سر منشا سینمای ایران از سینمای دفاع مقدس است

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما با بررسی وضعیت سینمای دفاع مقدس گفت: قبل از هر چیز باید یاد رسول ملاقلی پور به عنوان فیلمساز آغازگر سینمای دفاع مقدس، فرج الله سلحشور و حبیب الله کاسه ساز فعال این حوزه را گرامی بداریم و در ادامه به جرات می توانم بگویم دغدغه مدیران تصمیم گیرنده در حوزه فرهنگ، حداقل جریان تولید آثار دفاع مقدس نیست.

وی افزود: نبود این دغدغه، هنرمندان ما را از نگاه به مباحث ارزشی و دفاع مقدس دور می کند چون مدیر به عنوان سیاستگذار و حامی باید آغازگر باشد پس تا زمانی که این باور در مدیران بارور نشده توقع و انتظاری از هنرمندان نداشته باشیم که خود را به آب و آتش برای تولید این آثار بزند،قطع به یقین این عدم انگیزه و حمایت در دیگر بخش های سینمای ارزشی ما نیز لطمه وارد می کند.

وی اضافه کرد: از سویی سرمایه گذار هم که با چنین وضعیتی روبرو می شود سعی می کند در تولید آثار دیگری ورود کند که نتیجه آن تولید فیلم هایی است که دور از شان سینما و مردم قهرمان، با فرهنگ و هنرمندمان خواهد بود.

این تهیه کننده ادامه داد: اگر چنین وضعیت پیش برود حتی برای خبرنگاران و رسانه هایی که پیگیر و به دنبال رفع مشکلات این نوع سینما هستند، کم رنگ خواهد شد و این اتفاق خوبی نیست.

وی عنوان کرد: امیدوارم این جریان سهوا باشد و مدیران به خود بیایند و بدانند امنیتی که در آن هستیم محصول خون شهیدان است که باید به ریشه آن فکر کنند و برای آن وقت بگذارند و از شعار و شعارزدگی دوری کرده و نگاه عملی خود را پیاده کنند.

این تهیه کننده اذعان داشت: همه باید بدانند آغازگر سینمای ما از سینمای جنگ بوده اما در چند سال گذشته به سمت و سویی رفتیم که به فراموشی کشیده شده است، البته سینمای دفاع مقدس و ارزشی فقط به فیلم های جنگی ختم نمی شود بلکه هر اتفاق و جریان انقلابی که ارزشمند است را شامل می شود و می توان در مورد آن فیلم ساخت اتفاقاتی که در کشور ما بیشمار است.

علی اکبری بیان کرد:در لایه های پایین تر سینما مانند جشن خانه سینما نیز فیلم خوش ساخت و خوب «ماجرای نیمروز» را بایکوت می کنند حتی فیلم هایی مانند «استرداد» (نه فقط به این خاطر که تهیه کنندگی آن را عهده دار هستم) به عنوان اثری که سینمای استاندارد را در ایران مطرح کرد در جشنواره های داخلی مغموم واقع می شود؛ همه این ها سرمنشا در تفکر و رویکرد مدیران دارد.

علی اکبری خاطرنشان کرد: اگر مدیران ما به درستی عمل کنند سرمایه گذار و فیلمساز قطعا برای احیای سینمای دفاع مقدس پا پیش خواهند گذاشت، پس باید دست به دست هم دهیم و آنچه که از شهدای عزیز به ما ارث رسیده را پاسبانی کنیم تا رسالتشان به خوبی پیاده و اجرا شود.