حرکات آیینی را رقص نامگذاری نکنید

نخستین کنسرت گروه موسیقی «هیرون» به سرپرستی نوذر سعادت‌پور یکشنبه شب نوزدهم شهریور ماه با اجرای نغمات موسیقی اقوام بوشهر در برج آزادی تهران برگزار شد. این گروه موسیقی بوشهری با یک اجرای پرشور نخستین اجرای رسمی خود را در برج آزادی تهران روی صحنه برد تا دوستداران موسیقی و حاضران در سالن لحظات شادی را با موسیقی جنوب و بوشهر سپری کنند.

نوذر سعادت‌پور در ابتدای این کنسرت گفت: موسیقی بوشهر در دوره های مختلف به خوبی توانسته بخش هایی از موسیقی جنوب کشور را به جامعه ایرانی و جهان معرفی کند و همین نگاه فرهنگی باعث شده بار دیگر شاهد جان گرفتن موسیقی جنوب در اقصی نقاط کشور باشیم. به هر صورت بخشی از وظیفه ما حفظ و نگهداری آئین های قدیمی و کهن نواحی مختلف در کشور است و امید داریم که بتوانیم با همین اجراها گوش مخاطب را با این نغمه های تاریخی و آواهای ماندگار آشنا کنیم و این رویه قطعا برایما سخت است ولی انرژی و شوری که از شما می بینیم ما را به ادامه این روند امیدوارتر خواهد کرد.

اجرای حرکات آیینی بوشهری بخش دیگری از این کنسرت بود که سعادت پور درباره آن توضیح داد: موسیقی بوشهر و جنوب همیشه با حرکات آیینی و کهن تلفیق شده و اطلاق واژه رقص به این حرکات از غلط های تاریخی است. این حرکات بخشی از آداب و رسوم و آیین های محلی بوشهر است که همیشه با موسیقی آن خطه بوده و نفس کشیده است. پس هرگز نباید از آنها تعبیر به رقص شود.

خیام خوانی، جنگ نامه خوانی، حنابندان، عروسی، کار روی دریا، عاشقانه های جنوبی، شروه خوانی، بیت خوانی از دیگر بخش های این کنسرت در برج آزادی بودند.

نوذر سعادت پور نوازنده نی انبان و سرپرست گروه، وزان خواننده، تینو خواننده، نیما تنگسیری ضرب تمپو، مهدی احمدی نوازنده تمپو کونگا، محمود بردک نیا نوازنده دُم دُم، فرشید چهره آزاد نوازنده دمام، فرشاد چهره آزاد نوازنده ادوات افکتی، سعید ساحلی راد نوازنده کاخن و دمام، حسین کاوه خو نوازنده عود، شیلا زمان پور، هانیه شهمرادی و مریم برزگر گروه کرال اعضای گروه موسیقی «هیرون» در این کنسرت را تشکیل می دادند.

این کنسرت به تهیه کنندگی امیرعباس دهباشی و به همت شرکت بین المللی «کارمان» در تهران روی صحنه رفت.