آقای مجری و خاطرات خیابان الوند/عکس

برنامه شبانگاهی «باغ ملی» با اجرای پدرام کریمی چند وقتی‌ است که از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود. برنامه‌ای اجتماعی- خانوادگی که با بخش‌های مختلف سعی می‌کند اعضای خانواده را ساعاتی مقابل تلویزیون دور هم جمع کند.کریمی 20سال پیش با ورود به رادیو، کارش را شروع کرد.

در چند فیلم و تله فیلم جلوی دوربین رفت، اما مهم‌ترین کار او اجراست. اجرای برنامه‌هایی مثل «امروزهنوزتموم نشده»، «ب مثل بهار»و«بوی عیدی»را در تلویزیون تجربه کرده و امسال هم فیلم سینمایی «کارگر ساده نیازمندیم» با نویسندگی او اکران عمومی شده‌است. سرش بیشتر با نوشتن گرم است اما در اجرای برنامه‌های زنده تلویزیون هم توانسته مخاطبان خود را پیدا کند. با او درباره اجرایش در برنامه باغ ملی و کارهای دیگرش گفت‌و‌گو کردیم.

باغ ملی چه ویژگی‌هایی داشت که اجرای آن را پذیرفتید؟

اولین دلیلی که باعث شد تا اجرای «باغ ملی» را با طیب خاطر بپذیرم این بود که شبکه دو برایم شبکه خاطره‌هاست. این نکته برمی‌گردد به دوران نوجوانی که یکی دو بار به شبکه دو آمده بودم و همیشه در خاطرم مانده بود. هم سن و سال‌های من از دوران کودکی نشانی این شبکه؛ یعنی میدان آرژانتین، انتهای خیابان الوند را برای ارسال نقاشی های‌شان و...به خوبی به یاد دارند. دوم اینکه همراهی‌ام با گروه و تهیه کننده‌ای است که حدود پنج سال است با هم همکاری می‌کنیم.

 اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در برنامه‌های زنده تلویزیونی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این قبیل اتفاقات به بداهه پردازی و تازگی و طراوت برنامه اضافه می‌کند یا بهتر است همه‌‌چیز کاملا منطبق با برنامه‌ریزی قبلی پیش برود؟

به شخصه اجرای برنامه‌های زنده برایم راحت‌تر از برنامه‌های تولیدی است. این موضوع یکی از شرط هایم در پذیرفتن اجرای برنامه‌هاست. شاید یکی از دلایل‌اش همین غیرقابل پیش‌بینی بودن باشد. البته مطمئن هستم برنامه‌های زنده هم برای مخاطبان جذابیت و طراوت بیشتری دارند. این همنفس بودن با مخاطب جذابیت برنامه را بیشتر می‌کند.

حضور شما در عرصه نویسندگی حضوری حرفه‌ای بوده‌است. با این اوصاف اولویت شما نویسندگی است یا اجرا؟

به‌طور قطع اولویتم نویسندگی است و به همین دلیل هم ادبیات نمایشی خواندم. شبانه روز درگیر این مسئله و طرح‌های مختلفی است که به ذهنم خطور می‌کنند. خود اجرا به‌دلیل رابطه مستقیم با مردم و مخاطبان به‌عنوان یک موقعیت استثنایی برایم قابل احترام و توجه است. البته در خیلی مواقع این دو حوزه به من کمک زیادی می‌کند

برای اجرای یک برنامه تلویزیونی بیشتر به چه نکاتی اهمیت می‌دهید؟

در اجرای یک برنامه تلویزیونی، دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری برنامه اهمیت یکسانی دارند. بخش نرم افزاری شامل محتوا و اتاق فکر برنامه است و بخش سخت افزاری عواملی شامل دکور و...می شود.

