میراث فرهنگی در تحقق اهداف موفق نبود/ از 30 میلیارد دلار درآمد تحقق تنها یک میلیارد درآمد

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با افکار نیوز با اشاره به رای مجلس به یک فوریت طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گفت: ایران از نظر داشتن شاخص های گردشگری، جزو 10 کشور برتر دنیاست اما درآمد ما از این ناحیه زیر یک میلیارد دلار است. این نشان می دهد سازمان مذکور در انجام وظایف خود موفق نبوده است.

وی افزود: در حالی درآمد گردشگری کشور زیر یک میلیارد دلار است که طبق اسناد بالا دستی در افق سال 1404 ایران باید 20 میلیون گردشگر و 30 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. 

به گفته رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تاکید بر اینکه برای تحقق اهداف مد نظر ما چاره ای نداشتیم تا در سیستم فعلی سازمان تغییراتی ایجاد کنیم.

لاهوتی گفت: عدم تحقق این هدف نگرانی هایی بوجود آورد که تصمیم بر این شد تا سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه تبدیل شود تا در صورت عدم تحقق اهداف، وزیر به مجلس پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: وقتی این سازمان به وزارتخانه تبدیل شود و در راس آن وزیر باشد بدان معناست که وزیر برنامه دارد و باید در چارچوب آن حرکت کند.

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در هنگام معرفی وزیر به صحن مجلس برای رای اعتماد، نمایندگان به برنامه رای می دهند و اگر وزیر برنامه را دنبال نکند، نمایندگان حق استیضاح وزیر را دارند و می توانند رای خود را پس بگیرند.

لاهوتی تاکید کرد: ما به خاطر دغدغه هایی که در خصوص این سازمان و بحث صنعت گردشگری داریم، معتقدیم که اگر این سازمان به وزارتخانه  تبدیل شود، قطعا اهدافش بهتر محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری می تواند جایگزین نفت شود، افزود: امروز صنعت گردشگری، رتبه سوم اقتصاد دنیا را دارد و ما که در شاخص ها رتبه دهم را در این زمینه داریم ، باید در آمد ما بیش از این باشد که با نگاه فعلی مسئولین و مدیران سازمان، این اهداف محقق نمی شود.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه طرح مذکور احتمالا در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی می شود، تصریح کرد:  با توجه به اینکه طرح یک فوریتی است، به نظر می رسد تا آخر خرداد، تکلیف این وزارتخانه مشخص و نهایی شود.

لاهوتی اضافه کرد: تشکیل وزارتخانه در کشور و اضافه شدن وزارتخانه به تعداد وزارتخانه های کشور خلاف قانون نیست چرا که طبق قانون برنامه ششم توسعه افزایش وزارتخانه با مجوز مجلس اشکال ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان متولی گردشگردی در کشور، قبلا تحت عنوان سازمان ایرانگردی و جهانگردی بود که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کرد، گفت: بعدها به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبدیل شد و زیر نظر رئیس جمهور قرار گرفت.

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما تا کنون 2 راه را امتحان کردیم اما اهداف سازمان محقق نشد، افزود: این تغییرات نتوانست اهداف سازمان را محقق کند و از استعدادهای کشور در زمینه گردشگری استفاده نشد.

لاهوتی گفت: امیدواریم با تبدیل شدن به وزارتخانه بر اساس استعدادهای موجود کشور در سال 1404 شاهد 20 میلیون گردشگر و 30 میلیارد دلار درآمد باشیم.