پیام معاون صدا به مناسبت 77 سالگی رادیو

«نسرین آبروانی» معاون صدا پیامی را به مناسبت 77 سالگی رادیو منتشر کرده که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

چهارم اردیبهشت ماه سالروز آغاز به کار رادیو در کشور ماست. رادیوی ما امروز هفتاد و هفتمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد، سالهایی پرفراز و نشیب و پر از تحولات شگرف سیاسی و فرهنگی و دگرگونی‌های ارتباطی و رسانه‌ای که هویت کنونی رادیو را شکل داده‌اند.

وجود مخاطبان میلیونیِ همراه و دوستدار این رسانة شنیداری، به رغم انبوه رسانه‌های دیداری و تجهیزات و منابع اطلاع‌رسانی مدرن و در اختیار، نشان از قابلیت ماندگاری بالای رادیو دارد. امّا راز این پویایی و ماندگاری در چیست؟ پاسخ روشن است: نوع کارکرد و تأثیر رسانه‌ها و نحوة ارتباط آنها با مخاطب یکی نیست و به همین علت، رسانه‌ها جایگزین یکدیگر نمی‌شوند بلکه مکمل هم‌اند. در واقع، هیچ رسانه‌ای هر چقدر مدرن مخاطب را از رسانة دیگر بی‌نیاز نمی‌کند که اگر جز ا ین بود ما امروزه شاهد فعالیت هزاران شبکه و کانال رادیویی در جهان نبودیم و رادیو به عنوان یک صنعت قدرتمند و سودآور مطرح نبود.

یک ویژگی شاخص رادیو امکان استفادة مؤثر از آن در خلال کار و فعالیت روزانه است و اینکه این استفاده مخاطب را از فعالیت اصلی خود باز نمی‌دارد. به  عبارت دیگر، ‌رادیو شرایط محیطی خاصی را برای شنیدن به شما تحمیل نمی‌کند و از شما نمی‌خواهد وقت خود را منحصراً به شنیدن آن اختصاص دهید.

در ثانی، رادیو رسانه‌‌ای بسیار تحول پذیر و خود ترمیم است و همواره سرعت بالایی در تطبیق خود با فضای ارتباطی جدیدی که رسانه‌های پس از آن رقم زده‌اند داشته است. تحولات سریع تولیدات رادیویی و آرایش مجدّد طیف مخاطبان آن پس از ظهور تلویزیون  در جهان، و در مقطع کنونی (عصر اینترنت و شبکه‌های مجازی) گسترش راههای ارتباط و تعامل با مخاطب و سهیم کردن بیشتر مخاطب در محتوا با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های روز گواه همین مطلب است.

جدای از این‌ها، بسیاری از اطلاع‌رسانی‌ها و پخش موسیقی و خبر و اظهار‌نظر و گفتگو و مجله‌ها و جُنگ‌های تفریحی مبتنی بر کلام که جزو فرآورده‌های پر بسامد رادیو‌اند اساساً محتاج تصویر نیستند (تصویر در این مقولات غالباً یک مزیت است نه یک ضرورت) و به همین لحاظ رادیو در موارد مذکور بخوبی ظرفیت اقناع مخاطب را دارد.

آمار کنونی مخاطبان ما، با توجه به تأکیدی که توأماً بر میل و مصالح مخاطب و حفظ چارچوب‌های برنامه‌ای در رسانة ملی داریم در مجموع قابل قبول است و بحمداله منحنی جذب مخاطب ما قوسی صعودی دارد. با این همه، ما بنا به طبع رادیویی خود و روحیة استعلای اهالی رادیو به این قانع نیستیم. وجه مطلوب و  ایده‌آل ما حالتی است که گوش دادن به رادیو (چنانکه پیش از این هم گفته‌ایم) به مثابة وعده‌های غذایی، عادت روزانة مردم و جزو ضرورت‌های برنامة روزانة مخاطبان شود. برای رسیدن به این مقصود، شبکه‌های ما مداوماً در حال تلاش و برنامه‌‌ریزی‌اند. رویکردها هم مشخص است: فرآورده‌های رادیو باید روزآمد و مبتنی بر زمان و اعتماد بخشی باشند، ضریب مشارکت مخاطب در تولید محتوا افزایش یابد، پیام‌های ارزشی از طریق ساختارهای جذاب هر چه بیشتر برای مخاطب ذائقه نشین شود، دامنه‌های موضوعی برنامه‌ها تا مرز بی‌جلوگی رسانه‌های رقیب گسترش یابد و به مقولة موسیقی که عاملی ذی‌‌نقش در اقبال مخاطب به رادیوست اهتمام جدی شود. ما به آیندة رادیو و چشم‌اندازی که برای آن ترسیم کرده‌ایم امیدواریم و اطمینان داریم که این رسانه به حول و قوة الهی و با پشتوانة سرمایة اصلی آن که توده‌های میلیونی  مردم‌اند در سالهای پیش رو جهش‌های نظرگیری را تجربه می‌کند.

سالروز آغاز به کار رادیو را به خانوادة بزرگ این رسانة گرم و مخاطبان گرانقدر و صمیمی آن در سراسر کشور تبریک می‌گویم و از خداوند متعال توفیق و سربلندی و شادابی همة این عزیزان را خواهانم.