مهدی چاکری نویسنده و کارگردان نمایش «ناگهان کفتری» که این روزها در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است در مورد ایده شکل گیری اثر  گفت: متن نمایش عروسکی - صحنه‌ای «ناگهان کفتری» را در تابستان سال ۸۸ نوشتم. چندسال بعد همزمان با شروع تحصیل دوره‌ کارشناسی ارشدم در خلال یک کارگاه ایده پردازی که برای دانشجویان عروسکی مقطع لیسانس تشکیل داده بودم این متن را برای تولید یک کار عروسکی پیشنهاد کردم و آنها هم قبول کردند. بعد از مدتی تمرین، کیفیت کار به سطحی رسید که علاوه بر جشنواره‌ دانشجویی، این متن را به جشنواره عروسکی تهران - مبارک هم پیشنهاد دادیم. خوشبختانه نمایش نه تنها در جشنواره مورد پذیرش قرار گرفت بلکه با اقبال عمومی مواجه شد پس از آن با گذشت دو سال تصمیم گرفتیم تا این اثر را در سالن انتظامی روی صحنه ببریم.

وی درباره نارضایتی از اجرا در تماشاخانه انتظامی عنوان کرد: متاسفانه این سالن برخلاف نامش انتظام لازم برای حضور منظم و برنامه ریزی شده نمایش ها را ندارد. حضور همزمان دو اجرای پُر اکسسوار عروسکی و اضافه شدن یک گروه کنسرت موسیقی بدون هماهنگی با گروه اجرایی، مدیریت نامناسب و عدم بودجه مناسب برای تجهیز سالن اجازه نمی دهد که سازوکار درستی از هر منظر در آن سالن اتفاق بیفتد.

این کارگردان درباره داستان این نمایش عروسکی توضیح داد: داستان نمایش «ناگهان کفتری» در مورد زنی با نام طوبی شیرازی و همسرش است که سال‌هاست بچه‌دار نمی‌شوند، تا اینکه یک شب طوبی خواب می‌بیند برای برآورده شدن نذرش باید راهی مشهد و حرم امام رضا (ع) شود. او وقتی برای راز و نیاز به حرم می‌رود یکی از کبوتران حرم، طوبی را می‌بیند و ...

چاکری یادآور شد: مساله تعداد اندک اجرا مشکل اصلی گروه‌های نمایشی است. یک هفته اول نمایش معمولا صرف این می‌شود تا گروه خودش را به درستی روی صحنه پیدا کند، همین که گروه خودش را پیدا کرد و مخاطب از اجرا نمایش مطلع شد، زمان اجرا تمام می‌شود. متاسفانه این مشکلی است که اکثر  نمایش‌ها با آن مواجه هستند.

کارگردان نمایش «ناگهان کفتری» در مورد نحوه طراحی و نور پردازی عروسک‌های این نمایش توضیح داد: با توجه به تجربیات قبلی که در زمینه تئاتر عروسکی داشتم به این نتیجه رسیدم که خودم از ابتدا باید فکر همه چیز را بکنم چرا که می دانستم با یک پروژکتور که مخصوص کارهای سینمایی است، نمی‌شود در تئاتر طراحی نور، آن هم برای عروسک ها انجام داد به همین دلیل وقتی با طراح عروسک نمایش، شهرزاد نیک مرام صحبت کردم به این نتیجه رسیدیم با توجه به فضای برزخی نمایش، خلاقیت به خرج دهیم و متکی به لامپ‌های سالن‌های تئاتری نشویم.

مهدی چاکری در پایان به دلیل ایجاد شرایط سنی در نمایش «ناگهان کفتری» عنوان کرد: دلیل اینکه ما برای این نمایش شرایط سنی ایجاد و اشاره کردیم که بهتر است مخاطب بالای هجده سال این اثر را ببنید این بود که می خواستیم از همان ابتدا به مخاطب تاکید کنیم که این یک نمایش ویژه بزرگسال است و نمایش ما خارج از قواعد تئاتر کودک است. نوع روایت نمایش «ناگهان کفتری» به گونه‌ای‌ است که شاید برای مخاطب کودک ایجاد پیچیدگی و ابهاماتی کند از طرفی موضوع نمایش در مورد مسایل زناشویی و نازایی است و چنین موضوعی ارتباطی با تئاترهای کودکان ندارد به همین دلیل ترجیح دادیم با توجه به مسایل فرهنگی کشورمان از همان ابتدا به مخاطب این آگاهی را بدهیم که با چه اثری سر و کار دارد.

این اثر کاری از گروه تئاتر لیو - سایه است و در آن آزاده مؤیدى فرد، عنایت‌الله خادم بشیری، عرفان نظریان‌پور به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین شهرزاد نیک‌ مرام طراحى و ساخت عروسک، مینا رمضانى، میثاق آقامولایى، مژگان حامدى، رومینا سلحشور، رویا صدوقى، امیرحسین پارسا، محمدعلى فمى تفرشى، عرفان نظریان‌پور و نگین بهزاد عروسک گردان‌ها، شهرزاد نیکمرام و حسن فلاح دستیاران کارگردان، رویا الماسى مهر منشى صحنه، احسان صفرزاده و ابوالفضل باران‌طلب مدیران صحنه، عنایت‌الله خادم بشیری آهنگساز، رومینا سلحشور، دل‌آرام زمانی و مهریار قنبری نوازندگان، بهراد جوانبخت طراح پوستر و بروشور، رضا قاضیانی عکاس، سینا انعام‌زاده سازنده‌کلیپ، والا وطنخواه مدیر اتاق فرمان و رضا رضوی، امیرحسین پارسا و آیدا صادقی مسئول هماهنگی و تبلیغات و نگار حسینی مشاور رسانه‌ای این نمایش هستند.

نمایش «ناگهان کفتری» از ۱۳ تا ۳۰ دی ماه هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر میزبان علاقه مندان به هنر نمایش خواهد بود.