عزت الله ضرغامی فیلمی قدیمی از حضور خود به همراه همکارانش در صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مکه مکرمه را با کاربران صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشت و از روز عرفه سخن گفت.
 

وی در پست خود نوشت: عرفه دانستن، آگاهی؛ شناخت، فهم و درک، اساس عرفه است. در صحرای عرفات؛ هنگامی که جبرائیل، پیک وحی الهی؛ مناسک حج را به حضرت ابراهیم(ع) آموخت، حضرت ابراهیم(ع) در برابر او می‌فرمود: "عرفتُ عرفتُ" یعنی شناختم! شناختم! برخی می‌گویند واژه‌ی "عرفه" از همین قضیه گرفته شده است. نمایش اوج عرفان و شناخت در دعای عرفه امام حسین(ع) است و آنجایی که حج را نیمه تمام می‌گذارد و با عرفان و شناخت عمیق از مسئولیت و وظیفه الهی خود راه را به سمت کربلا تغییر می‌دهد. صلی الله علیک یا اباعبدالله(ع) و علی الارواح التی حلت بفنائک. مراسم "عرفه" و "برائت از مشرکین" در این روز، اوج فهم و درک حج ابراهیمی است.
ویدئو؛ مربوط به سفر حج سال 79 ، همراه همکاران صداوسیماست.
 
***پی نوشت***

بزرگترین رسالت "مفتی حرام‌خوار" جلوگیری از شناخت و آگاهی است.
بر اساس آموزه‌های قرآنی؛ نتیجه‌ی حرام خواری و گناه، آلوده شدن و انحراف فکر و اندیشه است.
زینب سلام الله علیها در بیدادگاه یزید و در برابر موج بی‌احترامی او به رأس مطهر اباعبدالله(ع) می‌فرماید: "ثم کان عاقبه الذین اسوا السواى ان کذبوا بایات الله و کانوا بها یستهزؤ ن " (روم -10) یعنی نتیجه‌ی رفتار حیوانی یزید در شرابخواری؛ زنبارگی؛ میمون بازی و قرائت اشعار شعرای زمان جاهلیت در وصف بت‌های لات و هبل و عزی این است که آیات الهی را تکذیب و مسخره می‌کند. او نام خود را خلیفه اسلام گذاشته و این مفتی نادان هم از او تمجید کرده و قیام امام حسین(ع) را در برابر او محکوم و تقبیح می‌کند. این یعنی اوج نادانی و جهالت!
 
قلم بهرام بیضائی در سکانس آخر فیلم روز واقعه، ماندگار است. آنجا که راحله از عبدالله می‌پرسد: 
کجا رفتی و چه دیدی؟
بگو عبدالله، حقیقت را چگونه یافتی؟
و عبدالله می‌گوید:
من حقیقت را در زنجیر دیدم.
من حقیقت را پاره پاره در برابر خاک دیدم.
من حقیقت را بر سر نیزه دیدم.
"تمام حجت مسلمانی من حسین بن علی(ع) است"
 
 
برای دانلود فیلم اینجا کلیک کنید