تفاوت اعتقادات شهدای مدافع حرم با سایر مردم

اولین مراسم سالگرد شهید مدافع حرم «عبدالله باقری» با حضور خانواده شهید، همرزمان و دوستان شهید، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق، غلام حسین الهام سخنگوی دولت دهم، علی سعیدلو معاون رئیس جمهور در امور بین الملل دولت دهم، خانواده شهدا، خیل عظیمی از مردم شهید پرور و مداحی منصور ارضی، حسن حسین خانی و برخی از دیگر از مداحان و سخنرانی استاد حاج مهدی توکلی در مسجد «حضرت علی (ع)» برگزار شد.

بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، مراسم با قرائت زیارت عاشورا آغاز شد. در این مراسم استاد مهدی توکلی با اشاره به چند سنت الهی در رابطه با شهدا خصوصا شهادت سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع)، گفت: یکی از بحث‌هایی که قرآن مطرح کرده، سنت‌های الهی است. خداوند در قرآن می‌فرمایند که سنت‌های خدا عوض نمی‌شود و تغییر نمی‌یابد و در همه زمان‌ها و مکان‌ها این سنت‌ها ثابت است. کارهای خدا قانونمند است. آن قوانینی را که بر افعال خدا حکومت می‌کند را سنت های الهی گویند. در مورد پیامبر هم همین طور است، به عبارتی سیره یا سنت رسول خدا را ضوابط حاکم بر افعال پیامبر می‌گویند.

 

محشور شدن شهدا، زیر پرچم امام حسین(ع)

وی به سنت‌های الهی در رابطه با شهدا اشاره کرد و اظهار داشت: افتخار این شهدا این است که زیر پرچم امام حسین(ع) در قیامت محشور می‌شوند. شهدا خیلی مقام دارند. خداوند نام شهدا با پیامبران را در یک سطح آورده است و می‌فرمایند که اگر می‌خواهید شهدا را مقایسه کنید، باید با انبیا مقایسه کنید. در آیه‌ای از قرآن کریم خدا می‌فرمایند که 4 گروه مورد نعمت من هستند. امام حسین(ع) مورد نعمت خدا بوده که سالار شهیدان است.

توکلی افزود: این 4 گروه که مورد نعمت خداوند هستند، پیامبران، صدیقین، صالحین و شهدا هستند. وقتی در نماز می‌گوییم:«اهدناالصراط المستقیم» یعنی این که خدایا ما را به راه شهدا، پیامبران و صالحین هدایت کن. البته این راه‌ها، سخت است و برای انسان‌های ناز پرورده نیست. صراط مستقیم یعنی صراطی که صبر، خون دل و استقامت می‌خواهد. در روایت آمده که روز قیامت، همه انبیاء زیر پرچم پیامبر اکرم(ص) محشور می‌شوند. مردان گروه صدیقین زیر پرچم امیرالمومنین(ع) و زن‌های این گروه زیر پرچم حضرت فاطمه زهرا(س) هستند.

اقتدای شهدای مدافع حرم به عباس بن علی

این سخنران با بیان این که شهدا زیر پرچم حسین بن علی(ع) هستند، خاطرنشان کرد: صالحین، زیر پرچم 9 امام، از اولاد حسین بن علی(ع) محشور می‌شوند. یکی از سنت‌های الهی در رابطه با شهدا این است که خدا می‌فرماید من اجر آن‌ها را ضایع نمی‌کنم. خداوند اجر انسان‌های نیکوکار را ضایع نمی‌کند، حتی قدم‌هایی که در این مراسم برداشته شده را ضایع نمی‌کند. فرق این شهدا با ما، که امام حسین(ع) پرچم‌دار آن‌ها است، این بوده که آن‌ها وعده‌های خدا را باور می‌کنند. امام حسین(ع) در سفر کربلا بارها فرمودند که وعده‌های خدا حق است. یکی از مدافعان حرم قمر بنی هاشم(ع) است که این جوان‌ها به «عباس» اقتدا کردند.

باورپذیری وعده‌های خدا توسط شهدا

وی یادآور شد: خدا راجع به ما می‌فرمایند که شما نسبت به خدا سوءظن دارید، یعنی وعده خدا را باور ندارید. شهدا وعده خدا را باور می‌کنند و می‌گویند که خدا اجر من را ضایع نمی‌کند. برخی‌ها راجع به این شهدا می‌گویند که بنده‌های خدا ساده لوح بوده و فریب خوردند، رفتند و خون خود را پایمال کردند. برخی افراد هم راجع به امام حسین(ع) همین فکر را می‌کردند. این افراد خود را آدم‌های زرنگ می‌دانند که فریب نمی‌خورند و در حال حاضر هم خیلی‌ها سوریه نمی‌روند و نظرشان درباره این شهدا این است که جوگیر شده‌اند. اما امام حسین(ع) می‌فرمایند که خدا اجر انسان‌های نیکوکار را ضایع نمی‌کند. اوایل انقلاب برخی به امام راحل می‌گفتند که چه کسی جواب این خون‌ها را می‌دهد که امام در سخنرانی خود در نجف فرمودند که جواب خون اکبر و قاسم(ع) را چه کسی می‌دهد؟ همان خدایی که نمی‌گذارد خون قاسم و اکبر(ع) ضایع شود، نمی‌گذارد خون شهدای ما هم ضایع شود.

باب الحسین یکی از درهای بهشت

توکلی با بیان این که هیچ انسانی همانند امام حسین(ع) در راه خدا فداکاری نکرد، اظهار داشت: امام حسین(ع) حاضر شد ناموسش اسیر شود. خدا در پاداش این فداکاری‌ها، 70 چیز به حسین به علی(ع) می‌دهد که به هیچ کس نداد که 5 مورد از آن‌ها را بیان می‌کنم. اول این که خدا، شفا را در تربت اباعبدالله(ع) قرار داد، دیگر حاجت روا شدن زیر قبه امام حسین(ع)، سوم این که خدا امامت را در نسل حسین به علی(ع) قرار داد، چهارم این که هر کسی که به سفر کربلا برود، آن مدت را که صرف زیارت می‌کند، جزء عمرش محسوب نمی‌شود و دیگر این که بهشت، 8 درب دارد که یکی از آن‌ها «باب الحسین» است.