باید خودمان فضای مجازی کشور را به دست بگیریم

 در آستانه برگزاری سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال فرهنگی که همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، درباره اهمیت و لزوم وجود چنین رسانه‌ها و البته چنین نمایشگاه‌هایی، با کارشناسان و فعالان این عرصه، گفتگو کردیم. «مجتبی شاکری»، عضو چهارمین دوره شورای شهر، جانباز و از فعالان فرهنگی کشورمان است که معتقد است طیف انقلابی، به دلیل تفکرات عدالت‌‌خواهانه‌شان، در بیرون مرزها هم هواخواهان زیادی دارند؛ همین مسئله نیازمند یک فضای رسانه‌ای گسترده در این زمینه است که حرف‌هایشان را به گوش آن‌ها برسانند؛ حتی اگر در این میان بسیاری از راه‌ها و حرف‌ها توسط دشمنان کشور و انقلاب اسلامی فیلتر شوند. در پایان شاکری، شرط تحقق اهدافی که در فضای مجازی مطرح می‌شود را ساخت یک منشوری منظم از قوانین و در نهایت پایبندی به آن دانست.

مضامین دینی، ستون فقرات انقلاب ما است

مجتبی شاکری، ورود جبهه انقلابی به فضای رسانه‌ای کشور را برای عرضه کردن نگاه و ارزش‌های انقلابی‌مان ضروری دانست و گفت: مردم ما یک انقلاب دینی را رقم زدند. همان‌طور که می‌دانید انواع انقلاب‌ها در دنیا صورت می‌گیرد اما مردم ما طبق ارزش‌های دینی‌شان وارد عرصه شدند و به همین خاطر هم در انتخاب رهبر، نایب امام زمان را انتخاب کردند. این نشان می‌دهد که مضامین دینی ، ستون فقرات انقلاب ما است.

او در ادامه اضافه کرد: مردم در این میان نگاه رسانه‌های انقلابی رو دنبال می‌کنند و آن نگاه ارزشمند است. ما واقعا نیازمند این هستیم تا کسانی که پرچمدار ارزش‌ها و تفکرات ارزشی هستند، به فضای رسانه ورود پیدا کنند و با شجاعت در مقابل حوادثی که در داخل و در بیرون مرزها می‌گذرد، حق مطلب را بیان کنند و بتوانند از مطالبات مردم و خواسته‌های عدالت‌خواهانه آن‌ها و ملت‌ها پشتیبانی کنند.

شاکری تاثیر رسانه‌های انقلابی را بسیار مهم و فراگیر دانست و گفت: با توجه به شرایطی که در کشور خودمان، در منطقه و در جهان می‌بینیم، خیلی‌ها خریدار حرف ما، اندیشه ما و تفکرات ما هستند. از ابتدای انقلاب و بعد از این سی و هفت سالی که از آن می‌گذرد، رویدادها و وقایع نشان می‌دهد که واقعا ملت‌ها ما را به عنوان ملتی که مردم شجاع و آزاده‌خواه دارد می‌شناسند؛ اینکه ایران اهل مبارزه با ظلم و استکبار است. همین مقاومتی که در لبنان، درغزه و در یمن وجود دارد و حتی درعراق هم به درستی شکل گرفت، به پشتوانه ایستادگی مردم ما و انقلاب ما است. این نشان می‌دهد که حرف و تفکر ما طرفداران بسیار زیادی دارد و موضوع دقیقا همین‌جا است. یکی از مشکلات نظام سلطه همین است که نمی‌تواند مانع این علاقه‌مندی شود و جلوی آن را بگیرد. شاید اگر فعالیت ما در فضای مجازی و ارتباط ما با سایر کشورها محدود بود و حرف ما به گوش کسی نمی‌رسید، آن‌ها آرامش بیشتری داشتند.

