سینماگران هم دستمزدهای نجومی می‌گیرند؟

دستمزد بازیگران سینما یکی از موضوعاتی است که در سینمای ایران همیشه مطرح بوده است. البته شائبه پرداخت دستمزدهای بالا و گردش مالی بسیار بالا در سینما خصوصا با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و مردم و نیز وضع مالی سینما که در آن کمتر فیلمی توان رسیدن به سودآوری دارد، محل بحث است.

در همین رابطه با دو تن از تهیه‌کنندگان سینما به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید؛

محسن چگینی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون درباره اختصاص دستمزدهای بالا به بازیگران و عواقب آن در آثار سینمایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سینما برای فروش و جذب مخاطب بیشتر نیاز به استفاده از بازیگران مطرح دارد البته این به معنی پرداخت دستمزدهای عجیب و غریب برای همه آثار نخواهد بود. یعنی بضاعت سینمای ما در این حد نیست که این نمونه دستمزدها داده شود.

وی افزود: اگر سالیانه حدود 80 فیلم ساخته شود کمتر از 10 اثر برگشت هزینه دارند و به سود می‌رسند و این قاعده با پرداخت دستمزدهای بالا همخوانی ندارد و بیشتر متناسب و همخوان با همان تعداد اندک فیلمی است که سوددهی دارند. البته با همین تفاسیر هم سال آینده تعدادی فیلم ضررده ساخته خواهد شد که مشخص نیست مخارجش از کجا تامین می‌شود.

چگینی درباره ورود آقازاده‌ها در تولید و اکران و پولشویی در سینما بیان کرد: سینما بزرگ است و آدم‌های جدید و زیادی در زمینه‌های مختلف وارد آن می‌شوند و شکل تهیه‌کنندگی نیز تغییر پیدا کرده است اما در مجموع نسبت به دیگر صنعت‌ها پولی ورود پیدا نمی‌کند که بخواهد به پولشویی ختم شود و همان طور که گفتم بیشتر فیلم‌ها هم به ضرر ختم می‌شود.

 

پولشویی با این سینما همخوانی ندارد

بهمن کامیار تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره پرداخت هزینه‌های بالا جهت دستمزد بازیگران یک فیلم و درست یا غلط بودن آن در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: واقعیت اینجاست که هر فیلم شرایط خاص خودش را دارد و داستان، نگاه صاحبان اثر و برنامه‌ریزی اصلی، برای انتخاب بازیگران و دیگر عوامل تعیین‌کننده است.

وی افزود: عموما فیلمی که با نگاه تجاری ساخته می‌شود به دو دلیل جذب مخاطب و سینماگر، نیازمند به حضور بازیگران مطرح است.

کامیار درباره ورود آقازاده‌ها در تولید، اکران و پولشویی در سینما عنوان کرد: به شخصه برخورد خیلی مستقیم با این قضیه نداشتم، اساسا هزینه‌های سینما و گردش مالی آن، آن قدر رقم‌های عجیب و غریب و بالایی نیست که بگوییم محفلی برای پولشویی شده است.

این تهیه‌کننده اضافه کرد: وقتی می‌گوییم پولشویی، یعنی مقدار پولی که بتواند هزینه‌های سال‌های سال سینما را تامین کند، پس در سینمای ما برای مقوله پولشویی به معنای پول‌های کلانی که در دیگر حوزه‌ها است، چنین چیزی وجود ندارد و اصلا همخوانی ندارد.