توقف اکران مستند «زمستان یورت»

اکران مستند «زمستان یورت» به کارگردانی میلاد میرزاباقری و تهیه کنندگی علی دهقان که به مسایل و مشکلات کارگران معدن یورت آزادشهر می پردازد و قرار بود در این شهر برای کارگران و خانواده های جانباختگان حادثه معدن یورت پخش شود، متوقف شد.

علی دهقان تهیه کننده مستند «زمستان یورت» درباره این موضوع توضیح داد: شورای تامین آزادشهر تا جایی که ما پیگیری کردیم بر اساس جلسه ای که داشتند، فعلا اجازه اکران به ما ندادند البته در کنار آن، هیات امنای مسجد جامع آزادشهر علی رغم اینکه نامه ای هم از طرف موسسه متولی اکران ارایه کردیم، بارها گفته‌اند مجوز بیاورید و جواب درستی به ما نمی دهند بنابراین تاکنون اجازه اکران ندادند.

دهقان تصریح کرد: علی رغم پیگیری که داشتیم تاکنون به ما به صورت کتبی چیزی نگفتند که علت این موضوع چه بوده است، تنها به ما زنگ زدند و گفتند که این مستند اکران نشود.

این تهیه کننده با اشاره به پیگیری خانواده های کارگران معدن درباره اکران مستند «زمستان یورت» بیان کرد: ما در روستاهای آزادشهر و گنبدکاووس اکران داشتیم و استقبال هم شده و اتفاق خاصی نیفتاده است، آنطور که خود خانواده های معدن کاران هم گفتند حرف دلشان در این اثر گفته شده است، درواقع ما فیلمی را در حوزه مشکلات کارگران تولید کردیم و باید علت این مساله روشن شود که چرا جلوی اکران مستند گرفته شده است.

تهیه کننده مستند «زمستان یورت» درباره اکران های اخیر این مستند در روستاهای وطن و سوسرا هم گفت: بعد از اینکه ساخت مستند «زمستان یورت» به پایان رسید تصمیم گرفتیم تا آن را برای مردم روستاهای وطن و سوسرا اکران کنیم. از آنجایی هم که خانواده های پنج نفر از شهدای این معدن در روستای وطن از توابع شهرستان آزادشهر استان گلستان ساکن هستند این مستند را با انجام برنامه ریزی و هماهنگی های لازم برایشان اکران کردیم.

این تهیه کننده ادامه داد: وطن روستایی کوهستانی و صعب العبور در این فصل از سال است ولی با استفاده از بنر و پوستر اطلاع رسانی لازم، استقبال بسیار خوبی از اکران مستند «زمستان یورت» در این روستا شد.

دهقان اظهار کرد: مستند «زمستان یورت» حرف دل خانواده های کارگران معدن یورت را بیان کرده است به همین دلیل بعد از پایان نمایش آن نیز خانواده های کارگران این معدن صحبت هایی را با ما درمیان گذاشتند. موضوع اصلی که خانواده های جانباختگان «معدن یورت» پیگیر آن هستند اعلام شهادت کارگران کشته شده است.

مستند «زمستان یورت» چندی پیش توانست جایزه ویژه هشتمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» در بخش نقد درون گفتمانی را از آن خود کند.