استکبار حتی از داخل خودش هم می‌ترسد

او به ترس دشمنان کشور از حضور گسترده کشور ما در فضای رسانه‌ای اشاره کرد و گفت:  حالا می‌بینیم که دشمنان از حضور فعال و مستمر ما در فضای رسانه‌ای ، چه خوفی دارند. همین خوف هم باعث شده است تا روی به فیلتر بیاورند و به نوعی شعارهای ما و سایت‌های انقلابی ما را حذف کنند. آن‌ها از اینکه مخاطبین ما بیشتر بشوند می‌ترسند و واهمه این را دارند که نکند این موج همه‌جا را فرا بگیرد. البته این چیزی نیست که فقط مربوط به ما باشد. استکبار حتی از داخل خودش هم می‌ترسد؛ همین قیام وال‌استریت، قیام 99 درصد علیه یک‌درصد که در خود آمریکا شکل گرفت. همه این‌ها نشان‌دهنده این است که موج عدالت‌خواهی موج بلندی است و پرچم عدالت‌خواهی پرچمی است که رسانه‌های انقلابی می‌توانند  در راه دست گرفتن این پرچم خیلی‌ها را با خودشان همراه کنند و پیش ببرند.

عضو چهارمین دوره شورای شهر به معظلات این فضا هم گریزی زد و با اشاره به سخنان رهبری، یکی از اصلی‌ترین راهکارها را به دست گرفتن سرور داخلی دانست: همان‌طور که مقام معظم رهبری هم تاکید کردند، یکی از مهمترین کارها برای کشور این است که ما باید خودمان سیستم فضای مجازی کشور را به دست بگیریم. در واقع این سیستم فضای مجازی و این ارتباطاتی که وجود دارد را خودمان تعریف کنیم. خیلی از این فضاهایی که شکل می‌گیرد،  سرورهایی در خارج از کشور دارند و به طور کاملا مشخص از این عرصه، بهره‌برداری سو می‌کنند. در صورتی که اگر خودمان آن را تعریف کنیم و مستقل از آمریکا یا اروپا، خودمان سرویس‌دهنده باشیم می‌توانیم خیلی بهتر از حالا عمل کنیم در غیر این‌صورت خیلی از اطلاعات ما در همین فاصله گفتگوها و بدون مرز بودن به دست بیگانگان می‌افتد.

این نمایشگاه فقط یک جمع شدن در صحنه و برای نمایش کار نباشد

شاکری در آخر از دور هم جمع شدن رسانه‌های انقلابی در چنین نمایشگاهی گفت و به مزیت‌ها، بایدها و نبایدهای آن اشاره کرد: چند نکته مهم در این دور هم جمع شدن‌ها و در چنین فضایی مهم است و اولین آن اینکه رسانه‌ها باید اتونند با همین عنوان رسانه‌های انقلابی، امور صنفی‌شان را نظم بدهند. یعنی مشکلات بچه‌هایی که کار خبر می‌کنند، حل شود و سامان پیدا کنند و رفاه زندگی‌شان حل شود. در واقع این موضوع باید حل‌شده باشد تا آن‌ها بتوانند به اهداف اصلی و ارزشمند بعدی خودشان برسند.

دومین مسئله هم این است که این فقط یک جمع شدن در صحنه و برای نمایش کار نباشد. به نظر من باید در فاصله‌های معینی مثلا ماهیانه یا فصلی، این دور هم جمع شدن‌ها ادامه داشته باشد و ببینند که هماهنگی‌هایشان تا به آن روز درست انجام شده است یا نه.

وی ادامه داد: سومین نکته هم این است که یک منشوری تنظیم کنند و وعده‌ای با هم بگذارند. مثلا بگویند ما خودمان را روی این ده بند تنظیم کنیم و بعد راهبردی برای خودشان قرار بدهند و آن را تامین کنند تا بتوانند خودشان با آن تطبیق بدهند و ببینند که آیا در طی این مدت توانسته‌اند به آنچه می‌خواستند برسند یا خیر و آخرین نکته به نظر من از همه مهمتر است هم این است که همدیگر را تایید کنند و به این طریق مخاطبینشان را به صدها و هزاران برابر برسانند. در واقع به نوعی دانش‌شان را به خاطر هدفی که درون منشورشان دارند، به مشارکت بگذارند تا بتوانند تحقق هدف‌هایشان را ببینند.