دغدغه های لاله اسکندری درباره سلامت و بهداشت جامعه

لاله اسکندری هنرمند شناخته شده کشور، دغدغه های زیادی درباره سلامت و بهداشت جامعه دارد و در مناسبت های مختلف، آن را ابراز می کند. با او درباره جشنواره فیلم سلامت و اینکه چطور می توان به هرچه کیفی تر برگزار شدن این جشنواره کمک کرد، گفتگو کرده است.

*کدام ابزار فرهنگی می تواند در حوزه سلامت، مردم را بیش از پیش نسبت به مسائل و آسیب های رو به افزایش آن آگاه کند؟

به طور یقین سینما در این زمینه بسیار موثر است چون در بین اقشار مختلف مردم، مخاطبان بسیاری دارد. مجموعه های تلویزیونی و فیلم های بلند داستانی در ذهن مخاطب نقش موثری ایفا می کنند. اما یکی از تاثیرگذار ترین بخش های سینما، مستندهایی است که در این زمینه تولید می شود و در جشنواره فیلم سلامت به نمایش در می آید. مستندهایی که بر اساس واقعیت و آمار و ارقام نشان دهنده واقعیات اجتماعی هستند و مخاطب را بیش از باقی آثار متوجه و آگاه می کند‌. مستندهایی که با موضوع سلامت تولید می شود دغدغه زیادی در جامعه ایجاد می کند. درحال حاضر گفته می شود بیشترین آمار مرگ و میر بعد از سکته، سرطان است و مستندسازی در این زمینه نقش موثری در اطلاع رسانی به مخاطب برای پیشگیری از ابتلا خواهد داشت.

*به طور طبیعی هر جشنواره ای با هدف تاثیرگذاری هرچه بیشتر شکل می گیرد و به دنبال یافتن مخاطبان هرچه بیشتر است. برای جشنواره فیلم سلامت، چه ایده هایی در راستای افزایش ضریب نفوذ آن دارید؟

به نظر می‌رسد این جشنواره کمی در سطح جامعه مهجور واقع شده است و آن طور که باید برجسته نمی شود. اغلب سینماگران به آن دعوت می شوند اما حضور مخاطب عام باعث اثرگذاری بیشتر این رویداد خواهد شد. موضوع این جشنواره گستره وسیعی دارد و باید طیف وسیع تری از جامعه را درگیر خود کند. اطلاع رسانی در سطح رسانه ها مناسب است اما این این اطلاع رسانی کافی نیست و باید از روش های مختلف، مخاطب عام را به جشنواره دعوت کرد. حضور مردم در این رویداد تاثیرگذاری آن را دوچندان می کند. فکر می کنم تلویزیون می تواند در زمینه اطلاع رسانی کمک زیادی کند. مردم چندان در جریان این تولیدات قرار نمی گیرند، باید این آثار را از طریق تلویزیون برای مردم پخش کرد. به هر حال باید تا جایی که می توان، امکان دیده شدن آثار را برای مردم فراهم کرد. البته همین که مسوولان این نیاز را  در جامعه احساس کرده اند و برای آن جشنواره در نظر گرفتند اتفاق خوبی است و اقدام موثری برای قدم های مهم تر محسوب می شود. امیدوارم برای جذب مخاطب هم راهکارهایی موثر در نظر بگیرند.

 *سینما تا کنون تا چه حد در زمینه سلامت و ساخت آثاری که بتواند به شکل غیر مستقیم، مردم را نسبت به سلامت خود حساس کند، موفق عمل کرده است؟

فیلم های سینمایی زیادی در این زمینه تولید شده که همیشه مخاطب را درگیر خود کرده و در ذهن جامعه باقی مانده است. فیلم های پوران درخشنده را شاید بتوان نمونه خوبی از این دست فیلم ها مثال زد. فیلم هایی که در بستر اجتماع تولید می شوند و در کنار ژانر ملودرام  به مخاطب آگاهی می بخشد. این فیلم ها در ذهن هر کدام از ما مانده و در طول سال ها همچنان تاثیر خود را دارند. سینماگران در طول این سال ها به سلامت روانی و اعتیاد و مسائلی در آثار خود توجه کرده اند.

*خود شما نسبت به حوزه سلامت، تا چه حد دغدغه دارید؟

حتما برای من هم این بخش از زندگی شخصی و اجتماعی، اهمیت بسیاری دارد. در سال های اخیر اتفاقات ناگواری در جامعه هنری پیش آمده و به شدت من را تحت تأثیر قرار داده است. درگذشت اهالی موسیقی، نویسندگان، بازیگران، فیلمسازان از آن اتفاقات ناگوار بود که من را بسیار ناراحت کرد. من در سال‌های اخیر بسیاری از دوستان و نزدیکانم را در اثر بیماری سرطان از دست دادم و از این شرایط خیلی متأسف می‌شوم که چرا این بیماری با این شدت پیش می‌رود و جوانان را از ما می‌گیرد. قبلا هم گفته ام فقط در سال 93 نه نفر از اطرافیانم را به خاطر همین بیماری از دست دادم . از مسئولان می خواهم اهتمام به سلامت و بهداشت و درمان مردم را بیشتر کنند و البته خود مردم هم باید به سبک زندگی و تغذیه و ورزش خود اهمیت زیادی بدهند. جشنواره هایی نظیر جشنواره سلامت می تواند به شکل تخصصی با دعوت از گروه های مختلف جامعه و برگزاری جلسات جنبی در کنار نمایش فیلم ها، مردم را نسبت به این موضوعات آگاه کند.