استاد زبان و ادبیات فارسی در لبنان، درگذشت

 پروفسور ویکتور الکک، مدیر مرکز زبان و ادبیات فارسی دانشگاه «روح القدس» لبنان درگذشت.

پروفسور «ویکتور الکک» شاعر لبنانی که دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در سال 1960 و زیر نظر بدیع‌الزمان فروزانفر نوشت. او علامه بر بر زبان‌های عربی و فارسی، با زبان فرانسه و برخی دیگر از زبان‌های قدیم و جدید آشنا بود. از این شاعر لبنانی بیش از 20 کتاب از جمله «تاثیر فرهنگ عربی بر شعر منوچهری دامغانی» و «بدیعیات الزمان» منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، ویکتور الکک در سال 1336میلادی در خانواده ای فرهنگی در لبنان متولد شد. داستان علاقه اش به ادبیات فارسی و آموزش به ایران از زبان خودش زیباست: در زندگی آدمی سرنوشت راهی طبیعی تر از تفکر و تعقل می پیماید و داستان رستم و سهراب حاکی از همین قطعیت سرنوشت است.
7ساله بودم که به همراه پدر به کلیسا می رفتم و آنجا شنیدم که مسیح راه را برای مجوس روشن می کند. درباره مجوس از هر که پرسیدم البته پاسخهای متفاوتی می شنیدم و این کلمه مشغله ذهنی ام شد و تا الان تحقیقاتی در این زمینه انجام داده ام « گویا مجوس ها قبیله ای ایرانی بوده اند.»

 

در پی درگذشت پروفسور ویکتور الکک ابوذر ابراهیمی نیز ضایعه درگذشت این استاد دانشگاه را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: بادرگذشت او یکی از بزرگترین معماران پیوندهای فرهنگی ایران و عرب از میان ما رفت.