معرف ستاره های سینمای ایران مهمان دیشب خندوانه بود

شب گذشته خندوانه میزبان رسول صدرعاملی کارگردان سینما بود.

این کارگردان گفتگو با رامبد جوان را با طرح سوالی از حاضران آغاز کرد و پرسید: در این جمع چه کسانی دوست دارند بازیگر شوند و دلیل علاقه‌شان به بازیگری چیست؟

صدر عاملی داشتن کاراکتر بازیگری را عامل مهم‌تر از استعداد برای بازیگر شدن دانست و گفت: اینکه بلد باشی کاری کنی که همه تو را دوست داشته باشند و توانایی ارتباط خوب با دیگران را داشته باشی کاراکتر بازیگری است. این ربطی به تیپ و قیافه ندارد. مهم این است که شخص، ظاهر خود را دوست داشته باشد و آن را قبول داشته باشد.

وی ادامه داد: در گذشته سرزمین ما سرزمین شعر بود ولی اکنون سرزمین سینماست. سینما به دلایل مختلف مورد توجه قرار گرفته است. قسمت تلخ ماجرا این است که به عنوان یک کارگردان باید از میان افرادی که واقعا استعداد دارند یک نفر را انتخاب کنیم. ما با این همه استعداد باید بتوانیم حرف اول را در سینما بزنیم.

در این قسمت خندوانه به این موضوع اشاره شد که این کارگردان، بازیگران مطرحی چون کتایون ریاحی، ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، نگار جواهریان، خاطره اسدی و طناز طباطبایی را به سینما معرفی کرده است.

وی با اشاره به موضوع استعدادیابی در بین دختران گفت: دختران قصه‌های دراماتیک‌تری دارند که می‌توان از آن در فیلمسازی استفاده کرد بنابراین به نظر من پرداختن به نوجوانی و جوانی دختران سرزمین‌مان اهمیت دارد.

صدرعاملی درباره روزهای حضورش در فرانسه در زمان اقامت امام خمینی (ره) در این کشور، گفت: من در آن زمان در روزنامه اطلاعات خبرنگار بودم. یک روز سردبیر وقت روزنامه اطلاعات از من خواستند که به پاریس بروم و گفتند آیت‌الله خمینی به پاریس آمدند و تو باید برای تهیه گزارش به آنجا بروی. وقتی امام به نوفل لوشاتو رفتند من به مدت سه ماه تنها عکاس و خبرنگار ایرانی آنجا بودم و با همان پرواز پاریس به تهران هم با امام(ره) به ایران آمدم. بعد از شش ماه به پاریس بازگشتم. نه ماه بعد از آن روزها هم جنگ شروع شد و برادرم شهید شد. بعد که به ایران آمدم طبق خواسته پدرم در کشورم ماندم.

وی در رابطه با اولین ساخته خودش گفت: مستند «فتح باستان» که در آن با علی مزینانی همکاری داشتم اولین ساخته من است که در جبهه‌های جنگ ساخته شده است.

این کارگردان در ادامه خاطره سوژه اولین فیلم سینمایی خود را این گونه بیان کرد: وقتی در حال تهیه مستند بودیم، نامه‌ای از یک افسر عراقی پیدا کردیم که خطاب به تمام رزمنده‌های ایران نوشته بود من شما را دوست دارم و به طرف شما شلیک نمی‌کنم من سر تفنگم به آسمان است. افراد دیگری بین ما جنگ انداخته‌اند. این نامه سوژه اولین فیلم سینمایی من به اسم «رهایی» بود.

صدرعاملی در پاسخ به سوال رامبد جوان درباره خاطره‌‌اش از امام خمینی(ره) بیان کرد: شهرت و اسم برای امام مهم نبود. یک هدف داشت و رسیدن به آن هدف برایش مهم بود. وقتی نزد ایشان بودی به شدت حالت خوب بود و آرامش داشتی.

جوان از این کارگردان پرسید، اگر رئیس جمهور بشوید چه کارهایی برای خوشحالی مردم انجام می‌دهید؟ که مهمان خندوانه در پاسخ گفت: تمام نسل مدیران دهه 60 را بازنشسته و مدیریت کشور را به مدیران دهه 70 می‌سپارم و مسئولیت تمام خطاهایشان را بر عهده می‌گرفتم.

کارگردان «دختری با کفش‌های کتانی» دلیل ساخت فیلم‌های جدی‌ خود را به شرایط زمانی که روزنامه‌نگار بوده است مرتبط دانست و گفت: فیلم‌های من شبیه فیلم‌های هیچ کجای جهان و فیلم‌های هیچ کارگردان شناخته شده‌ای نیست به این دلیل که فیلم‌های من برای همین جاست.

وی در رابطه با فریدون جیرانی گفت: بابت سال‌های اول فعالیت هنری‌ خودم به او مدیونم. هر دوی ما در روزنامه کار می‌کردیم. او در سرویس اجتماعی بود. «گل‌های داوودی» را با کمک فریدون جیرانی کار کردم. قصد ما این بود که فیلم عاشقانه بسازیم و به همین منظور نقش‌های اصلی را نابینا کردیم و گفتیم وقتی نبینند که مشکلی نیست!

صدرعاملی در رابطه با اثر در حال ساخت خود گفت: این اثر قصه‌ای از پرویز شهبازی دارد و اسم آن «سال دوم دانشکده من» است. تهیه‌کننده کار مسعود علایی و فیلمبردار آن هومن بهمنش است.

صدرعاملی در پایان پس از لبخند به دوربین خندوانه قول داد برای سی نفر از علاقمندان در دفتر خود ده جلسه ورک شاپ رایگان برگزار کند.