تاریخ کشور ایران دارای تمدن و فرهنگ‌های متفاوتی است. حضور گردشگران خارجی و داخلی به ایران در توسعه اقتصادی نقش بسزایی دارد.

 
جذب و گسترش این گردشگران نیازمند امکانات و تسهیلات ویژه است. یکی از این تسهیلات مجتمع‌های بین‌راهی است.
 
اگر سفری زمینی به شهرهای اطراف داشته باشیم، می‌بینیم طی سال‌های گذشته، احداث مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین راهی در جاده‌های کشور به منظور افزایش رفاه رهگذران مورد توجه مسئولان بوده است.
 
تبعات مثبت این مجتمع‌ها به ویژه از جنبه‌ گردشگری و نقش ارزنده آن در توسعه پایدار منطقه، همراه با تأثیرات مستقیم آن بر مردم و رهگذران جاده‌ها تا حدی بوده که گاهی نیاز است، نهادهای اجرایی برای احداث مجتمع‌ها و کمک به استقرار فعالیت‌ آنها پیشقدم شوند. به طوری که دولت در بند (د) ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی وجوهی  را برای کمک به احداث مجتمع های خدماتی-رفاهی بین راهی اختصاص داد.
 
در کنار اینها، در خصوص اهمیت بیشتر وجود این مجتمع‌ها به سراغ امین فرخ‌بخش کارشناس این حوزه رفتیم. وی؛ در خصوص اهمیت احداث مجتمع‌های بین راهی گفت: از آنجایی که سفر زمینی در کشورمان بسیار انجام می‌شود، وجود این مجتمع‌ها ضروری است.
 
مجتمع رفاهی‌هایی که در ایران وجود دارد، تعداد کمی هستند. تعریف سفر که به عنوان یک مبدأ و مقصد بود، تغییر کرده و نگاه‌ها متفاوت شده است.
 
وی در ادامه اظهار داشت: تعریف مجتمع به  طور کلی مکانی است که باید امکانات کامل رفاهی در اختیار هر فردی داده شود و با این تعریف کشور ما حداکثر 20 تا 30 مجتمع رفاهی دارد. در سال جدید برنامه‌ای اعلام نشده است و امیدوارم امکان اعطای تسهیلاتی که در دو سال اخیر به سرمایه‌گذاران، در نوروز 95 محقق شود.