اکران «رستاخیز» همه جا جز ایران

در بخشی از اظهارات، این مدیر دولتی به تعیین وضعیت فیلم‌های توقیفی اشاره کرد و درباره عملکرد کمیته بازبینی مجدد فیلم‌هایی که مجوز نمایش نگرفته بودند که دستور تشکیل آن ازسوی وزیر قبلی صادر شده بود، توضیحاتی ارائه کرد.

او افزود: «این کمیته قرار بود با هم‌فکری کارگردان، تهیه‌کننده و مشورت همدیگر اصلاحاتی را که به فیلم کمک می‌کند صورت‌جلسه کنند و فیلم اصلاحی را در اختیار شورای پروانه نمایش قرار دهند. ١٢ فیلم در این کمیته بررسی شدند که پنج فیلم اصلاحاتش انجام شد و در اختیار شورای پروانه نمایش قرار گرفت. در نهایت این پنج فیلم توانستند مجوز بگیرند و همان‌طور که می‌دانید، مجوز نهایی و قانونی را فقط شورای پروانه نمایش می‌تواند برای فیلم‌ها صادر کند».

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی از نام‌بردن اسامی این پنج فیلم امتناع کرد و گفت: «بهتر است اجازه دهیم این فیلم‌ها در شرایط آرامی به نمایش دربیایند، زیراکه معمولا حساسیت به فیلم‌های توقیفی بیشتر از دیگر فیلم‌هاست. بعضی اوقات سخت‌گیری‌های بیشتری در بازبینی‌های مجدد فیلم‌ها صورت می‌گیرد و من از کارگردانان و تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها به‌خاطر همراهی‌شان با ما تشکر می‌کنم».

واقعیت این است که بنا بر گفته منبع آگاه، هیچ مدیر دولتی‌ای به فیلم «ارادتمند نازنین بهاره تینا»، به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، مجوز نمی‌دهد.

فیلم «خانه پدری»، به کارگردانی کیانوش عیاری، یا با حذف آن سکانس خاص [قتل دختر به دست پدر] یا با درجه‌بندی سنی قابلیت اکران دارد که البته عیاری زیر بار هیچ نوع حذفی نرفته است. فیلم‌های «خیابان‌های آرام» و «خرس» همچنان در توقیف به‌سر می‌برند. فیلم «خانه دختر»، به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، با اعمال حذفیات قابل نمایش است و البته شاه‌حسینی سکانس پایانی فیلم را مجددا فیلم‌برداری می‌کند. فیلم «عصبانی نیستم» با اعمال حذفیات و دورشدن فیلم از فضای سیاسی قابلیت نمایش دارد.

«آشغال‌های دوست‌داشتنی» هم با حذف صحنه‌های حساسیت‌برانگیز و تبدیل آن به فضای مسالمت‌آمیز می‌تواند اکران شود.

در فیلم «رستاخیز» باید صحنه‌های مربوط به حضرت ابوالفضل (ع) نورانی شود و درویش زیر بار نرفته و فیلم همچنان مجوز نمایش در ایران ندارد و تنها مجوز نمایش آن در خارج از کشور صادر شده است. موضوع شکایت تهیه‌کننده از وزارت ارشاد هم به دلیل خسارت به فیلم به دلیل پایین‌کشیدن از پرده سینماها همچنان در دیوان عدالت اداری در دست بررسی است.

فیلم «کاناپه» هم قرار نیست سازمان سینمایی درباره آن تصمیم بگیرد و اصولا خارج از توان دولت است. فیلم «وقت داریم حالا»ی کاهانی هم تاکنون به شورای پروانه نمایش ارائه نشده. مشکل فیلم «پارادیس» هم مرتفع شده است. هیچ‌کدام از فیلم‌ها هم هنوز موفق به دریافت پروانه نمایش قطعی نشده‌اند و تنها «زادوبوم» توانست مجوز نمایش را دریافت کند که این روزها در سینما‌ها در حال اکران است.