نوروز بر فرهنگ و هنر چه گذشت؟
تعطیلات نوروزی سال  نود و شش هم سپری شد و با سرعتی بسیار، سیزده روز از سال گذشت، سیزده روزی که با این که تعطیل بود اما خالی از اتفاق نبود و باز هم حواشی بسیاری گریبانگیر فرهنگ و هنر کشورمان بود.
 
 
اولین حاشیه، ثبت نام هنرمندان زیادی در شورای شهر بود، بعد از واکنشی که هنرمندان نسبت به عباس جدیدی برای حضورش در شورا شهر داده بودند، در این دوره از شورا شهر شاهد ثبت نام برای کاندیداتوری چند هنرمند چون علی قائم مقامی، رضا ایرانمنش و... بودیم.

بعد از اتفاقات پیرامون شورا شهر، نوبت به بدترین خبر ابتدا سال رسید و شبنم رحمتیان، همسر افشین یداللهی به دیار باقی شتافت.  

گفتنی است، افشین یداللهی به همراه همسر و برادرش در آخرین روز های سال نود و پنج در جاده تصادف می کنند و افشین یداللهی همان جا فوت می کند، اما همسر وی پس از ده روز مبارزه در ایام نوروز جان می بازد و برای بار دیگر اهالی شعر و ترانه را غمگین می کند.

اما تصادفات جاده ای به همین مورد محدود نمی شود و خودرو فتحعلی اویسی بازیگر مشهور، نیز در جاده چپ می کند، اما اویسی از این اتفاق جان سالم به در می برد.

پرویز بشردوست هنرمند قدیمی تئاتر درگذشت.
 
حسن اولاد، شاعر و نویسنده معاصر پیش از ظهر روز 5 فروردین ماه، بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.
 
عباس خسروی - نوازنده پیشکسوت ویولن و عضو سابق ارکستر موسیقی ملی ایران - ظهر (۷ فروردین) بر اثر سکته مغزی و ناراحتی ریوی در تهران درگذشت.
 
طی حکم مرتضی میرباقری معاون سیما، سید غلامرضا میرحسینی به سمت مشاور اجرایی معاونت سیما منصوب شد. 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با الباجی قاعد السبیی رئیس جمهور تونس و نخست‌وزیر الجزایر ملاقات کرد.
 
مراسم جشن جهانی نوروز با حضور حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و حجت‌الاسلام علی یونسی معاون رییس جمهور در امور اقوام، نماینده سازمان ملل و نماینده یونسکو در تهران و زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در کاخ جهانی گلستان آغاز شد.
 
معاون گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات‌سفر کشور، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های مناسب این ستاد در نوروز متفاوت 96 به‌منظور عرضه خدمات شایسته به مسافران نوروزی، گفت: «تا پایان نهمین روز فروردین 42میلیون و 600هزار نفرشب‌ اقامت در مراکز اقامتی رسمی کشور به‌ثبت رسیده است.
 
دریچه های سد زاینده رود بامداد پنج شنبه، نهم فروردین ماه 1396 بازگشایی شد و بامداد امروز دهم فروردین ماه ، با گذر از مسیر های کوهستانی وارد شهر اصفهان شد
 
 
از دیگر حواشی روز های اولیه عید می توان به برنامه های نوروزی و خندوانه و دور همی و مهمانانشان اشاره کرد که هر کدام حاشیه ای جدا گانه و مخصوص به خود را داشتند.
 
علی نصیریان در پیام خود برای روز جهانی تئاتر با تاکید بر اینکه این هنر هرگز کهنگی نمی‌پذیرد، اظهار کرد: تئاتر ملی آرزوی همیشگی هنرمندان تئاتر کشور بوده و بی‌شک هیچ ملتی با الگوبرداری و اجرای نیمه آگاهانه­‌ی آثار ملل دیگر صاحب هنر ملی نشده است.
 
موزه «اپرای عروسکی» همزمان با روز ملی «تئاتر» عصر دوشنبه 7 فروردین در پردیس نمایش عروسکی فردوسی در بنیاد رودکی افتتاح شد.
 
همچنین رسانه ملی تدارک ویژه‌ای برای نوروز داشت که با پخش سریال‌هایی چون علی البدل، مرز خوشبختی و دیوار به دیوار توانست مخاطبان را راضی نگه دارد.

یادآوری این اتفاق نیز خالی از لطف نیست که در ایام تعطیلات نوروزی تصویریرداری شهرزاد 2 در شهریار  از سر گرفته شد که این سریال از ابتدا ساختش تا کنون با حواشی بسیاری رو به رو بوده است.

در ایام نوروز که تعداد کثیری از هم وطنان در سفر بودند اکران فیلم های نوروزی نیز، هم چنان ادامه داشت و فروش فیلم ماجرا نیمروز به نزدیک دو میلیارد تومان رسید و فیلم های سه بیگانه، خوب بد جلف، گشت دو و آباجان نیز از دیگر فیلم های اکران نوروزی بودند که با فروش خوبی از جانب مخاطبان رو به رو شدند.