در عرصه‌های مختلف هنر، چه کارهای دیگری به جز اجرا و نویسندگی را می‌پسندید؟

بازیگری را در سال‌های دور تجربه کردم؛ در مقطع پیش از ورود به دانشگاه و حین تحصیل و با سریال بازگشت پرستوها و راهی به سوی خانه و یکی دو تله فیلم. البته اصولا از جلوی دوربین بودن خیلی خوشم نمی‌آید؛ به‌خصوص به‌عنوان بازیگر. یک روز مسعود کیمیایی دردانشکده ما کارگاه آموزشی داشتند.

ایشان حرفی زدند که سرنوشت تحصیلی‌ام را تغییر داد.می‌گفتند، یادتان باشد که همیشه فکر پشت دوربین است نه جلوی دوربین. این جمله را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم. البته آقای کیمیایی در عرصه سینما و نمایش این موضوع را مطرح کردند، اما اگر بحث جلوی دوربین بودن را مدنظر قرار بدهیم، در اجرا این موضوع تفاوت می‌کند. سعی می‌کنم بی‌واسطه، فکر جلوی دوربین آورده شود.

تجربه برنامه‌های روتین شبانه چگونه بوده؟

خاطرات خیابان الوند

برنامه‌هایی را که اجرا کردم بیشتر عصرگاهی بوده‌اند.برنامه‌های شبانگاهی مناسبتی و چند قسمتی هم در کارنامه خود داشته‌ام، اما برنامه «باغ ملی» نخستین برنامه شبانگاهی طولانی قسمتی است که اجرای آن را بر عهده دارم که البته به واسطه داشتن مخاطب بیشتر و آرامشی که در شب وجود دارد، جذابیت بیشتری هم دارد.(خنده) از طرفی؛ رفت‌وآمد هم در اینگونه برنامه‌ها خیلی راحت‌تر است؛ چون ترافیک در شب کمتر است.

با توجه به اینکه در «زندگی جای دیگری‌ست» و «کارگر ساده نیازمندیم» با منوچهر هادی به‌عنوان فیلمنامه نویس همکاری داشته‌اید، چقدر به نزدیکی و اشتراک فکری کارگردان و فیلمنامه نویس معتقدید؟ تأثیر آن در روند کار چگونه خود را نشان می‌دهد؟

این که فیلمنامه نویس با کارگردان تعامل خوبی داشته باشند آن هم درمراحل نگارش، بسیار تأثیرگذار است و اتفاقات بسیار خوبی را برای فیلم رقم می‌زند. حتی اگر فیلمنامه نویس پیشتر بازیگران را در ذهن داشته باشد درمراحل نگارش مثل دیالوگ نویسی نتیجه کار بهتر خواهد شد؛ به‌عنوان مثال درلحظه نگارش فیلمنامه »زندگی جای دیگری‌ست» می‌دانستم یکتا ناصر درچه نقشی حضور دارد و حتی خود ایشان در مورد نقش تحلیل ارائه می‌کردند.

 دوست دارید مخاطبان پدرام کریمی را به‌عنوان یک مجری توانمند به یاد آورند یا فیلمنامه نویس ماهر؟

دوست دارم به‌عنوان فیلمنامه نویس بشناسند و البته اجرا هایم را هم ببینند ؛ چرا که اهدافم در هردو حوزه یکی است. حرف‌هایی درحوزه فرهنگ و هنر دارم که دوست دارم شنیده و دیده شوند.

 آخر هفته‌ها بیشترین زمان فراغت خود را صرف چه کارهایی می‌کنید؟

کار ما درعین حال که اوقات فراغت ندارد، برای دیگران اوقات فراغت محسوب می‌شود. واقعیت این است که برای نوشتن باید بیشتر خواند و فیلم دید؛ برای اجرا هم همینطور. بیشتر لحظات استراحتم به فیلم دیدن می‌گذرد به‌طوری که هرشب حداقل یک فیلم ایرانی یا خارجی می‌بینم. همینطور اگر فرصت شود، غالبا دید و بازدیدهای خانوادگی و دوستانه داریم یا آخرشب به سینما می‌رویم.

