بررسی عملکرد مدیریت جدید سازمان میراث فرهنگی

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چند روز گذشته در قالب نشست خبری به ارائه کارنامه صد روزه خود در سازمان میراث فرهنگی پرداخت.

وی در این نشست خبری، روی افزایش ۴۵ درصدی افراد فعال در حوزه تولید صنایع دستی تأکید کرد و در خصوص گردشگری نیز صحبت‌هایی مطرح کرد که حاکی از ضعف در تبلیغات گردشگری ایران و انجام طرح‌های تشویقی برای جذب گردشگر بود.

اما برخی از فعالان بخش‌های سه‌گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نظرهای متفاوتی را در خصوص فعالیت صد روزه گروه مدیریتی جدید سازمان میراث فرهنگی مطرح کردند.

رضا حسینی، مدرس دانشگاه در حوزه گردشگری و هتلداری به تشریح وضعیت سازمان میراث فرهنگی در گروه مدیریتی جدید در سازمان میراث فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: ما در حوزه آموزش برای گردشگر کاری نکردیم و معمولا به آموزش راهنمایان گردشگری پرداختیم و اصول گردشگری را به مردم عامه یاد ندادیم.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: تور‌هایی که هم اکنون برگزار می‌شوند، توجه خاصی به جنبه سرگرمی کارشان دارند و کمتر به جنبه افزایش اطلاعات گردشگران توجه می‌کنند.

حسینی افزود: بهتر است که شرکت‌های بیمه نوعی از خدماتشان را برای گردشگران تعریف کنند تا در صورت پیش آمدن مشکلات جسمانی برای گردشگر، فشاری به گردشگر تحمیل نشود. امروزه اگر گردشگری در زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی کشور دچار مشکل جسمانی شود راهنمایان خود را موظف به رسیدگی به حال وی می‌دانند.

وی گفت: هم اکنون بسیاری از آثار و ابنیه تاریخی بدون توجه سازمان میراث فرهنگی در آستانه تخریب قرار گرفتند و این مشکل در حوزه زیست محیطی هم هست. محیط‌بان‌ها نهاد حامی ندارند.

این مدرس دانشگاه به تأثیر منفی حذف کمیته تخصصی طبیعت گردی و بوم گردی روی وضعیت محیط زیست بومی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه سازمان میراث فرهنگی کار چندانی برای احیای منابع و جاذبه‌های طبیعی کشور نمی‌کند.

وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده متوجه شدم سازمان میراث فرهنگی در صد روز ابتدایی گام‌های مثبتی در جهت صدور کارت راهنمایان و برگزاری آزمون برداشته است و در همین خصوص استان تهران از نظر سرویس دهی بهترین استان بوده است.

این مدرس دانشگاه گفت: سازمان میراث فرهنگی در ماه‌های اخیر تلاش بسزایی در تقویت بوم گردی و راه اندازی مراکز مرتبط داشته است. بوم گردی از آنجا مطرح شد که متوجه شدیم ساخت هتل نیازمند صرف هزینه چشمگیری است.

حسینی ارائه پرونده‌های جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کشور به یونسکو و قرارگیری آن‌ها در فهرست ثبت جهانی را از نقاط قوت کار مدیریت جدید سازمان میراث فرهنگی دانست و تصریح کرد: نبود آموزش‌های مهارتی در حوزه میراث فرهنگی نقطه ضعف فعالیت سازمان میراث فرهنگی در صد روز اخیر به حساب می‌آید.

حسینی در پایان سخنانش تصریح کرد: به نظر می‌رسد بهتر است در بحث آموزش‌های کودک تلاش کنیم، زیرا در این صورت، هم هزینه آموزش کاهش پیدا می‌کند و هم فرهنگ از پایه شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود.

همچنین؛ رودابه فهیمی، کارشناس صنایع دستی امضای تفاهمنامه میان سازمان میراث فرهنگی با شرکت‌های فعال در زمینه صادرات خرده فروشی را نقطه قوت فعالیت صد روزه اخیر سازمان میراث فرهنگی دانست و گفت: امضای این تفاهم‌نامه به تولیدکنندگان صنایع دستی کمک کرد تا محصولاتشان را به صورت خرده فروشی به مخاطب ارائه دهند، ولی مشکل اینجاست که هر تولیدکننده فقط می‌تواند یکی از محصولاتش را برای صادرات خرده‌فروشی به کمک شرکت‌ها ارائه کند.

وی افزود: علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی درصحبت‌های اخیر خود، از ایجاد ۳۷ هزار شغل در بخش صنایع دستی خبر داده و گفته ۷۰ هزار شغل نیز در همین بخش در سال آینده ایجاد می‌شوند. این در صورتی است که کارگاه‌های صنایع دستی یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند؛ بنابراین به نظر می‌رسد آمار ارائه شده انطباق چندانی با حقیقت ندارند.

این کارشناس صنایع دستی اظهار داشت: من کارشناس و تولیدکننده صنایع دستی هستم. اخیراً برای تمدید پروانه تولید انفرادی به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کردم و متوجه شدم که با توجه به فرا رسیدن مهلت اتمام اعتبار اجاره نامه ملکی که برای کارگاهم اجاره کرده ام، نمی‌توانم پروانه فعالیتم را تمدید کنم. مسئولان تمدید پروانه فعالیت تولید انفرادی به من گفتند اگر ۶ ماه تا پایان مهلت اجاره نامه باقی مانده بود، می‌توانستند پروانه فعالیتم را تمدید کنند.

فهیمی ادامه داد: امروزه وضعیت بیمه فعالان صنایع دستی مشخص نشده و آن چیزی که در این خصوص رسانه‌ای می‌شود، فقط در حد صحبت است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من بهتر است حمایت از فعالان صنایع دستی و رسیدگی به وضعیت آن‌ها در حد اعداد و ارقام نباشد. به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای رفع مشکل فعالان صنایع دستی این است که جلسه کلی برگزار شود و آمار و ارقام داده شده، شفاف سازی شوند.