تبلیغ و ترویج کالاهای ایرانی در "سایه بان"

بنا به تاکید رئیس سازمان صدا و سیما مبنی بر ورود جدی و مصداقی به تبلیغ و ترویج کالاهای ایرانی، شبکه ایران‌کالا به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است.

علاوه بر آن، رادیو اقتصاد هم به عنوان یک رسانه شنیداری به پخش برنامه «کالای ایرانی» اقدام کرد و به مرور این برنامه به لحاظ کمی و کیفی گسترش یافت. به تعبیر دیگر، شبکه ایران کالا و رادیو اقتصاد در قالب برنامه‌های مختلف به معرفی کالاهای ایرانی و حمایت از کارگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط داخلی پرداخته‌اند. با توجه به این‌که کمپانی‌های خارجی به دلیل توانمندی‌های مالی بالا و پرداخت هزینه‌های هنگفت آگهی، فضای تبلیغاتی گسترده‌ای را برای کالاهای خود فراهم می‌کنند، در این میان کارگاه‌های کوچک و متوسط داخلی به دلیل نداشتن توانایی مالی بالا و در نتیجه عدم تبلیغ کالای تولیدی خود و معرفی نشدن به بازار هدف، در بازاریابی برای تولیداتشان دچار مشکل شده و در نهایت اداره بنگاه از سوی آنها صرفه اقتصادی نداشته و موجب فعالیت با توان پایین یا تعطیلی کارگاه‌ها می‌شود که موارد و مصادیق زیادی از این اتفاقات در گزارش‌های مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی آمده است.

شبکه‌های مختلف سیما با بهره بردن از ظرفیت سریال‌سازی و جذابیت‌های تصویری تلاش دارند با طرح مشکلات کارگاه‌های کوچک و بازتاب معضلات آنها، به نوعی در رونق‌بخشی به کالاهای داخلی و تولیدات ملی نقش ایفا کنند. این موضوع تا امروز در سریال‌هایی همچون همه چیز آنجاست، گاهی به پشت سر نگاه کن و... به طور جدی پرداخته شده و این روزها هم مجموعه تلویزیونی سایه‌بان که از شبکه دو پخش می‌شود با ظرافت و هنرمندانه، موضوع حمایت از کالای داخلی را مورد توجه قرار داده است.

سهراب، شخصیت اصلی قصه (با بازی مجتبی پیرزاده) در یک کارگاه ساخت مبلمان مشغول به کار است، اما کارهای آنها با وجود کیفیت بالا به فروش نمی‌رسد، چراکه جنس‌های نامرغوب چینی با پایین‌ترین نرخ در بازار موجود است و مردم به خرید چنین کالاهایی بیشتر تمایل دارند. گرچه صاحب کارگاه (علیرضا اوسیوند) بعد از مدتی خسته می‌شود و دیگر توان ندارد در مقابل هزینه‌ها دوام بیاورد، اما سهراب از تلاش دست بر نمی‌دارد و شخصا مبلمان طراحی شده را روانه بازار می‌کند و خودش به تنهایی مشغول تبلیغ کالاهای کارگاه می‌شود. او با تلاشش به موفقیت نسبی دست پیدا می‌کند.

نویسنده سریال سایه‌بان در قالب این موضوع به مخاطبان یادآوری می‌کند حمایت از کالای داخلی با کیفیت بهتر از خرید جنس نامرغوب چینی با قیمت پایین‌تر بهتر است. همچنین در بخشی دیگر از قصه، سعید (محمد ولی‌زادگان) دوست سهراب بعد از پیدا نکردن کار، تصمیم می‌گیرد راهی چین شود و از آنجا لپ‌تاپ، گوشی و... با خودش بیاورد. او گرچه در ابتدا برای خودش یک سراب زیبا می‌سازد، اما وقتی به ایران می‌آید، متوجه می‌شود در بازار دست زیاد است و جنس‌های چینی بی‌شماری وارد شده و او نمی‌تواند اجناسش را بفروشد. به همین دلیل سراب او به پایان می‌رسد و بابت همین اجناس، درگیر ماجراهای مختلف می‌شود. در مجموع عوامل سازنده سریال سایه‌بان در مرحله نگارش و اجرا تلاش کرده‌اند به زیبایی و بدون افراط و غلوگویی، موضوع حمایت از کالای داخلی را در قصه بگنجانند تا مورد توجه مردم قرار بگیرد.