پیشنهاد فرهنگی شما درخصوص کتاب، فیلم یا تئاتری برای مخاطبان چیست؟

ای کاش مردمان کتابخوانی داشتیم. در این صورت قطعا کتاب را پیشنهاد می‌دادم چرا که محتوا و ماندگاری بیشتر و البته هزینه کمتری دارد، اما سینما و تئاتر را بیشتر به‌عنوان تفریحات فرهنگی دسته جمعی پیشنهاد می‌کنم.

چند برنامه گفت‌وگو محور و اجتماعی از شبکه دو

در میان برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌های صبحگاهی، عصرگاهی و شبانگاهی از جایگاهی ویژه برخوردارند. برنامه‌هایی با ساختار ترکیبی که در بخش‌های مختلف سعی می‌کنند هنرمندان، خوانندگان و کارشناسانی از علوم مختلف را گرد هم آورند تا در کنار بخش‌های خبری، مسابقه، میان برنامه و نماهنگ بسته‌ای همه فن حریف و فرهنگی تحویل مخاطبان تلویزیون دهند. اغلب شبکه‌ها ساخت چنین برنامه‌هایی را در دستور کار خود دارند. شبکه دو هم که شبکه‌ای قدیمی و خاطره انگیز است، این برنامه‌ها را دارد. با هم نگاهی داریم به چند برنامه در این زمینه.

آغاز روز «با صبح»

مسعود فروتن با همان آوا و لحن آرام خود، مجری برنامه صبحگاهی « با صبح» است که سعی می‌کند اجرایی با ریتم سریع‌تر و با نشاط‌تر داشته باشد. این برنامه از خبرخوانی و ایرانگردی گرفته تا حضور کارشناسان و هنرمندان مختلف را در خود جای داده و به تهیه کنندگی جعفر فرید‌زاده هر روز ساعت 7صبح از شبکه دو پخش می‌شود.‌رؤیا سادات حسینی، محمدرضا یزدان پرست وفاطیما محمدی مجریان دیگری هستند که در کنار مسعود فروتن به اجرای این برنامه می‌پردازند.

بعد از کار با «عصر خانواده»

عصرها در شبکه دو به خانواده‌ها تعلق دارد. اگر تلویزیون‌تان را از شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 18:00روشن کنید و آنتن گیرنده‌تان نیز روی شبکه دو تنظیم شده باشد، می‌توانید تماشاگر «عصر خانواده» باشید. مجری خاطره ساز گیتی خامنه یک روز در هفته مهمان خانه‌ها می‌شود و روزهای دیگر نیز شیرین صمدی و محمودرضا قدیریان اجرای برنامه را بر عهده دارند. موضوعات روانشناسی، بخش آشپزی، مهمانان مختلف به فراخور رویدادهای روز و... این برنامه را پیش می‌برند. تهیه‌کننده «عصر خانواده» علی اکبر کریمی است.

پیش از خواب با «باغ ملی»

خاطرات خیابان الوند

جُنگ شبانه «باغ ملی» یک برنامه ترکیبی که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 23:30میزبان کارشناسان و مهمانان مختلفی است و در بخش‌های مختلفی ساخته شده. نمایش آداب و رسوم اقوام مختلف، گزارشی از اماکن فرهنگی و تفریحی نقاط دور ایران، بررسی اتفاقات واخبار روز درحوزه‌های اجتماعی، ورزش، فرهنگ وهنر، اقتصادی، سیاسی و... ازجمله بخش‌های این برنامه است که تحت عناوینی چون«فوژان ایرانی»، «سینما در ایران»، «فوتبالیست ها»، «ایرانگردی» و... درقالب یک مجله خبری از شبکه دو سیما پخش می‌شود. تهیه‌کننده این برنامه احسان ارغوانی است که اخیرا طرح یک مسابقه را هم به برنامه اضافه کرده است.