاخ مردمی برای جشنواره در نظر گرفته شده است که مکان آن پردیس سینمای ملت است و مردم برای اولین بار می‌توانند با حضور در این پردیس با فیلمسازان و عوامل‌ فیلم‌های جشنواره در ارتباط باشند و در کنار آن‌ها به تماشای فیلم‌ها بپردازند. کاخ اصلی جشنواره نیز مثل سال‌های قبل سالن‌ همایش‌های «برج میلاد» است. ضمن اینکه سالن‌های مرتبط با استقبال مردم به عدد 27 می‌رسد که 8434 صندلی دارد.

 

وی در ادامه بیان کرد: در بخش نگاه نو 34 اثر ثبت‌نام کردند که در نهایت 11 اثر انتخاب شدند و در بخش سودای سیمرغ 66 فیلم ثبت نام کرده بودند که 22 اثر توسط هیئت انتخاب برگزیده شد.

 

 

وی با بیان این مطلب آماده پاسخ به سوالات خبرنگاران شد.

 

نوش‌آبادی در خصوص سند ملی صنعت چاپ گفت: یکی از اقدامات مهم و زیربنایی در کشور توجه به صنعت چاپ است و در حال حاضر تلاش برای رسمی شدن صنعت چاپ در حال انجام است.

 

وی در خصوص بازسازی سالن تئاترشهر در آستانه برگزاری جشنواره تئاتر فجر و بودجه تئاتر بیان کرد: با توجه به اینکه امسال سال تئاتر نامگذاری شده، با اهمیت به این حوزه برای جذب منابع بیشتر و تشویق هنرمندان برای فعالیت در این بخش هنر فعالیت‌هایی انجام شده است؛ اما به دلیل تنگناهای مالی و اعتباری همچنان تکمیل تئاترشهر با بودجه کافی همراه نبوده و بازسازی اماکن فرهنگی و هنری در گروه تامین و افزایش بودجه است.

 

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با بازدید از تئاترشهر به تکمیل‌نشدن بخش‌های باقیمانده و بازسازی نشده توجه کرد و برای تکمیل آن پیگیر تامین بودجه شده است.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در پروژه‌های فرهنگی و هنری نیز مثل سایر حوزه‌ها با تنگناهای مالی مواجهیم که با افزایش 20 درصدی بودجه امیدواریم پاره‌ای از مشکلات این حوزه حل شود. تئاتر هنر مظلوم کشور ماست.

 

نوش‌آبادی در خصوص تامین بودجه فعالیت ارکستر سمفونیک تهران و ملی گفت: بخش اول کمک‌ها اختصاص داده شده و تامین بودجه این بخش هنری کشور که جزو وعده‌های رئیس‌جمهوری بود تا حدودی انجام شده است؛ اما برای پیگیری‌های مجدد هم رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش‌های خود را انجام می‌دهند تا مدیریت و ساماندهی این بخش به نحو مطلوب انجام شود.

 

وی با اشاره به کسر بودجه که دغدغه همیشگی ارکستر سمفونیک و ملی است، گفت: ممکن است فراز و نشیب در فعالیت‌های ارکستر سمفونیک و ملی ایجاد شود؛ اما تعطیل نمی‌شود چون پس از سال‌ها راه‌اندازی و فعال شده و مشکلات این حوزه از چشم مسئولان کشور دور نیست.

 

نوش‌آبادی در خصوص ادامه روابط ایران و عربستان سعودی و اعزام حجاج برای حج عمره گفت: هنوز شروط جمهوری اسلامی برای روابط در حوزه اعزام حجاج برای حج عمره محقق نشده است و هیچ اقدامی برای تنبیه ماموران خاطی صورت نگرفته. حج یک مسئله معنوی و دینی است و نمی‌توان در خصوص حوزه دینی و مذهبی به سادگی از قطع رابطه صحبت کرد و اظهار نظر صریح کرد. باید دید سیاست مسئولان تا زمان حج عمره چه خواهد بود.

 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پیوستن بازیگران ایرانی به شبکه‌های ماهواره‌ای برای همکاری گفت: هر گونه پیوستن عامدانه و از روی قصد به شبکه‌ ماهواره‌ای که عمدتا معاند هستند، غیرقانونی است و جرم محسوب می‌شود. سفارش آگهی تبلیغاتی، سفارش پخش فیلم و همکاری‌های دیگر شامل این حوزه می‌شود که در صورت تکرار و اصرار بر ادامه با آن هنرمند برخورد خواهد شد. ضمن اینکه در برخی موارد این همکاری با اطلاع و هدایت هنرمندان ایرانی نیست و اقدام شبکه‌های ماهواره‌ای جرم و غیرقانونی است.

 

 

 

نوش‌آبادی در خصوص پاسخ شهردار تهران به نامه وزیر مبنی بر اختصاص باغ‌موزه دفاع مقدس و نمایشگاه کتاب اظهار داشت: شهردار تهران اعلام کرده که پاسخ نامه را داده؛ اما ظاهرا از اختصاص باغ‌موزه دفاع مقدس و نمایشگاه کتاب استنکاف کرده و این موضوع را به مراجع دیگر محول کرده است و پیشنهاد کرده «شهر آفتاب» در مجاورت حرم مطهر امام خمینی (ره) به نمایشگاه کتاب اختصاص داده است. اما همانطور که می‌دانید زیرساخت‌های مرکز انجام نشده و آماده بهره‌برداری نیست. فکر می‌کنیم ممکن است مصلای امام خمینی مثل سال‌های قبل محل نمایشگاه کتاب باشد.