«نوران زولو» عکاس استرالیایی و مؤلف کتاب پرشیا تا ایران حاضر در نمایشگاه کتاب، پیرامون تازه‌ترین تألیف خود که در نمایشگاه کتاب تهران از آن رونمایی شده، اظهارداشت: «پرشیا تا ایران» عنوان اولین کتاب من است. من عکاس حرفه‌ای هستم، اهل سفر و زندگی خود را در مناطق مختلف می‌گذرانم اما تحصیلاتم در حوزه فلسفه و کارشناسی علوم اجتماعی است و من از یک زمینه چند فرهنگی آمدم یعنی ارمنی هستم، در استانبول به دنیا آمدم ولی ساکن استرالیا هستم.

زولو در ادامه با بیان اینکه به میراث فرهنگی علاقمندم و دوست دارم در سطح کره زمین این میراث ارزشمند را حفظ کنم، گفت: با اولین کتابم به ایران آمدم، این کتاب حاصل سفری از سال 2009 است. در آن سال سفری به ایران داشتم و در مورد آن کتاب‌های بسیاری داشتم زیرا به تاریخ ایران علاقمند بودم هرچند به عنوان فردی که تحصیلاتش در حوزه علوم اجتماعی است، علاقمند به ایرانم.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مواردی که بسیار برایم مهم بود اینکه شنیدم در سال 2008 3 کلیسای ارمنی به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده و این موضوع رغبت مرا برای سفر به ایران افزون کرد، گفت: این مسئله باعث شد مطالعاتم را گسترش دهم، تحقیق کردم تا ببینم ساز و کار میراث فرهنگی برای محافظت از میراث قدیم و کهن چگونه است.

این عکاس و هنرمند استرالیایی در ادامه ضمن بیان اینکه در همان سال حدود 18 روز در ایران اقامت داشتم و عکس گرفتم، گفت: در مورد شناخت از نمایشگاه کتاب تهران باید بگویم همین انگیزه موجب شد تا زمینه حضورم دو چندان شود و کتابم را عرضه کنم. هرچند سال 2011 به نمایشگاهی در سیدنی استرالیا که متشکل از عکس‌های مختلف بود دعوت شدم و با سفیر ایران گفت‌وگو کردم. پس از آن در سال 2015 کتاب منتشر شد، با پشتیبانی‌های آقای محسن ابوطالبی سفیر ایران در استرالیا، قرار است طبق هماهنگی توری از عکاسان برای سفر به ایران تشکیل شود که این تور سال آینده وارد ایران خواهد شد.

زولو ضمن اشاره به اینکه در نمایشگاه کتاب تهران به دنبال ناشرانی هستم تا نخستین کتابم را به زبان‌های دیگر منتشر کنم، توضیح داد: پرشیا تا ایران عنوان اثری است که در آن یادداشت‌های افراد مهمی از سراسر جهان نوشته شده هرچند سسفارت جمهوری اسلامی ایران در استرالیا روی آن نظارت داشت و انتشار آن 10 ماه طول کشید اما چهره‌های سیاسی مختلفی در آن یادداشت نوشته‌اند از جمله نخست‌وزیر استرالیا این کتاب را جزء 44 کتاب بین‌المللی خود در کتابخانه‌اش قرار داده است.